föreningsfråga

pillerill

Trådstartare
Om det är kallat till årsmöte i en liten ideell förening, i god tid och enligt stadgarna, och inga medlemmar utöver styrelsen dyker upp. Hur gör man då? Välja ny styrelse kan man kanske göra, men det känns ju konstigt om styrelsen ska bevilja sig själv ansvarsfrihet, även om revisorn förordar det. Ser man det som att medlemmarna gjort sitt val att acceptera styrelsen och dess arbete, genom att de avstår från att komma på årsmötet?
 
Om det är kallat till årsmöte i en liten ideell förening, i god tid och enligt stadgarna, och inga medlemmar utöver styrelsen dyker upp. Hur gör man då? Välja ny styrelse kan man kanske göra, men det känns ju konstigt om styrelsen ska bevilja sig själv ansvarsfrihet, även om revisorn förordar det. Ser man det som att medlemmarna gjort sitt val att acceptera styrelsen och dess arbete, genom att de avstår från att komma på årsmötet?
Jag hade nog försökt kalla till ett extrainsatt möte då alla på mötet kan ses som jäviga i frågan.
 
Hade också kallat till ett extrainsatt möte.
Det är en sak om det bara varit få medlemmar med, det har hänt några gånger i föreningar jag varit med om, och då har helt enkelt bara de fått rösta, men om det verkligen inte är en enda blir det ju jävigt (eller kan ses så).
 
Ser man det som att medlemmarna gjort sitt val att acceptera styrelsen och dess arbete, genom att de avstår från att komma på årsmötet?
Det beror lite på vad som står i stadgarna, tänker jag. I vår ridklubb är årsmötet beslutsmässigt med det antal medlemmar som infunnit sig, och i det läget skulle jag definitivt tycka att ville någon medlem något annat så fick de väl komma på mötet eller lämna fullmakt till någon eller så. Men det kan stå annat i stadgarna så kolla där.
 
Hade också kallat till ett extrainsatt möte.
Hur många gånger ska man göra det? Tyvärr tror jag alldeles för få är intresserade av föreningsliv numera, annat än att föreningen ska fixa saker. Och ”extra medlemsmöte/årsmöte för att bevilja ansvarsfrihet” ger definitivt mer vibbar av att något är skumt än att årsmötet (utlyst enligt alla regler och inte svåråtkomligt på något konstigt sätt) säger ok, oavsett vilka som är där.
 
Hur många gånger ska man göra det? Tyvärr tror jag alldeles för få är intresserade av föreningsliv numera, annat än att föreningen ska fixa saker. Och ”extra medlemsmöte/årsmöte för att bevilja ansvarsfrihet” ger definitivt mer vibbar av att något är skumt än att årsmötet (utlyst enligt alla regler och inte svåråtkomligt på något konstigt sätt) säger ok, oavsett vilka som är där.

Börjar det hända återkommande får man absolut ta ställning till det tycker jag, men där jag varit med om det har det hänt typ 1-2 gånger på 10-tals år, då ser jag liksom inga konstigheter i det.
 
Tack för era svar!
I stadgarna står det bara att medlemmarna ska kallas till årsmöte.
Jag är mest nyfiken på hur det ser ut juridiskt om styrelsen beviljar sig själv ansvarsfrihet, om inga andra medlemmar skulle dyka upp. Men det är bara en hypotetisk fråga. :) Men om situationen skulle uppstå så är det nog som @Gnapp skrev, att det beror på att för få är intresserade av föreningsarbetet och risken är nog ganska stor att ingen skulle komma på extramötet heller.
 
Om det är kallat till årsmöte i en liten ideell förening, i god tid och enligt stadgarna, och inga medlemmar utöver styrelsen dyker upp. Hur gör man då? Välja ny styrelse kan man kanske göra, men det känns ju konstigt om styrelsen ska bevilja sig själv ansvarsfrihet, även om revisorn förordar det. Ser man det som att medlemmarna gjort sitt val att acceptera styrelsen och dess arbete, genom att de avstår från att komma på årsmötet?
Då hamnar ett stort ansvar på revisorerna, rent krasst är de enbart de förutom styrelsen som har insyn och kan påpeka att styrelsen inte sköter sig. Men ja dyker det inte upp några medlemmar så kan man inte göra så mycket. Jag och en till fick ringa runt till medlemmar och samla in deras godkännande vid ett tillfälle när vi skulle gå ur huvudorganisationen. Föreningen var på väg att läggas ner och det fanns inte pengar att betala "uppåt" och vi ville inte bli personligen betalningsansvariga. Det räckte med att jag fick lösa ut oss från banken med egna pengar när kassören bara dumpade allt hos mig och slutade svara på telefon.
 
Tack för era svar!
I stadgarna står det bara att medlemmarna ska kallas till årsmöte.
Jag är mest nyfiken på hur det ser ut juridiskt om styrelsen beviljar sig själv ansvarsfrihet, om inga andra medlemmar skulle dyka upp. Men det är bara en hypotetisk fråga. :) Men om situationen skulle uppstå så är det nog som @Gnapp skrev, att det beror på att för få är intresserade av föreningsarbetet och risken är nog ganska stor att ingen skulle komma på extramötet heller.

Det finns ingen lagstiftning som reglerar ideella föreningar så man får söka sig till stadgarna och fås inte svar där finns det böcker som går igenom vad som är ”god sed”.

Eftersom styrelsen är jävig bör inte styrelsemedlemmar rösta i frågan om ansvarsfrihet.

Om revisorn har rekommenderar ansvarsfrihet kan man ställa frågan på ett sätt så att styrelsen beviljas ansvarsfrihet om inga invändningar finns. Då löser man problematiken om inga andra medlemmar dyker upp.

Om medlemmarna rutinmässigt uteblir från möten bör man se över varför. Är det brist på engagemang kanske föreningen bör läggas ner. Om det är besvärligt för medlemmarna att ta sig till möten får man försöka söka lösningar. Kan man vara någon annanstans, kan man rösta på distans osv?
 
Jag har suttit i sådana föreningar. Vi har gett oss ansvarsfrihet i enlighet med ovanstående fråga. Det har då handlat om små föreningar med de sörjande närmaste på mötena. Den ena, en internationell mindre hjälporganisation med 90-konto, tror jag de medlemmar som finns enbart är nöjda att skänka pengar och egentligen inte så intresserade av föreningslivet (mötena går alltid via båda möjlighet att följa live och via skype så alla har en möjlighet oavsett att rösta). Jättemärkligt tycker jag som varit föreningsengagerad i hela mitt liv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 482
Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
37 396
Senast: Artline
·
Ekonomi & Juridik Då är det snart dags för årsmöte i en av alla föreningar man är med i. Under året sitter vi i en lokal styrelse kopplad till den stora...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
15 617
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp