företagarfråga

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har enskild firma i litet format. Har ingen att ställa mina frågor till, så jag tänkte börja med att testa bukepedia 🙃
Jag tänker att man ska utnyttja fördelarna med att vara företagare. Men jag vill bara kolla om jag fattat saken rätt, innan jag gör nåt tokigt.
Är det så att om man köper en jacka som man sätter företagets logga på, så är den avdragsgill? Eller hur ser regelverket ut för sånt?

(förra gången jag hade firma levde min mamma, som jobbat med bokföring i hela sitt liv, så jag hade någon att ställa alla frågor till. Nu gör jag det så enkelt som möjligt för att inte behöva anlita någon extern om jag inte måste)
 
Jag har enskild firma i litet format. Har ingen att ställa mina frågor till, så jag tänkte börja med att testa bukepedia 🙃
Jag tänker att man ska utnyttja fördelarna med att vara företagare. Men jag vill bara kolla om jag fattat saken rätt, innan jag gör nåt tokigt.
Är det så att om man köper en jacka som man sätter företagets logga på, så är den avdragsgill? Eller hur ser regelverket ut för sånt?

(förra gången jag hade firma levde min mamma, som jobbat med bokföring i hela sitt liv, så jag hade någon att ställa alla frågor till. Nu gör jag det så enkelt som möjligt för att inte behöva anlita någon extern om jag inte måste)
Just kläder är lite snårigt men det ska vara helt möjligt att använda som uniform eller liknande som egenföretagare.
 
De är avdragsgilla men den som bär kläderna ska förmånsbeskattas

Källa: skatteverket

Övriga arbetskläder​

Fria arbetskläder, som utgörs av klädsel som i och för sig lämpar sig för privat bruk, t.ex. kostym och dräkt, bör anses skattefria om arbetsgivarens namn, symbol eller logotyp är varaktigt fäst på klädseln på ett sätt som gör att den märkbart avviker från vanliga kläder och därför inte kan antas komma att användas för privat bruk (SKV A 2012:31).
Om en arbetsgivare vill tillhandahålla sina anställda ordinära klädesplagg, t.ex. jackor, kostymer, dräkter, skjortor, blusar och byxor, som arbetskläder utan att det uppkommer en skattepliktig förmån bör följande krav vara uppfyllda. Kläderna bör
  • utgöra arbetskläder, dvs. de tillhandahålls för att användas i tjänsten
  • vara obligatoriska att använda i tjänsten för den anställde
  • vara avpassade för tjänsten, dvs. plaggen bör vara enhetliga för viss personal eller ha någon annan särskild egenskap
  • vara försedda med arbetsgivarens namn eller logotyp så att de märkbart avviker från vanliga plagg.
För skattefrihet för sådana plagg räcker det således inte att de är försedda med logotyp, eller att plaggen enligt avtal inte får användas privat, utan samtliga nämnda förutsättningar bör vara uppfyllda.
 
De är avdragsgilla men den som bär kläderna ska förmånsbeskattas

Källa: skatteverket

Övriga arbetskläder​

Fria arbetskläder, som utgörs av klädsel som i och för sig lämpar sig för privat bruk, t.ex. kostym och dräkt, bör anses skattefria om arbetsgivarens namn, symbol eller logotyp är varaktigt fäst på klädseln på ett sätt som gör att den märkbart avviker från vanliga kläder och därför inte kan antas komma att användas för privat bruk (SKV A 2012:31).
Om en arbetsgivare vill tillhandahålla sina anställda ordinära klädesplagg, t.ex. jackor, kostymer, dräkter, skjortor, blusar och byxor, som arbetskläder utan att det uppkommer en skattepliktig förmån bör följande krav vara uppfyllda. Kläderna bör
  • utgöra arbetskläder, dvs. de tillhandahålls för att användas i tjänsten
  • vara obligatoriska att använda i tjänsten för den anställde
  • vara avpassade för tjänsten, dvs. plaggen bör vara enhetliga för viss personal eller ha någon annan särskild egenskap
  • vara försedda med arbetsgivarens namn eller logotyp så att de märkbart avviker från vanliga plagg.
För skattefrihet för sådana plagg räcker det således inte att de är försedda med logotyp, eller att plaggen enligt avtal inte får användas privat, utan samtliga nämnda förutsättningar bör vara uppfyllda.
Alltså, jag är lite osäker på om reglerna för arbetskläder till anställda direkt går att applicera på eget bruk i enskild firma.
Jag skulle säga att det ska mycket till för att rimliga kläder med logotype ska förmånsbeskattas. Jag hade dock varit försiktig med att handla från konfektionsbutikerna utan hållt mig till yrkesbutikerna.
Det är lite så jag tänker. En jacka med logga (och kanske webadress) är ju både arbetskläder och reklammaterial.
 
Vem frågar man för att få klarhet i detta? Måste man kontakta skatteverket direkt? Eller finns det någon annan som borde kunna svara?
 
Jag har enskild firma i litet format. Har ingen att ställa mina frågor till, så jag tänkte börja med att testa bukepedia 🙃
Jag tänker att man ska utnyttja fördelarna med att vara företagare. Men jag vill bara kolla om jag fattat saken rätt, innan jag gör nåt tokigt.
Är det så att om man köper en jacka som man sätter företagets logga på, så är den avdragsgill? Eller hur ser regelverket ut för sånt?

(förra gången jag hade firma levde min mamma, som jobbat med bokföring i hela sitt liv, så jag hade någon att ställa alla frågor till. Nu gör jag det så enkelt som möjligt för att inte behöva anlita någon extern om jag inte måste)

Jag tänker att du är fel ute som tänker "utnyttja fördelarna", dvs utnyttja det offentligas medel för vad det nu må vara. Då blir det fel redan där.

Om du istället tänker, den här jackan kommer att göra att mitt företag ökar sin vinst på kort eller lång sikt och tror på det, så är det bara att köra. Och gör du det inte, sätt inte loggan på den och betala hela själv.
 
Jag tänker att du är fel ute som tänker "utnyttja fördelarna", dvs utnyttja det offentligas medel för vad det nu må vara. Då blir det fel redan där.

Om du istället tänker, den här jackan kommer att göra att mitt företag ökar sin vinst på kort eller lång sikt och tror på det, så är det bara att köra. Och gör du det inte, sätt inte loggan på den och betala hela själv.
Jackan är tänkt ska användas för att jag ska slippa frysa arslet av mig när jag är ute och chipmärker hästar den kalla årstiden på året. Den kommer garanterat inte öka varken omsättning eller vinst i företaget, men hjälpa mig att kunna genomföra jobbet. Och eftersom den är tänkt att användas när jag jobbar hade det ju varit bra att kunna köpa den för oskattade pengar.
Precis som jag kunde göra med skyddsskorna jag köpte för några veckor sedan.
 
Jackan är tänkt ska användas för att jag ska slippa frysa arslet av mig när jag är ute och chipmärker hästar den kalla årstiden på året. Den kommer garanterat inte öka varken omsättning eller vinst i företaget, men hjälpa mig att kunna genomföra jobbet. Och eftersom den är tänkt att användas när jag jobbar hade det ju varit bra att kunna köpa den för oskattade pengar.
Precis som jag kunde göra med skyddsskorna jag köpte för några veckor sedan.
Då tycker jag det är helt okej att ta den på jobbet, den används ju i syfte att förvärva intäkten. Det ser jag inte som att utnyttja fördelar med företagande!

Om du ska få in intäkterna under kalla årstiden, krävs det liksom bra arbetskläder.
 
När jag drev enskild firma så fick jag beskedet (från Skatteverket) att kläder i princip inte är avdragsgillt. Viss skyddsutrustning kunde vara det, men just kläder var himla snårigt. Jag hade velat köpa vettiga kläder och skor att ha just ute i stall på jobb (helst flera uppsättningar, med tanke på smittskydd). Jag tänkte att det är väl uppenbart att det behövs en vettig vinterjacka när en ska stå i stall/utomhus på en ridbana i -25.. Och det blir ju ett större slitage på de kläderna jämfört med mina privata, iom betydligt mer tvättande (som sagt, med tanke på smittor mm..), det hade varit skönt att kunna ta det på företaget eftersom kostnaden var direkt länkad till jobbet. Men det var ytterst tveksamt, utan kläderna skulle i princip vara uniform isf (handläggaren som jag pratade med tog tågpersonal som exempel - den typen av arbetskläder skulle vara avdragsgilla.."för de kan inte användas privat". "Kläder måste du ju ha även när du inte jobbar".). Däremot kan jag tänka mig att kostnaden för själva trycket/brodyren av loggan på plagget är okej att dra som reklamkostnad.

Jag orkade inte utan struntade i det. Men när jag frågat om andra saker så har det ofta landat i att det kan godkännas som avdrag, om jag kan motivera det tillräckligt bra. (Jag funderade på att gå en rätt dyr kurs tex. Kompetensutveckling. Eftersom det inte var en direkt vidareutveckling inom mitt befintliga yrke skulle det inte vara avdragsgillt egentligen. Grundutbildning är aldrig det. Men under samtalet fick jag till slut beskedet att jag nog skulle kunna få det OK ändå, eftersom jag utförligt och tydligt kunde visa på hur kursen kunde bygga på min befintliga utbildning och bredda min kompetens inom befintligt yrke, hur det hängde ihop med kursens innehåll osv. Nu blev det inte av ändå, men det är en annan femma.). ;)
Så jag kan tänka mig att det går, med tillräckligt tydlig grund så att säga. Om jag vore du så skulle jag skriva ihop ett bra, utförligt mail och skicka till Skatteverket. Då kan de titta på det och du får ett skriftligt svar utifrån din situation. Spara det mailet.
 
Det ser jag inte som att utnyttja fördelar med företagande!
Alltså, fördelen skulle ju vara just att slippa köpa jackan med skattade pengar, eftersom den ska användas när jag jobbar. Och, som nämnts i tråden, det är ju ingen självklarhet att det är avdragsgillt bara för att man använder jackan när man jobbar. Men jag uppfattar gränsdragningen som lite luddig och vilket svar man får beror på var man läser.

Följdfråga.
OM jag köper en jacka i företaget så antar jag att det är först vid en eventuell revision som det skulle kunna ifrågasättas av skatteverket? Att det är då jag ska motivera varför den ska vara avdragsgill?
Om jag skulle "chansa" och göra detta, vad är det då jag riskerar? Att få betala skatt för jackans värde, eller straffavgifter för att jag var så fräck och chansade?
(obs! jag VILL göra rätt, men undrar över vad som händer OM det ändå blir fel!)
 
Är det så att om man köper en jacka som man sätter företagets logga på, så är den avdragsgill? Eller hur ser regelverket ut för sånt?
Regeln säger att arbetskläder är sådan man inte lämpligen kan använda privat.
Sen beror det ju givetvis på vilket typ av stil man har, men nej, jag hade inte använt en smutsig jacka med "Ameo's Chippningsservice" som luktar häst när jag ska ut på restaurang. Så jag hade köpt jackan på företaget.
https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/ersattningar-arbetsklader.aspx

"För att sådana vanliga kläder ska vara skattefria för den anställda ska de:

  • utgöra arbetskläder, dvs. de tillhandahålls för att användas i tjänsten och
  • vara obligatoriska att använda i tjänsten för den anställda och
  • vara avpassade för tjänsten, dvs. plaggen bör vara enhetliga för viss personal eller ha någon annan särskild egenskap och
  • vara försedda med arbetsgivarens namn eller logotyp så att de märkbart avviker från vanliga plagg"
    https://skatteverket.se/privat/skat...betsklader.4.7459477810df5bccdd480008466.html


Du behöver som anställd inte förmånsbeskattas för det heller, eftersom det är en jacka som blir smutsig och slits mer än normalt slitage.
"Kläder som utsätts för starkt slitage, kraftig nedsmutsning eller annars förbrukas osedvanligt snabbt samt skyddskläder som har särskilda skyddsegenskaper mot frätande ämnen, mekaniska skador eller mot väta, värme och kyla som i huvudsak har andra orsaker än klimatförhållanden är skattefria för den anställda."
https://skatteverket.se/privat/skat...betsklader.4.7459477810df5bccdd480008466.html

Skulle någon på Skatteverket klaga hade jag helt sonika bjudit med dem ut för att hålla ett par halvtama fölungar som ska chippas! Dvs, jag hade gladeligen köpt skor med stålhätta på företaget också.
 
Dvs, jag hade gladeligen köpt skor med stålhätta på företaget också.
Skyddsskor finns tydligt skrivet att det är okej. Jacka är mer godtyckligt...
Screenshot_20211011-002338_Samsung Internet.jpg
 
Håller du dig ifrån att köpa 6 jackor och avstår från att handla dem på Louis Vuitton så brukar inte SKV resa ragg. Hade du köpt kontorskläder på firmakontot hade jag kunnat tänka mig att det blir problem vid en revision, men rena arbetskläder - knappast.
 
Håller du dig ifrån att köpa 6 jackor och avstår från att handla dem på Louis Vuitton så brukar inte SKV resa ragg. Hade du köpt kontorskläder på firmakontot hade jag kunnat tänka mig att det blir problem vid en revision, men rena arbetskläder - knappast.
😂
Alltså, nej jag behöver verkligen inte 6 jackor och Louis Vuitton är inte ens min stil... 🤪
Jag är snarast en sån som knappt köper några extra pennor på företaget utan att kunna motivera varför jag inte ska betala dem privat. (måste ju ha bra pennor till ID-beskrivningarna) 🙃 Men jag tänkte, som sagt, att det hade kunnat varit rimligt att köpa sig en bra jacka att arbeta i när höstens och vinterns kalla vindar viner runt husknuten. Stall är ju inte direkt kända för att vara väluppvärmda, liksom...

Det jag tycker är lite luddigt är hur man definierar "använda privat"? Är det, som @Ramona skrev, att kunna använda när man går ut på restaurang, typ "snygg-kläder"? Eller är det att kunna dra på sig den när man går ut och kvällsfodrar djuren här hemma? (till det kan man ju liksom använda precis allt, utom kanske strikt dräkt à la tågpersonal och liknande...)
 
😂
Alltså, nej jag behöver verkligen inte 6 jackor och Louis Vuitton är inte ens min stil... 🤪
Jag är snarast en sån som knappt köper några extra pennor på företaget utan att kunna motivera varför jag inte ska betala dem privat. (måste ju ha bra pennor till ID-beskrivningarna) 🙃 Men jag tänkte, som sagt, att det hade kunnat varit rimligt att köpa sig en bra jacka att arbeta i när höstens och vinterns kalla vindar viner runt husknuten. Stall är ju inte direkt kända för att vara väluppvärmda, liksom...

Det jag tycker är lite luddigt är hur man definierar "använda privat"? Är det, som @Ramona skrev, att kunna använda när man går ut på restaurang, typ "snygg-kläder"? Eller är det att kunna dra på sig den när man går ut och kvällsfodrar djuren här hemma? (till det kan man ju liksom använda precis allt, utom kanske strikt dräkt à la tågpersonal och liknande...)

Jag tänker att de måste precisera något, så inte allt är arbetskläder och inget är privatkläder. Det handlar väl mycket om kontorsfolket som ska vara representativa i kavaj och skjorta, och hur det ska regleras. Och tjocka Goretexkläder i mängder som kan användas lika bra privat.

Jag tycker nog att du kan argumentera hem en grovjacka med logotype för din typ av verksamhet.
 
Jag tänker att de måste precisera något, så inte allt är arbetskläder och inget är privatkläder. Det handlar väl mycket om kontorsfolket som ska vara representativa i kavaj och skjorta, och hur det ska regleras. Och tjocka Goretexkläder i mängder som kan användas lika bra privat.

Jag tycker nog att du kan argumentera hem en grovjacka med logotype för din typ av verksamhet.
Alltså, jag tycker ju det själv också.
Och, om det enda jag "riskerar" är skattetillägg i efterhand, så kanske det kan vara värt det.
(fast jag får nog ändå fundera en stund till... 🤔)
 
Men sätter du din företagslogga på jackan så är det ju både en arbetsklädsel OCH en reklamplats, och sånt får man självklart dra av på sin deklaration.

Fick igår höra att man får dra av för inköp av konst till sitt arbetsrum.....
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 850
Senast: ameo
·
R
Ekonomi & Juridik Ser lite nu och då att folk har täcken/västar/schabrak/jackor med loggor på. Ibland är det stallets logga, ibland någon random firmas...
Svar
10
· Visningar
1 504
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp