Förhandla sparränta

kolblakkur

Trådstartare
Är det någon här som förhandlat med sin bank gällande sparränta? Vår bank (Länsförsäkringar) har 0,40% som högsta sparränta. Vill få upp mot åtminstone 0,80% för att det ska kännas värt besväret med bankflytt (har 0,50% idag på SBAB). Någon mer erfarenheter om det ens är möjligt? Rör sig om en kvarts miljon kronor.
 
Gjorde en sökning på 250 tkr och det här är högsta räntan med insättningsgaranti och fria uttag just nu:
1610705170774.png
 
Förhandla låter krävande. Vad är det som gör att ni inte skaffar ett sparkonto i en bank med bättre ränta?

Jag har kollat www.compricer.se/sparande och valt någon av bankerna som erbjuder bäst ränta för de villkor jag vill ha. (Personligen: insättningsgaranti och fria uttag.)
Det är ju det vi gjort? Vi har SBAB idag för att Länsförsäkringar erbjuder låg ränta enligt hemsida. Det jag frågar efter är helt enkelt om det är lönt att ställa frågan till banken ens, gällande högre sparränta. Jag har redan sett att Santander har en hög ränta, men det är ofta bökigt eller går inte alls att stå två personer på kontot när man öppnar konto digitalt.
 
Det är ju det vi gjort? Vi har SBAB idag för att Länsförsäkringar erbjuder låg ränta enligt hemsida. Det jag frågar efter är helt enkelt om det är lönt att ställa frågan till banken ens, gällande högre sparränta. Jag har redan sett att Santander har en hög ränta, men det är ofta bökigt eller går inte alls att stå två personer på avtalet när man öppnar konto digitalt.
Okej, jag förstår. Har bara testat en gång och det fungerade inte. Då var det nog Svea Ekonomi som jag hade bytt till när de låg högst, men över tid hade de blivit 0,1 procentenheter sämre än den som för tillfället var bäst. Jag frågade om de kunde tänka sig att höja eftersom jag annars skulle byta. Det kunde de inte, så jag bytte.
 
Är det någon här som förhandlat med sin bank gällande sparränta? Vår bank (Länsförsäkringar) har 0,40% som högsta sparränta. Vill få upp mot åtminstone 0,80% för att det ska kännas värt besväret med bankflytt (har 0,50% idag på SBAB). Någon mer erfarenheter om det ens är möjligt? Rör sig om en kvarts miljon kronor.

Nu var det ju inte det du frågade om, men jag hade kört fondsparande i stället.
 
Det är ju det vi gjort? Vi har SBAB idag för att Länsförsäkringar erbjuder låg ränta enligt hemsida. Det jag frågar efter är helt enkelt om det är lönt att ställa frågan till banken ens, gällande högre sparränta. Jag har redan sett att Santander har en hög ränta, men det är ofta bökigt eller går inte alls att stå två personer på kontot när man öppnar konto digitalt.
Jag tror inte det är lönt, inlåningen är i princip helt automatiserad och det finns inget utrymme för förhandling hos någon bank även för betydligt större belopp.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 358
Senast: Trott
·
Hemmet Jag kommer behöva köpa ny säng inom kort och känner mig helt lost. Nuvarande säng är helt fantastiskt skön och jag har extremt svårt att...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Magnum
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp