Företeelser ”förr i tiden”. Nostalgitråd.

När jag var ett barn fick jag gå ärende åt min farfar som arbetade som revisor. Jag fick hämta hans post i postfack och när det var extra viktiga papper fick jag komma in bakom postfacket och lova att gå direkt till kontoret med dem.
Jag fick även gå in på affären och handla fika på krita i hans namn :D
Men det allra roligaste var att lämna in filmrullar från hans kamera och titta på bilderna som blev framkallade. Det var stor skillnad på bilderna, beroende på om det var farfar eller farmor som tagit korten :angel:
Jag fick oftast en guldtia som lön, vilket då var mycket pengar för ett barn!
 
När jag var ett barn fick jag gå ärende åt min farfar som arbetade som revisor. Jag fick hämta hans post i postfack och när det var extra viktiga papper fick jag komma in bakom postfacket och lova att gå direkt till kontoret med dem.
Jag fick även gå in på affären och handla fika på krita i hans namn :D
Men det allra roligaste var att lämna in filmrullar från hans kamera och titta på bilderna som blev framkallade. Det var stor skillnad på bilderna, beroende på om det var farfar eller farmor som tagit korten :angel:
Jag fick oftast en guldtia som lön, vilket då var mycket pengar för ett barn!
Guldtia? När var det här?
 
Bokbussarna på sommaren, radioföljetongen. Hans Hansson (i Lövestad där vi var på sommaren) som hade allt från trädgårdsredskap, leksaker, matvaror. Man kunde åka tåg till Lövestad. Litet gult tåg om jag inte missminner mig.

Att vara ett gäng (killar och tjejer) nio, tio år gamla som lekte tjuv och polis och andra lekar. Vänner kom och ringde på och frågade om man ville leka och sedan var man ute tills middag - på centrala Södermalm.

Hans Hanssons finns kvar! Är en ICA Nära nu, så förmodligen lite annat utbud... Tåget finns dock inte kvar, men har ridit på banvallen in till Lövestad några gånger 😊
 
Blev skickad till kiosken av mamma. Hon ringde till kiosken innan för att hon ville ha cigaretter. Jag fick en tjugolapp att köpa godis för, som såklart köptes i luckan och man fick peka på vilka man ville ha. Hemkolan kostade 50 öre, sura S kostade 1 kr 😊. Cigaretterna fick jag i en annan godispåse. Lika olagligt då som nu, men på något sätt inget konstigt på den tiden 😅.

Vi hade "spelkvällar" tillsammans med grannarna framför vår hemdator med Windows 95. Vi spelade fångarna på fortet och satt inklämda typ 8 pers på vårt lilla kontor 🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp