Förhållanden som snarkar så väggarna rasar

OT, men kallar ni era respektive för förhållande? Ett förhållande är för mig det en har emellan varandra, inte en person. Fick läsa både en och två ggr extra innan jag fattade rubriken...

För att svara TS; att söka hjälp låter rimligt. Det kan vara farligt att snarka så, så jag håller med övriga om detta.
Jag tolkade rubriken som förhållanden det snarkas i. En relation där en eller båda parterna snarkar. Med en liten, vad ska vi kalla det ordvits i just rubriken.
Det kan vara en mamma pappa, respektive eller faktiskt personen själv, som skrev det, eller svarar i tråden som snarkar..

Vad som är korrekt skolsvenska blandar jag mig inte i. 😁
 
Hörselkåpor eller brusreducerande hörlurar.

Själv tar jag på mig hörlurar när jag vaknar framåt morgonkvisten och inte kan somna om utan något att lyssna på. Det är inte helt bekvämt att sova med något så klumpigt på huvudet, men hellre det än ingen sömn alls.
Sent svar, men hörselkåpor. Tveksamt om jag vaknar av larmet då. Tyvärr har jag svårt att sova med musik ibland 🙄. Öronproppar och i värsta fall annan säng att fly till om jag vaknar verkar vara det som funkar bäst.
 
Haha.
Känns som det bara är jag som skriver i tråden ny. Men jag kan prata med mig själv 😁. Skriver av mig lite..

I natt vaknade jag, trots silikonöronproppar.
Tur att vi har en säng att fly till. Men jag vill inte sova i den jämt, eller sparka ut maken dit för gott. Så jag går första gången jag vaknar och inte somnar om direkt.

Och ja han sover där nere ibland pö eget initiativ. Och skulle absolut göra det direkt om jag bad honom.

Ev. Så är han lite pollenallergi i år vilket väl inte gör saken bättre.
Sen kan ju in sömnkvalitè ha gått ned igen.
Kanske för att ljuset återkommer. I samband med att jag blir stressad när jag vaknat av snarkande. Samtidigt som jag vaknade vid 01 inatt och har mörkläggning bara jag kommer ihåg att skjuta till dörren. Kl. 010var det inte ljust helle, så måste vara kvalité överlag.
Har melatonin på recept att ta vid behov så får kanske göra det. Är alltid lite seg med att ta den. Ni vet "det funkar säkert bättre inatt".
Ibland noterar jag ju knappt att han snarkar och somnar om på nån sekund 😴.
Det kanske beror på var i sömnen det är.
 
Haha.
Känns som det bara är jag som skriver i tråden ny. Men jag kan prata med mig själv 😁. Skriver av mig lite..

I natt vaknade jag, trots silikonöronproppar.
Tur att vi har en säng att fly till. Men jag vill inte sova i den jämt, eller sparka ut maken dit för gott. Så jag går första gången jag vaknar och inte somnar om direkt.

Och ja han sover där nere ibland pö eget initiativ. Och skulle absolut göra det direkt om jag bad honom.

Ev. Så är han lite pollenallergi i år vilket väl inte gör saken bättre.
Sen kan ju in sömnkvalitè ha gått ned igen.
Kanske för att ljuset återkommer. I samband med att jag blir stressad när jag vaknat av snarkande. Samtidigt som jag vaknade vid 01 inatt och har mörkläggning bara jag kommer ihåg att skjuta till dörren. Kl. 010var det inte ljust helle, så måste vara kvalité överlag.
Har melatonin på recept att ta vid behov så får kanske göra det. Är alltid lite seg med att ta den. Ni vet "det funkar säkert bättre inatt".
Ibland noterar jag ju knappt att han snarkar och somnar om på nån sekund 😴.
Det kanske beror på var i sömnen det är.

Jag tycker det är så hänsynslöst av din partner att du ska flytta på dig, ha proppar osv för att han snarkar.
 
Jag tycker det är så hänsynslöst av din partner att du ska flytta på dig, ha proppar osv för att han snarkar.

Det är JAG som flyttar frivilligt när jag vaknar.
Tycker det är onödigt att väcka honom när jag vaknar på natten så två väcks och som sagt skrev jag ovan:

"Men jag vill inte sova i den jämt, eller sparka ut maken dit för gott. Så jag går första gången jag vaknar och inte somnar om direkt.

Och ja han sover där nere ibland på eget initiativ. Och skulle absolut göra det direkt om jag bad honom".


Men då du inte vet något om honom i övrigt och hur mycket han gör för mig får du gärna tycka han är hänsynslös, det gör inte jag.
Det är dessutom jag som inte vill dela på oss varje natt då det inte är problem alla nätter.
 
Det är JAG som flyttar frivilligt när jag vaknar.
Tycker det är onödigt att väcka honom när jag vaknar på natten så två väcks och som sagt skrev jag ovan:

"Men jag vill inte sova i den jämt, eller sparka ut maken dit för gott. Så jag går första gången jag vaknar och inte somnar om direkt.

Och ja han sover där nere ibland på eget initiativ. Och skulle absolut göra det direkt om jag bad honom".


Men då du inte vet något om honom i övrigt och hur mycket han gör för mig får du gärna tycka han är hänsynslös, det gör inte jag.
Det är dessutom jag som inte vill dela på oss varje natt då det inte är problem alla nätter.
Du gör det enkelt för honom att må dåligt. Han kanske tycker att han mår toppen och sover bra om nätterna, men fakta och kunskap om snarkning som ett symptom visar annat. En snarkare har problem och du genom att låta honom dundra på hjälper honom att fortsätta utan att göra förändring. Jag är ledsen, men så är det.
 
Du gör det enkelt för honom att må dåligt. Han kanske tycker att han mår toppen och sover bra om nätterna, men fakta och kunskap om snarkning som ett symptom visar annat. En snarkare har problem och du genom att låta honom dundra på hjälper honom att fortsätta utan att göra förändring. Jag är ledsen, men så är det.
Du vet inget om hans funderingar till förändring, hans allmänna mående, eventuell övervikt och vad det beror på osv. så jag tycker att du är onödigt hård faktiskt. Så jag lämnar diskussionen kring detta med just dig med detta inlägg.
 
Du vet inget om hans funderingar till förändring, hans allmänna mående, eventuell övervikt och vad det beror på osv. så jag tycker att du är onödigt hård faktiskt. Så jag lämnar diskussionen kring detta med just dig med detta inlägg.
Ops, jag ber om ursäkt? Misstar du mig med någon annan? Jag har nog inte haft någon diskussion om det i denna tråden utan har bara svarat dig en gång. Det är du själv som 'utlämnar' uppgifter om din sambo, det är ingen annan som tvingat till sig dom eller gett de detaljerna. Nej jag vet inget om hans allmänna mående annat än vad du skrivit här i tråden.
 
Du vet inget om hans funderingar till förändring, hans allmänna mående, eventuell övervikt och vad det beror på osv. så jag tycker att du är onödigt hård faktiskt. Så jag lämnar diskussionen kring detta med just dig med detta inlägg.

Det är ofta inget man kan reda ut på egen hand och innebär ganska allvarliga hälsorisker, särskilt på längre sikt. Jag tycker du ska uppmana din man att ta kontakt med vården för att reda ut orsaker och få ev behandling på plats så småningom. Om man haft en bra kontakt med vården och de inte anser att det är ett behandlingsbart problem eller värt att göra något åt, är det en annan sak. I den egna situationen och med alla de raljanta anekdotiska feluppfattningar om snarkande man får från släkt, vänner och andra så är man blind och kan oftast inte göra en egen relevant bedömning!

Jag trodde inte det fanns så mycket att göra så jag drog också onödigt länge på att kontakta vården. Efter kort utredning fick jag förtur till behandling, pga den diagnos som ställdes med extrema andningsuppehåll och snarkningar. Sen dess har jag fått ett helt nytt liv, pigg, minskad vikt från tidigare övervikt, vaken och helt snarkfri med en i det närmaste perfekt sömneffektivitet jämfört med förut. Liksom de som sover i närheten av mig också fått mycket bättre sömn.
 
Det är JAG som flyttar frivilligt när jag vaknar.
Tycker det är onödigt att väcka honom när jag vaknar på natten så två väcks och som sagt skrev jag ovan:

"Men jag vill inte sova i den jämt, eller sparka ut maken dit för gott. Så jag går första gången jag vaknar och inte somnar om direkt.

Och ja han sover där nere ibland på eget initiativ. Och skulle absolut göra det direkt om jag bad honom".


Men då du inte vet något om honom i övrigt och hur mycket han gör för mig får du gärna tycka han är hänsynslös, det gör inte jag.
Det är dessutom jag som inte vill dela på oss varje natt då det inte är problem alla nätter.

Men han borde ta tag i det. Oavsett orsak till snarkningar är det en hälsorisk. Även för dig som inte får sova ordentligt.
 
Det är ofta inget man kan reda ut på egen hand och innebär ganska allvarliga hälsorisker, särskilt på längre sikt. Jag tycker du ska uppmana din man att ta kontakt med vården för att reda ut orsaker och få ev behandling på plats så småningom. Om man haft en bra kontakt med vården och de inte anser att det är ett behandlingsbart problem eller värt att göra något åt, är det en annan sak. I den egna situationen och med alla de raljanta anekdotiska feluppfattningar om snarkande man får från släkt, vänner och andra så är man blind och kan oftast inte göra en egen relevant bedömning!

Jag trodde inte det fanns så mycket att göra så jag drog också onödigt länge på att kontakta vården. Efter kort utredning fick jag förtur till behandling, pga den diagnos som ställdes med extrema andningsuppehåll och snarkningar. Sen dess har jag fått ett helt nytt liv, pigg, minskad vikt från tidigare övervikt, vaken och helt snarkfri med en i det närmaste perfekt sömneffektivitet jämfört med förut. Liksom de som sover i närheten av mig också fått mycket bättre sömn.
Tack för dina erfarenheter.
Han är medveten om det. Kommer nog ta kontakt med vården. Han ville dock prova pollenmedicin först nu eftersom han varit ständigt lite täppt ett tag, och från början har lite tighta näsgångar.
Hans mamma har gjort utredning etc. så han är medveten om att det kan och bör göras.
Tyvärr är han också lite seg med att söka läkare gällande allt möjligt, men det kommer han mest troligt att göra.
Jag försöker påminna "lagom ofta". Det kommer tyvärr inget gott ur om jag ständigt påpekar det.

Sedan är andra sängen också väldigt positiv i andra bemärkelser. Våra gäster behöver inte längre sova inpå oss i vårt vardagsrum om de inte är flera stycken samtidigt. Vi satte upp en skärmvägg i kontoret så det blev en egen hörna. Blev riktigt bra :)

Edit: Det har alltså inte pågått i år eller så, utan började nu i vår någon gång.
 
Visst gubben snarkar än så in i.. men jag har tjatat och gnatat . Han ska bara komma till insikt att kolla upp de igen .
 
Visst gubben snarkar än så in i.. men jag har tjatat och gnatat . Han ska bara komma till insikt att kolla upp de igen .
Halvt knapplån.
Lider med dig.
Varför ska karlar vara så sega? Min pappa var likadan. Min make är seg men inte i närheten av vad pappa och en del andra jag känner till.
Och innan någon går lös på att jag "går på männen" så finns det såklart kvinnor som är likadana, men i min vän och bekantskapskrets är män överrepresenterade på just det.

Det visade sig att min sömnkvalitet också varit påverkad förmodligen av att ljuset är tillbaka. Vilket gjort att jag vaknat ännu lättare också. Jag har varit seg att ta mitt melatonin tillskott vilker leder till framförallt att jag blir mer slut allmänt och vaknar på nätterna även utan snarkning.Ordern från läkare är att ta dem direkt när jag har problem :angel:. Sov hårt inatt..

För övrigt pratade vi lite om läkare igår, och han är med på att det inte är bra som det är nu. Jag ska låta det beslutet mogna lite innan jag tjatar igen 😊.
 
Jag har också bott med snarkare och alltså never again. Och jag FATTAR INTE hur man som man kan skita i att gå till doktorn när ens partner mår så dåligt av att bli väckt varje natt. Finns det liksom ingen måtta på egoismen? Jag blir sur bara av att läsa om det :(
 
Jag har också bott med snarkare och alltså never again. Och jag FATTAR INTE hur man som man kan skita i att gå till doktorn när ens partner mår så dåligt av att bli väckt varje natt. Finns det liksom ingen måtta på egoismen? Jag blir sur bara av att läsa om det :(

Om man är övertygad om att ingen hjälp finns att få till exempel.

Men nånstans håller jag såklart med, det måste finnas en gräns när problemet blivit så stort att man försöker även sådant man är övertygad om inte kommer att fungera. Och den gränsen måste vara en bra bit innan "när ens partner mår så dåligt av att bli väckt varje natt".

Jag tror att ett avgörande problem är att snarkning är ganska vanligt och att det finns en allmänt spridd uppfattning om att det mest bara är att acceptera för att det är så vanligt. Det berättas anekdoter än hit, än dit, som aldrig skulle skrattas åt om det handlade om andra lika allvarliga sjukdomar och deras konsekvenser för drabbade och närstående.

"Symptom på sömnapne har 24 procent av alla män och 9 procent av alla kvinnor. "
 
Om man är övertygad om att ingen hjälp finns att få till exempel.

Men nånstans håller jag såklart med, det måste finnas en gräns när problemet blivit så stort att man försöker även sådant man är övertygad om inte kommer att fungera. Och den gränsen måste vara en bra bit innan "när ens partner mår så dåligt av att bli väckt varje natt".

Jag tror att ett avgörande problem är att snarkning är ganska vanligt och att det finns en allmänt spridd uppfattning om att det mest bara är att acceptera för att det är så vanligt. Det berättas anekdoter än hit, än dit, som aldrig skulle skrattas åt om det handlade om andra lika allvarliga sjukdomar och deras konsekvenser för drabbade och närstående.

"Symptom på sömnapne har 24 procent av alla män och 9 procent av alla kvinnor. "
Ja det blir ju jättekonstigt om man på förhand, utan att träffa läkare, bestämmer sig för att det inte är möjligt. Jag tycker att den attityden, att inte ens försöka, betyder att man skiter lite i hur ens partner påverkas. För det räcker ju med en snabb googling av ordet "snarkning" så kommer det upp info om att det går att göra något åt det (och att det kan vara farligt).
 
Ja det blir ju jättekonstigt om man på förhand, utan att träffa läkare, bestämmer sig för att det inte är möjligt. Jag tycker att den attityden, att inte ens försöka, betyder att man skiter lite i hur ens partner påverkas. För det räcker ju med en snabb googling av ordet "snarkning" så kommer det upp info om att det går att göra något åt det (och att det kan vara farligt).

Man kan också ha provat diverse olika föreslagna metoder - både idiotgooglade och anekdotrekommenderade i välmening av vänner, apotek och andra i desperation och föreslagna av vården vid ett flertal kontakter - och inte förstått eller fått veta vilka fler som finns att prova. Det är inte ens i närheten av "att inte ens försöka", trots att man blivit ganska övertygad om att det nog inte finns några fungerande lösningar. Jag tycker jag ser mycket av den här överslätande acceptansen i den här tråden till exempel, där man "skojar" bort det hela på olika sätt. Det går inte att dra allt över en och samma kam heller - jag kan googla lite vadsomhelst som kan påverka en partner negativt som det går att göra något åt och som kan vara farligt. Allt beror på just den situation som föreligger, vilken grad av påverkan som föreligger.

Men ja, om ens partner blir återkommande störd i sin sömn och man inte försöker göra något alls utan bara tänker att hen ska finna sig i eländet - så är det respektlöst, egoistiskt och inte särskilt trevligt.
 
Det finns väl egentligen bara 2 svar,gästrum eller bukeklassikern DUMPA! :D
Det bästa hade ju varit om han var villig att söka hjälp då det finns att få.
 
Halvt knapplån.
Lider med dig.
Varför ska karlar vara så sega? Min pappa var likadan. Min make är seg men inte i närheten av vad pappa och en del andra jag känner till.
Och innan någon går lös på att jag "går på männen" så finns det såklart kvinnor som är likadana, men i min vän och bekantskapskrets är män överrepresenterade på just det.

Det visade sig att min sömnkvalitet också varit påverkad förmodligen av att ljuset är tillbaka. Vilket gjort att jag vaknat ännu lättare också. Jag har varit seg att ta mitt melatonin tillskott vilker leder till framförallt att jag blir mer slut allmänt och vaknar på nätterna även utan snarkning.Ordern från läkare är att ta dem direkt när jag har problem :angel:. Sov hårt inatt..

För övrigt pratade vi lite om läkare igår, och han är med på att det inte är bra som det är nu. Jag ska låta det beslutet mogna lite innan jag tjatar igen 😊.

Ja du säg de, men jag brukar påmina han. Som jag sa i helgen jag trodde jag hade en get i sängen :D. Jag tjatar inte för mkt ihellre utan lagom när de är dags att uppdatera vad han ska göra😂
 
Kan tillägga att gubben har gjort tester och då sov han så bra den natten att de inte visa några resultat som vi ville ha. Hmm ja jag höll på att strypa han bär han fick hem papperna från läkaren . Så de är bara att tjata på han igen nu
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
18 703
Kropp & Själ Vet inte vad jag vill med denna tråden egentligen men jag måste verkligen skriva av mig.. Jag har alltid varit den personen som varit...
Svar
7
· Visningar
969
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 478
Senast: scizofren
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 766
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp