Förhållande hjälper

Jante2020

Trådstartare
Hej!
Ny här i forumet, verkar mycket kunnigt folk, det känns bra.
Jo, jag har ridit i två och ett halvt år på ridskola, som återvändande vuxen. Det är mycket att lära om.
Idag hade jag svårt med serpentinbågar, min häst ville välta inåt hela tiden. Det räcker inte att "dra i yttertygeln", men visst är det motsvarande innerskänkel jag ska använda också? Annars viker hon bara halsen ju.
 
Antar utifrån din fråga att du menar vändande hjälper, och inte förhållande (bromsande) hjälper.

Svårt att förklara i text, men för att vända korrekt gör du följande:

Vridsits = innerhöft går fram, ytter höft bak och motsvarande med axlarna dvs inner axel går bak och ytter axel fram. Dvs du vrider dig runt din centrumaxel. Din höft motsvarar hästens höft och dina axlar hästens bogar. Det betyder att på böjt spår måste du vrida dig och på rakt spår sitta rakt. När du i en sväng rättat in din vridsits, så tänker du i följande ordning: Vikten i inner stigbygel, ytterskänkel går bak en handsbredd till följd av vridningen i ditt bäcken och du applicerar ytterskänkeln lätt och sedan tar du ett ledande tygeltag inåt (det håll du vill svänga åt). I den ordningen. Vikten i inner stigbygel + applicera ytterskänkel + leda och visa vägen med ledande tygeltag. Var noga med att inte fastna i yttertygeln för då hindrar du hästen från att sväng inåt.

Krångligt i text, ja. Därför är det bättre att be instruktören visa IRL :)
 
Antar utifrån din fråga att du menar vändande hjälper, och inte förhållande (bromsande) hjälper.

Svårt att förklara i text, men för att vända korrekt gör du följande:

Vridsits = innerhöft går fram, ytter höft bak och motsvarande med axlarna dvs inner axel går bak och ytter axel fram. Dvs du vrider dig runt din centrumaxel. Din höft motsvarar hästens höft och dina axlar hästens bogar. Det betyder att på böjt spår måste du vrida dig och på rakt spår sitta rakt. När du i en sväng rättat in din vridsits, så tänker du i följande ordning: Vikten i inner stigbygel, ytterskänkel går bak en handsbredd till följd av vridningen i ditt bäcken och du applicerar ytterskänkeln lätt och sedan tar du ett ledande tygeltag inåt (det håll du vill svänga åt). I den ordningen. Vikten i inner stigbygel + applicera ytterskänkel + leda och visa vägen med ledande tygeltag. Var noga med att inte fastna i yttertygeln för då hindrar du hästen från att sväng inåt.

Krångligt i text, ja. Därför är det bättre att be instruktören visa IRL :)
Jag är ridlärare och har aldrig hört om denna vridsits. Varför ska bäcken och axlar åt varsitt håll?
 
@Cherarriduracell Jag tror det @_Taggis_ försöker säga är att ryttarens höfter ska vara som hästens höfter och ryttarens axlar ska vara som hästens axlar men det är ju inte riktigt det som TF frågar efter... Dvs hästen (och ryttaren) ska vara formade efter spåret de går på för att kunna spåra korrekt.

Svaret på din fråga är att din innerskänkel ska användas för att forma hästen i sidan. Tänk att du puttar ut hästens mage med underskänkeln så brukar det bli lättare att förstå. Sitt rakt över hästen, reglera er väg med yttertygeln och ställ hästen med innertygeln, och forma den med innerskänkeln som du också använder för att aktivera inner bakben i svängarna. Ytterskänkeln är reglerande och framåtdrivande. Ställande tygeltag kan ju likställas med ett litet förhållande tygeltag enligt ridhandboken i alla fall, men det är inte alla hästar som reagerar korrekt på det...
 
Jag är ridlärare och har aldrig hört om denna vridsits. Varför ska bäcken och axlar åt varsitt håll?

För att ditt bäcken ska motsvara hästens och axlarna hästens bog. Om hästen vänder korrekt runt inner bak så får den ju denna vridning själv. Hästen ska ju stretcha sin yttersida och korta sin innersida. Hur ska den kunna göra detta om ryttaren inte möjliggör detta med sin sits? Om ryttaren sitter stel kommer den hindra hästen, ffa om ryttaren fastnar i ytter tygel och bromsar hela rörelsen runt.
 
För att ditt bäcken ska motsvara hästens och axlarna hästens bog. Om hästen vänder korrekt runt inner bak så får den ju denna vridning själv. Hästen ska ju stretcha sin yttersida och korta sin innersida. Hur ska den kunna göra detta om ryttaren inte möjliggör detta med sin sits? Om ryttaren sitter stel kommer den hindra hästen, ffa om ryttaren fastnar i ytter tygel och bromsar hela rörelsen runt.
Jag tror att den förklaringen för grön ryttare helt och hållet leder till att man viker sig i sidan. Vad olika vi rider!
 
@Cherarriduracell Jag tror det @_Taggis_ försöker säga är att ryttarens höfter ska vara som hästens höfter och ryttarens axlar ska vara som hästens axlar men det är ju inte riktigt det som TF frågar efter... Dvs hästen (och ryttaren) ska vara formade efter spåret de går på för att kunna spåra korrekt.

Precis. Men för att kunna rida en serpentin krävs ju att en kan styra hästen korrekt. Så tänkte jag vad gäller hur en vänder korrekt.
 
Jag tror att den förklaringen för grön ryttare helt och hållet leder till att man viker sig i sidan. Vad olika vi rider!

Ja. Därför är det bra om instruktören lär ut det och visar från marken genom att helt enkelt visa utan häst, blir mkt mer logiskt då en kan se det IRL. Jag har aldrig förstått varför en inte ska lära sig rätt från början, ridningen borde bli lättare då eftersom grunden är just grunden till allt. Men jag har också förstått att detta inte lärs ut speciellt ofta i Sverige. Jag rider för tyska tränare. Jag önskar att jag var yngre så jag fått lära mig det tidigare, jag fick lära om och lära rätt i vuxen ålder. Jäklar så mkt enklare det blev att rida.
 
Precis. Men för att kunna rida en serpentin krävs ju att en kan styra hästen korrekt. Så tänkte jag vad gäller hur en vänder korrekt.
Fast det är ganska avancerat och något som kommer när ryttaren börjat rida hästen i balans. Även om målbild är en sak att veta om. Hästen speglar ju vår kropp...

Det är ju tyvärr ofta så att om en börjar för tidigt med detta så viker sig ryttaren och släpper kontakten med sitt yttre sittben vilket leder till att hästen välter ännu mer inåt, då tyngden hamnar mer på det inre sittbenet.

att vrida i bålen och vika i sidan kan låta lika men ger helt olika resultat...
 
Fast det är ganska avancerat och något som kommer när ryttaren börjat rida hästen i balans. Även om målbild är en sak att veta om. Hästen speglar ju vår kropp...

Det är ju tyvärr ofta så att om en börjar för tidigt med detta så viker sig ryttaren och släpper kontakten med sitt yttre sittben vilket leder till att hästen välter ännu mer inåt, då tyngden hamnar mer på det inre sittbenet.

att vrida i bålen och vika i sidan kan låta lika men ger helt olika resultat...

Ja jag är ju ingen instruktör så jag förstår mig väl inte på det helt enkelt. Men jag har ju fått lära mig att allting görs runt en centrumaxel, dra dig i håret dvs sitt rakt. I första hand sitt rakt, sedan vrida runt den axeln. Då blir det lättare att inte vika sig. Men ja. Det kanske är för avancerat. Jag vet inte. Men jag red ju också urdåligt den första halvan av livet :o
 
Tack för era inlägg, ja det är svårt att förklara i text. Men, jag kan ändå se det framför mig. Om jag tänker enklare bara: vända till vänster: för att jag inte bara ska dra i tygeln och hästen vika sin hals, måste jag ju, säg att vi ska vända till vänster, stötta upp med ytter/höger skänkel, eller hur?
 
Tack för era inlägg, ja det är svårt att förklara i text. Men, jag kan ändå se det framför mig. Om jag tänker enklare bara: vända till vänster: för att jag inte bara ska dra i tygeln och hästen vika sin hals, måste jag ju, säg att vi ska vända till vänster, stötta upp med ytter/höger skänkel, eller hur?
Halsen reglerar du enkelt sagt med tygeln. Viker hästen halsen har du gett efter för mycket på yttertygeln. Om hästen genar eller "tippar" inåt håller du emot med inner skänkel ihop med kontakt på ytter tygel.
 
Tack för era inlägg, ja det är svårt att förklara i text. Men, jag kan ändå se det framför mig. Om jag tänker enklare bara: vända till vänster: för att jag inte bara ska dra i tygeln och hästen vika sin hals, måste jag ju, säg att vi ska vända till vänster, stötta upp med ytter/höger skänkel, eller hur?
Den viktigaste vändande hjälpen är vikten och sen är det tyglarna (inner är vändande och ytter reglerande samt om du rider Western tror jag att den är vändande. Jag vänder också med ytter men det tog rätt lång tid innan jag fattade den tekniken). Skänklarna är bara mothållande samt framåtdrivande. Försöker du vända med skänkeln kommer bakbenen att flyttas så att hästen inte spårar så det är inte att rekommendera.
 
Den viktigaste vändande hjälpen är vikten och sen är det tyglarna (inner är vändande och ytter reglerande samt om du rider Western tror jag att den är vändande. Jag vänder också med ytter men det tog rätt lång tid innan jag fattade den tekniken). Skänklarna är bara mothållande samt framåtdrivande. Försöker du vända med skänkeln kommer bakbenen att flyttas så att hästen inte spårar så det är inte att rekommendera.

Precis. Mkt viktigt att poängtera viktens betydelse, samt att tygeltaget är det sista i ordningsföljden.
Ytter skänkel håller bakdelen på plats, blir den för mkt inverkande kommer hästen sladda in med baken, om det är en känslig häst blir effekten mer påtaglig. Min nya häst är tex jättekänslig för detta, tog ett tag för mig att lära mig vända med mindre ytterskänkel till skillnad mot min förra häst där en behövde ytterskänkeln mer för att hålla ordning på bakdelen ;)

Om en tränger med ytterhanden kommer det motverka en korrekt vändning, enligt min tyska tränare är det ett fel nästan alla gör mer eller mindre medvetet. Det vi vill göra är att hästen kommer runt med ytter bog och gymnasiserar sin yttersida. Om vi håller emot eller tränger med ytter tygel så kommer vi motverka att det yttre frambenet kan komma runt och kliva över, hästen kommer då svänga men inte vända. Tex i hoppning när det ska gå på tid samt i westernridning där spelar det ingen roll för huvudsaken är att hästen byter riktning snabbt. Men i dressyrträning vill vi gymnastisera yttersidan genom korrekta vändningar.
 
Precis. Mkt viktigt att poängtera viktens betydelse, samt att tygeltaget är det sista i ordningsföljden.
Ytter skänkel håller bakdelen på plats, blir den för mkt inverkande kommer hästen sladda in med baken, om det är en känslig häst blir effekten mer påtaglig. Min nya häst är tex jättekänslig för detta, tog ett tag för mig att lära mig vända med mindre ytterskänkel till skillnad mot min förra häst där en behövde ytterskänkeln mer för att hålla ordning på bakdelen ;)

Om en tränger med ytterhanden kommer det motverka en korrekt vändning, enligt min tyska tränare är det ett fel nästan alla gör mer eller mindre medvetet. Det vi vill göra är att hästen kommer runt med ytter bog och gymnasiserar sin yttersida. Om vi håller emot eller tränger med ytter tygel så kommer vi motverka att det yttre frambenet kan komma runt och kliva över, hästen kommer då svänga men inte vända. Tex i hoppning när det ska gå på tid samt i westernridning där spelar det ingen roll för huvudsaken är att hästen byter riktning snabbt. Men i dressyrträning vill vi gymnastisera yttersidan genom korrekta vändningar.
Jag vill bara förtydliga att jag inte tränger, jag trycker tygeln mot halsen och stramar upp tygeln för att placera ytterbogen på rätt spår, också en tysk tränare som fått mig att tänka så. Min svenska tränare (som är utbildad beridare i Tyskland) är inte helt övertygad men jag kan rida med mindre innertygel nu och har hästarna mer upp på yttertygeln så det blir ett bättre resultat.
 
Ok, jag fattar mer, tack! Så min ytterskänkel ska mer bara framåtdrivande? Och när ni säger "håller emot" med innerskänkeln, hur menar ni då?
 
Precis. Mkt viktigt att poängtera viktens betydelse, samt att tygeltaget är det sista i ordningsföljden.
Ytter skänkel håller bakdelen på plats, blir den för mkt inverkande kommer hästen sladda in med baken, om det är en känslig häst blir effekten mer påtaglig. Min nya häst är tex jättekänslig för detta, tog ett tag för mig att lära mig vända med mindre ytterskänkel till skillnad mot min förra häst där en behövde ytterskänkeln mer för att hålla ordning på bakdelen ;)

Om en tränger med ytterhanden kommer det motverka en korrekt vändning, enligt min tyska tränare är det ett fel nästan alla gör mer eller mindre medvetet. Det vi vill göra är att hästen kommer runt med ytter bog och gymnasiserar sin yttersida. Om vi håller emot eller tränger med ytter tygel så kommer vi motverka att det yttre frambenet kan komma runt och kliva över, hästen kommer då svänga men inte vända. Tex i hoppning när det ska gå på tid samt i westernridning där spelar det ingen roll för huvudsaken är att hästen byter riktning snabbt. Men i dressyrträning vill vi gymnastisera yttersidan genom korrekta vändningar.

Det där är en gammal skröna som upprepas av de som inte förstår den tekniken.
När jag läser den här tråden tänker jag mest herregud så mkt hjälper som tar ut varann/krävs för att de rent biomekaniskt måste täcka upp för vad en annan hjälp ger för oönskad effekt.

Jag rider med andra hjälper och vänder för yttertygeln. Min tygel flyttar bogen. Alltså vänder jag för yttertygeln som ser till att bogen/ytter fram går innåt/vänder. Det krävs bara en extremt lätt hjälp. För att hästen inte ska ramla på innerbog har jag hästen ställd och böjd enligt spåret. Det gör jag förutom med sitsen via innertygeln. IOM att min tygel ber hästen flytta bogen från tygeln så har jag tränat in att vid den hjälpen ska vikten i manken läggas utåt och hästen gå upp till yttertygeln. Man får aldrig problem med en häst som hänger på inner bog.
Bland det absolut första jag lär in är att hästen alltid ska ställa frågan ”får jag göra volten större?”, dvs får jag gå mer utåt. Och då kommer yttertygeln in och säger ”tack, hit men inte längre”. Så har du en häst som alltid söker yttertygeln och en yttertygel som inte låter någon bog rymma. En hjälpgivning som underlättar galoppiruetten enormt. Som många också börjar lära sig då de inte fattar varför piruetterna blir dåliga. Det är ju vändningarnas vändning. För mig blir det ytterst märkligt att de hjälper som är bäst för piruett skulle vara olämpliga till betydligt enklare vändningar.
Skänkeln behöver då inte låsas i olika positioner för några mothållande hjälper eller hålla in bogar, bakdelar etc. Om hästen är korrekt ställd och böjd och går till yttertygeln sladdar ingen rumpa ut och behöver ej hållas på plats. Och att rida innerskänkel till ytter hand för att väga upp för att hästen ramlar på inner fram vid svängande tygeltag.

Jag sitter formad som linjen. Dvs mina höfter som hästens och mina axlar som hästens.
När man då ska vända så kommer man indirekt göra tygelhjälp om man vrider sina axlar dit man vill att hästen går och låter handen följa med i vridningen.

Ledande tygeltag kallas opening rein på engelska. Just för att man vid ett ledande tygeltag öppnar för viktförskjutning till respektive bog. Och det leder till att hästen svänger. Hästen lär sig följa tygeln och inte gå bort från den.
Det ger ju dels att vikten hamnar på inner fram ist för ytter bak som det blir om hästen går bort från innertygeln.
Och det blir rätt märkligt för en häst som ska följa tygeln att inte följa på så sätt att den vill ställa sig ”ut mot väggen”.
Då måste man på med innerskänkel. Som man annars kunde låta vara.
Mothållande hjälper är för mig ett jättemärkligt resonemang. Keep it simple liksom, för hästens skull. Det brukar leda till lättare hjälper och mindre tryck i munnen.

Jag tycker det är viktigt att rent biomekaniskt förstå vad som sker i hästens kropp, även vad olika hjälper ger för effekt.

Nu rider TS för tränare på tränarens häst utbildad efter dennes system. Så då får man ju bara gilla läget och göra det bästa av situationen.
Dvs försöka placera sig korrekt i sadeln. Man kan öva hemma framför en spegel och ställa sig Lise som man sitter på en häst och börja vrida överkroppen utan att vika sig i midjan. Och sedan testa att addera ena skänkeln ngt bak genom att flytta ena foten och vrida utan vikning.

Och att rida innerskänkel till ytter hand för att väga upp för att hästen ramlar på inner fram vid svängande tygeltag.
 
Jag gör livet enkelt. Sitter i jämvikt och balans rakt över hästen. Svänger genom att vrida överkroppen och titta dit jag ska. Då ramlar alla hjälper på plats av sig själv.

Men enkelt är ofta svårt. Nej, jag är inte ridlärare. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 691
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 080
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: Ramona
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 128
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp