Företeelser ”förr i tiden”. Nostalgitråd.

Kollade danska Arvinge Okänd ikväll och där visade de gamla kvitton på när en person beställt telefonväckning.
Alltså, jag hade helt glömt bort att man kunde göra det! Man beställde hos telefonbolaget och så ringde de och väckte en den tiden man beställt.
Jag har aldrig använt det men tror mina föräldrar gjorde det nån gång.

Denna tjänst finns väl inte kvar längre? :laugh:

Och … minns ni när man gick och hyrde VHS-spelare och filmer på mataffären? Det fanns en kölista vill jag minnas, så man fick låna spelaren i turordning.

En del familjer hade egen VHS-spelare! :eek:

Hade man tur så kände man nån som kände nån som hade ett tv-spel som man fick låna och spela på. Den anslöt man till tjock-tvn. Så spelade man Pac-Man tills ögonen blev fyrkantiga.. det fanns även ett spel där man skulle spraya insektsgift på bin/getingar, minns inte vad det spelet hette, Buzz … nånting.

Skolans datorer hade svart bakgrund och grön, pixlig, text. :laugh:

Har ni några minnen av företeelser från förr? :bump:
Det fanns något som hette post och kom alla dagar utom söndagar. Var det mera bråttom kunde man skicka ett telegram.

På radion som gick på rör kunde man välja am och mellanvåg . Vanliga dödliga lyssnande på Radio Luxemburg nördarna DX-ade. Dvs samlade på stationer man fått in.

Mellandagsrean började på mellandagarna.

Folk brydde sig om VM i ishockey som spelades på vintern.
 
På temat . Undrar om det finns flypostpapper?
Jag har inte sett någonstans. Det kanske var vanligare förut när en del utrikespost gick med båt och tåg? Jag använde ibland såna i början av min brevväxlingskarriär. De såldes tillsammans med kuvert som hade blå/vit/röda sneda ränder runt kanterna och ”air mail par avion” tryckt på framsidan.
Man kanske betalade per gram förut för flygpost så det lönade sig med extra tunt papper 🤔
 
Jag har varit med och tagit in löshö! Då fick vi barn stå högst upp och trampa ihop höet, likadant när det lastades in på logen.

Att sitta som packade sillar i en bil minns jag också. Mina föräldrar hade ingen bil förrän jag var tonåring,i början av 70-talet, men snälla grannar bjöd med oss till stranden. 3 vuxna och 4-5 barn var normen. Hur vi fick plats begriper jag inte!
Exet och jag tog alltid in löshö. Det torkade på vallen och kördes hem med självlastarvagn. Det var ett vidrigt slit att stå och mata hökanonen i solgasset. Lika vidrigt att trampa hö på skullen.

Andraskörden plastade vi. Torrhöet fick de inne. Plastat silage ute, med fri tillgång.
 
Det fanns något som hette post och kom alla dagar utom söndagar. Var det mera bråttom kunde man skicka ett telegram.

På radion som gick på rör kunde man välja am och mellanvåg . Vanliga dödliga lyssnande på Radio Luxemburg nördarna DX-ade. Dvs samlade på stationer man fått in.

Mellandagsrean började på mellandagarna.

Folk brydde sig om VM i ishockey som spelades på vintern.
VA? Är det sant??

:rofl::rofl::rofl:
 
Kollade danska Arvinge Okänd ikväll och där visade de gamla kvitton på när en person beställt telefonväckning.
Alltså, jag hade helt glömt bort att man kunde göra det! Man beställde hos telefonbolaget och så ringde de och väckte en den tiden man beställt.
Jag har aldrig använt det men tror mina föräldrar gjorde det nån gång.

Denna tjänst finns väl inte kvar längre? :laugh:

Och … minns ni när man gick och hyrde VHS-spelare och filmer på mataffären? Det fanns en kölista vill jag minnas, så man fick låna spelaren i turordning.

En del familjer hade egen VHS-spelare! :eek:

Hade man tur så kände man nån som kände nån som hade ett tv-spel som man fick låna och spela på. Den anslöt man till tjock-tvn. Så spelade man Pac-Man tills ögonen blev fyrkantiga.. det fanns även ett spel där man skulle spraya insektsgift på bin/getingar, minns inte vad det spelet hette, Buzz … nånting.

Skolans datorer hade svart bakgrund och grön, pixlig, text. :laugh:

Har ni några minnen av företeelser från förr? :bump:
Man särskrev cykel och hjälm. Stod förmodligen inte ens i samma mening
 
Det på bilden var väl en treliters mjölkkanna? Som man hade när man hämtade mjölk till det egna hushållet
De som ställdes på mjölkbryggor och hämtades av mjölkbilen var större typ 20 liter och kallades mjölkspann
Har fortfarande en mjölkbrygga och två mjölkspann tyvärr är det hål i dom

Minns att det kånkades vatten i dessa till hästarna i beteshagarna. Kan inte säga att jag saknar just den biten :D
 
Här på landet, dock långt före min tid. Kan ha varit i början av 1900-talet delades och skickade brev ett par tre gånger om dagen. Man kunde skicka en inbjudan och få svar samma dag, levererades med cykel.
En del saker var bättre förr, även om jag anser att e-post är ännu bättre.
Har också hört talas om det. Kan ha upphört när man drog in söndagsutdelningen 1951?
 
Här på landet, dock långt före min tid. Kan ha varit i början av 1900-talet delades och skickade brev ett par tre gånger om dagen. Man kunde skicka en inbjudan och få svar samma dag, levererades med cykel.
En del saker var bättre förr, även om jag anser att e-post är ännu bättre.
Jag fick en gång post från CUFs ombudsman Han postade det före 23 på kvällen i en stad en timme bort. Adresserade det "Tanten Gårdsnamn Ort". På en rad.
Det var framme nästa dag. :D

Ack ljuva tid.
 
Bokbussarna på sommaren, radioföljetongen. Hans Hansson (i Lövestad där vi var på sommaren) som hade allt från trädgårdsredskap, leksaker, matvaror. Man kunde åka tåg till Lövestad. Litet gult tåg om jag inte missminner mig.

Att vara ett gäng (killar och tjejer) nio, tio år gamla som lekte tjuv och polis och andra lekar. Vänner kom och ringde på och frågade om man ville leka och sedan var man ute tills middag - på centrala Södermalm.
 
Jag fick en gång post från CUFs ombudsman Han postade det före 23 på kvällen i en stad en timme bort. Adresserade det "Tanten Gårdsnamn Ort". På en rad.
Det var framme nästa dag. :D

Ack ljuva tid.
Åh!
Jag svarade på en brevvän-annons i Min Häst en gång, men glömde skicka med min egen adress🙃.
Det kom ett brev med hela framsidan täckt av information som jag skrivit i brevet, typ: "Till Blacksmithfarm som har föräldrar som heter ... och syskon som heter .... Bor på gård och har X hästar, går i årskurs Y"😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp