Företeelser ”förr i tiden”. Nostalgitråd.

Rosett

Trådstartare
Kollade danska Arvinge Okänd ikväll och där visade de gamla kvitton på när en person beställt telefonväckning.
Alltså, jag hade helt glömt bort att man kunde göra det! Man beställde hos telefonbolaget och så ringde de och väckte en den tiden man beställt.
Jag har aldrig använt det men tror mina föräldrar gjorde det nån gång.

Denna tjänst finns väl inte kvar längre? :laugh:

Och … minns ni när man gick och hyrde VHS-spelare och filmer på mataffären? Det fanns en kölista vill jag minnas, så man fick låna spelaren i turordning.

En del familjer hade egen VHS-spelare! :eek:

Hade man tur så kände man nån som kände nån som hade ett tv-spel som man fick låna och spela på. Den anslöt man till tjock-tvn. Så spelade man Pac-Man tills ögonen blev fyrkantiga.. det fanns även ett spel där man skulle spraya insektsgift på bin/getingar, minns inte vad det spelet hette, Buzz … nånting.

Skolans datorer hade svart bakgrund och grön, pixlig, text. :laugh:

Har ni några minnen av företeelser från förr? :bump:
 
Byabutiker 🥰

Alltså när det fanns små livsmedelsbutiker i var och varannan by.
Vi hade en i min lilla tvåhundrapersoners-by, det gick att köpa det allra nödvändigaste. Mjölk, smör, bröd, mjöl och jäst. Typ 😄
Och så hade de en liten hylla med leksaker, som sjuåriga jag tyckte var såå intressant varenda gång. Tror jag köpte en brun , avlång pappkartongsväska där 😄
 
Jag hade tjock-TV till 2016... :o Och har en kombinationsspelare med VHS och DVD, 21 år gammal nu. TV-spel har jag fortfarande- Nintendo wii dock, men jag har haft Nintendo Game cube och den grå burken alltså urNintendot, också, fram till 2014. Jag har dock insett att jag inte har moderniserats i takt med resten av världen. :)

Företeelser från förr, att skriva brev och få handskrivet brev. Det saknar jag. Brevpapper samlade jag på förr, nu går det ju knappt att ens köpa längre, förr hittade man dem typ överallt. Jag saknar för övrigt de där små kioskerna som fanns många av förut, glass, godis och läsk liksom.
Det var något annat jag tänkte på häromdagen, men minns inte nu.
 
Drickabilen!

Som körde runt med backar med läsk, sodavatten och lättöl/mellanöl, och så "fick" man en ny back och lämnade tillbaka den gamla. Dessutom var drickabackarna av trä...

Minskade radikalt behovet av bil i samband med att handla mat...
 
Är såpass ung, minns försöka kompromissa med syrran vilken VHS film, senare DVD film, man skulle hyra ifrån "hyrfilms affärerna" och bästa fanns bra lösviktgodis att plocka, det var bästa på helgen.


Internet, fick knappt snegla på då var så dyrt va ute på och glöm använda telefon samtidigt :rofl:

Raka spåret till skivbutiken eller liknande, när favoritgruppen släppt singel eller album på CD, att få hålla i den fysiskt har sin charm :love: .
 
Drickabilen!

Som körde runt med backar med läsk, sodavatten och lättöl/mellanöl, och så "fick" man en ny back och lämnade tillbaka den gamla. Dessutom var drickabackarna av trä...

Minskade radikalt behovet av bil i samband med att handla mat...
Och ägggubben. På hösten hade han även grönsaker och frukt.
 
Jag är ju bara 37 men ljudet av modemet är ju verkligen nåt jag aldrig glömmer.

Och då jag var tonåring så ringde mina föräldrar alltid hemtelefonen (hemtelefon!) kl 22:00 för att kolla att jag var hemma och nykter (de var på sommarstället). Jag och kompisen cyklade hem tills kl 22, svarade i telefonen, och efter samtalet lät jag luren ligga öppen. Då, om mamma ringde igen, så var det ju upptaget, och då kunde jag skylla på att jag surfade på nätet halva natten (vilket jag gjorde ofta eftersom jag hade chatkompisar från USA (!) på AOL (!)

Sen cyklade vi tillbaka till festen :up:
 
Ljudet av en hemtelefon (dvs fast telefon) som ringer och sedan någon i familjen som ropar ”Jag tar det!”.

Minns också snubblandet på blåa LAN-kablar dragna genom hela huset för att vi i familjen skulle kunna spela Age of Empires mot varandra på datorn, innan trådlöst internet/wi-fi kom 🙈

Joystick 🕹 till datorn. Det är det väl ingen som använder idag? 😄
 
Jag är inte så himla gammal, men häromdagen hade jag ett samtal med maken om hundrakorten och Västtrafiks stämpelmaskin:
GSM:200021.jpg;jsessionid=yDDxc3L7knLv-aGUUjQbYnHc_BoFufaBxUS2VK_4.s002iw39


Det var ju inte så länge sedan de försvann, men de känns verkligen som att de tillhörde ett annat liv!
 
Ljudet av en hemtelefon (dvs fast telefon) som ringer och sedan någon i familjen som ropar ”Jag tar det!”.

Minns också snubblandet på blåa LAN-kablar dragna genom hela huset för att vi i familjen skulle kunna spela Age of Empires mot varandra på datorn, innan trådlöst internet/wi-fi kom 🙈

Joystick 🕹 till datorn. Det är det väl ingen som använder idag? 😄
Eller lyfta luren på övervåningen och syrran redan är i telefon :)
 
Det jag kommer ihåg mest är ljudet när modemet ringde upp. Och föräldrarnas tjat om att inte surfa före kl. 18 och inte förlänge . Och sen med räkningen kom beviset på mina otaliga timmar online. Som mest spenderades här eller på en hästspelssida.

Kommer även ihåg den omständiga betaltelefonen som var på ridskolan. Där man skulle lägga i mynt och som brukade äta upp något extra varje gång för mig. Kan ha varit handhavande fel där.
Var så skönt när jag fick låna mammas mobil, en Motorola, och senare få ta över den. Var så mycket lättare att ringa efter skjuts.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp