Företag som ridlärare

Equestrian2001

Trådstartare
Hej alla kloka! Är inte så jättebra på olika tillstånd och hur det funkar så frågar här. Någon som startat företag för att kunna erbjuda ridlektioner vitt? Jobbar just nu som ridlärare på en ridskola som ridlärare men skulle vilja börja hålla mer lektioner och det är väldigt stort intresse vilket är roligt! Men är inte säker på hur det fungerar med försäkringar och hela alltet.. Min tanke är att utöver mitt jobb på ridskolan så vill jag även börja hålla lektioner på mina egna hästar, planen är att mina 6 hästar kommer att gå 1-2 lektioner var i veckan där jag har en barngrupp, en vuxengrupp samt några privatlektioner både på mina egna hästar och andras. Vet att detta låter väldigt lite och att det inte kommer gå runt men målet är inte att lektionerna ska finansera mina hästar till hundra procent utan vill göra detta för det är otroligt roligt, utvecklande och ett bra extrajobb. Så vad krävs för tillstånd? Tänker mest på att jag använder mina egna hästar och hur det fungerar tillstånds/försäkringsmässigt. Min pappa har 3 företag så kan få hjälp därifrån men han har inte koll på hästbranschen (kommer självklart kolla upp allt noggrant om detta blir av men tills det blir på allvar vill jag höra runt)
 
Hej alla kloka! Är inte så jättebra på olika tillstånd och hur det funkar så frågar här. Någon som startat företag för att kunna erbjuda ridlektioner vitt? Jobbar just nu som ridlärare på en ridskola som ridlärare men skulle vilja börja hålla mer lektioner och det är väldigt stort intresse vilket är roligt! Men är inte säker på hur det fungerar med försäkringar och hela alltet.. Min tanke är att utöver mitt jobb på ridskolan så vill jag även börja hålla lektioner på mina egna hästar, planen är att mina 6 hästar kommer att gå 1-2 lektioner var i veckan där jag har en barngrupp, en vuxengrupp samt några privatlektioner både på mina egna hästar och andras. Vet att detta låter väldigt lite och att det inte kommer gå runt men målet är inte att lektionerna ska finansera mina hästar till hundra procent utan vill göra detta för det är otroligt roligt, utvecklande och ett bra extrajobb. Så vad krävs för tillstånd? Tänker mest på att jag använder mina egna hästar och hur det fungerar tillstånds/försäkringsmässigt. Min pappa har 3 företag så kan få hjälp därifrån men han har inte koll på hästbranschen (kommer självklart kolla upp allt noggrant om detta blir av men tills det blir på allvar vill jag höra runt)
Du behöver nog börja med att fråga din arbetsgivare hur de ställer sig till att du vill bedriva konkurrerande verksamhet. Det brukar vara grund för avsked. Att ridlärare på sin fritid jobbar (svart) som tränare till elever på deras egna hästar är ganska vanligt och något som många ridskolor ser genom fingrarna med. Men att de skulle acceptera att man som anställd ridlärare startar direkt konkurrerande verksamhet med träning i grupp på sina egna hästar (=ridskola) har jag svårt att tro att de accepterar. Risken att du tar din arbetsgivares kunder är uppenbar.
 
Du behöver nog börja med att fråga din arbetsgivare hur de ställer sig till att du vill bedriva konkurrerande verksamhet. Det brukar vara grund för avsked. Att ridlärare på sin fritid jobbar (svart) som tränare till elever på deras egna hästar är ganska vanligt och något som många ridskolor ser genom fingrarna med. Men att de skulle acceptera att man som anställd ridlärare startar direkt konkurrerande verksamhet med träning i grupp på sina egna hästar (=ridskola) har jag svårt att tro att de accepterar. Risken att du tar din arbetsgivares kunder är uppenbar.

Tack för inputten! Detta ska jag självklart prata med dem om men jag kommer att rikta mig till vuxna och min ridskola har bara barnlektioner. Sen vet jag att flera andra ridlärare har eget företag och fakturerar ridskolan istället för att jobba som anställd. Så den frågan känner jag att jag har koll på:)
 
Hej alla kloka! Är inte så jättebra på olika tillstånd och hur det funkar så frågar här. Någon som startat företag för att kunna erbjuda ridlektioner vitt? Jobbar just nu som ridlärare på en ridskola som ridlärare men skulle vilja börja hålla mer lektioner och det är väldigt stort intresse vilket är roligt! Men är inte säker på hur det fungerar med försäkringar och hela alltet.. Min tanke är att utöver mitt jobb på ridskolan så vill jag även börja hålla lektioner på mina egna hästar, planen är att mina 6 hästar kommer att gå 1-2 lektioner var i veckan där jag har en barngrupp, en vuxengrupp samt några privatlektioner både på mina egna hästar och andras. Vet att detta låter väldigt lite och att det inte kommer gå runt men målet är inte att lektionerna ska finansera mina hästar till hundra procent utan vill göra detta för det är otroligt roligt, utvecklande och ett bra extrajobb. Så vad krävs för tillstånd? Tänker mest på att jag använder mina egna hästar och hur det fungerar tillstånds/försäkringsmässigt. Min pappa har 3 företag så kan få hjälp därifrån men han har inte koll på hästbranschen (kommer självklart kolla upp allt noggrant om detta blir av men tills det blir på allvar vill jag höra runt)


Du behöver tillstånd från Länsstyrelsen för ridskola och ansvarsförsäkring. Säkert också något tillstånd om du ska bedriva verksamhet på egen gård så att den blir godkänd som anläggning. Läs mer på Länsstyrelsens eller Jordbruksverkets sida. Du behöver ta ställning till om du ska ha enskild firma eller aktiebolag. Där skulle jag råda dig till att ta hjälp av din pappa om han har bra koll.
 
Många kommuner har hjälp för folk som vill starta företag. Kolla efter ”nyföretagarcentrum” eller liknande. Jag har gått en kurs i att starta företag; det gav en hel del kunskap om ekonomi, skatter, etc.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 991
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Hiss och diss del 5
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp