Förhistoriskt föl av utdöd hästras ska klonas

Ett ungt föl som varit infuset i den siberiska tundran i 42 000 år ska klonas. Fölet är av den utdöda hästrasen Lenskaya, och forskargruppen som utför arbetet är optimistiska inför försöket.
 
Det är en helt annan sak att klona på nu levande djur och på utdöda med begränsad tillgång på DNA
Fortsätter på den. Vad är tanken sen då? Ska man hitta fler med annan dnasträng och välja kön så man kan börja avla fram? Jag menar det lär ju bli en jäkligt snäv genbas i rätt många generationer framöver. Eller det är bara för att visa världen att vi fajtiskt kan leka gud och få fram varelser ur döda ting?
 
Mja, det finns vissa som hävdar (och får förvånansvärt lite protester, kanske är de nuts, kan inte bedöma) att ryska tundran saknar mammutar som kan beta marken, trycka ihop den och hindra att permafrosten går ur och släpper ut koldioxid.

Dock verkar andra betande djur kunna göra detta, det är mest att fälla träd som är problemet. Vilka man ev kan köra ned med bandvagn.

https://rewildingeurope.com/
Läste någonstans att det hard diskuterats att importera Mustanger från Usa för att hålla marken betad samt trampad på, en nödlösning. . -Och hästarna blev ju också utrotade på den ryska stäppen men är nu åter tillbaka i naturen med människans hand, dock bara något tjog med dem..

Jag tycker det är spännande att man ska klona djuren, oavsett vilken djurart, men jag kan för mitt liv inte förstå varför man inte lägger mer resurser att rädda de djurarter som är hotade som vi faktiskt fortfarande har i livet i dag...
Kanske en dag har vi bara djurparker med klonade djur från en förgången tid ( i dag) likt fröbankerna så har de DNA banker med djur. Exklusivt att få se en levande hund häst på Zoo.. Money talks, nothing else..
 
Det är en helt annan sak att klona på nu levande djur och på utdöda med begränsad tillgång på DNA
Självklart, det var bara ett svar på en kommentar som jag trodde indikerade att det inte var helt självklart att folk har koll på att det tävlas på klonade hästar idag.

Det känns ju onekligen optimistiskt att de tänker sig kunna klona 40 000 år gammalt DNA och risken är väl att de behöver reparera så mycket med hästDNA att det blir en vanlig tamhäst av det. (div blaj kommer här) Men fördelen är iofs att det verkar vara olika lätt att klona olika djur och att det då går med hästar och att det faktiskt finns hästar som kan bära ett icke eget föl utan att det är en risk för artens överlevnad. När det gäller kloning av vissa djur på gränsen till utrotning så behöver man använda näraliggande arter och de kan då vara så olika att det inte riktigt går. Tex man kan ju gissa, men vet inte, om elefanter och mammutar bär sina foster lika länge.
 
Senast ändrad:
Läste någonstans att det hard diskuterats att importera Mustanger från Usa för att hålla marken betad samt trampad på, en nödlösning. . -Och hästarna blev ju också utrotade på den ryska stäppen men är nu åter tillbaka i naturen med människans hand, dock bara något tjog med dem..
Jo om det stämmer låter det som en bra idé. Annars kan man ju försöka med Tarpaner eller vad som nu skulle höra hemma där, det är kanske bättre. Enligt den här konservatorn med pleistocen park som nämndes ovan av någon annan är egentligen inte problemet att djuren inte skulle ha någonting att äta, det finns massor och om det började betas skulle det bli mer, eller att det saknas djur som kan bo där från vildren till gamla hästraser till div väl anpassade nötdjur. Det enda som saknas för nischen är mammutar egentligen och Ryssland har mycket bandvagn... (någon annanstans läste jag att tiger möjligen skulle kunna klara sig i vissa delar också så det skulle kunna finnas rovdjur som behöver land att bo på) Utan att tex sist det kom in rejält med vildren i området så utrotades de av (den extremt lilla) lokalbefolkningen på nolltid, tror han nämnde 4-10 personer tog tusentals vildrenar på två år pga motoriserad transport och platt landskap. Ingenting stort kan överleva där helt enkelt. Det är bara för bra att det för en gångs skull finns kött att hämta och sälja i området.

Jag tycker det är spännande att man ska klona djuren, oavsett vilken djurart, men jag kan för mitt liv inte förstå varför man inte lägger mer resurser att rädda de djurarter som är hotade som vi faktiskt fortfarande har i livet i dag...
Kanske en dag har vi bara djurparker med klonade djur från en förgången tid ( i dag) likt fröbankerna så har de DNA banker med djur. Exklusivt att få se en levande hund häst på Zoo.. Money talks, nothing else..

Man lägger ned resurser på det också men det är mycket svårare. Få klonade foster överlever till födsel och inte lika många föds friska. Man kan för lite helt enkelt. Att experimentera på en snart utdöd art och låta extremt värdefulla mammor bära andra mammors barn när de kunde bära sina egna är slöseri. Att låta värdefullt genetiskt material gå åt till experiment med näraliggande arter som kanske har lite andra livmödrar eller tid de bär sina foster kan också vara slöseri. Att tex låta en mindre hotad noshörningsart bära barn till en jättehotad noshörningsart? hur ska man prioritera?

Så hästar har vi ju mängder av mammor av och man kan välja raser som man tror är så lika som möjligt. Man har erfarenhet av att klona hästar mycket lyckat och ett sådant här experiment kan ge så mycket kunskap att man kanske kan öka chansen att lyckas klona tex Gaur/noshörning eller andra rejält utrotningshotade/nyss utrotade djur. Dessutom är det väl sannolikt billigare med det här och mer sensationspengar att få till projektet så man inte slösar på tex Gaurens DNA, dess pengar, dess levande släktingar osv tills man har mer stabila metoder.

Sedan är det ju helt enkelt så att de pengar som finns till en sak inte alltid finns till en annan. Min farmor var alltid förbannad över att folk gav pengar till katthem när de kunde gett pengar till Röda korset... Hörde någon vara arg över att folk betalade dyra pengar för komplicerade ingrepp hos veterinär när de pengarna kunde getts till svältande barn. Men det är liksom inte samma pengar.
 
Senast ändrad:
Fortsätter på den. Vad är tanken sen då? Ska man hitta fler med annan dnasträng och välja kön så man kan börja avla fram? Jag menar det lär ju bli en jäkligt snäv genbas i rätt många generationer framöver. Eller det är bara för att visa världen att vi fajtiskt kan leka gud och få fram varelser ur döda ting?
Jag gissar att det kan vara kul att titta på det som blir och jämföra med nutida hästar, forskning om evolution, och sedan behöver man kanske inte göra fler?
 
Jo om det stämmer låter det som en bra idé. Annars kan man ju försöka med Tarpaner eller vad som nu skulle höra hemma där, det är kanske bättre. Enligt den här konservatorn med pleistocen park som nämndes ovan av någon annan är egentligen inte problemet att djuren inte skulle ha någonting att äta, det finns massor och om det började betas skulle det bli mer, eller att det saknas djur som kan bo där från vildren till gamla hästraser till div väl anpassade nötdjur. Det enda som saknas för nischen är mammutar egentligen och Ryssland har mycket bandvagn... (någon annanstans läste jag att tiger möjligen skulle kunna klara sig i vissa delar också så det skulle kunna finnas rovdjur som behöver land att bo på) Utan att tex sist det kom in rejält med vildren i området så utrotades de av (den extremt lilla) lokalbefolkningen på nolltid, tror han nämnde 4-10 personer tog tusentals vildrenar på två år pga motoriserad transport och platt landskap. Ingenting stort kan överleva där helt enkelt. Det är bara för bra att det för en gångs skull finns kött att hämta och sälja i området.
Hmm. Hur var det nu? Visst fanns det en orsak till att mammutarna dog ut från första början... :idea:
 
Hmm. Hur var det nu? Visst fanns det en orsak till att mammutarna dog ut från första början... :idea:
Jo det blev väl för varmt... eller så jagade vi dem tills de dog (har ju hänt några gånger), vi vet ju inte helt, kanske en kombination. De sista bodde väl för inte så länge sedan som man kan tro på en ö, Wrangel, eller St Paul får olika uppgifter, för 4000 år sedan eller för 5000 år sedan (och de ska ha dött av vattenbrist tydligen). Det är ju inte något fel på djur som dör ut egentligen det kan vara omständigheter.

Jag tycker det är spännande med arbetet att återuppliva utdöda djur, men håller väl med om att dronten tar upp mindre plats än mammutar och att gaur dog ut för kortare tid sedan, bara några år sedan. Att vandringsduvan kanske saknas mer. Att dinosaurier vill vi väl inte ha och kommer knappast att få. Men det är fortfarande spännande och lite oavsett finns ingenting jag kan göra som påverkar vad forskare intresserar sig för att göra och får pengar till. Jag skulle tycka det var lite härligt om vi kunde rädda utrotningshotade djur och sedan hjälpa dem bygga upp livskraftiga populationer med metoden. Det känns ju betydligt roligare än vissa andra saker man kan komma på att göra med kloning och DNA, ugh, som klona människor, det har vi ju tillräckligt av.
 
Senast ändrad:
Hmm. Hur var det nu? Visst fanns det en orsak till att mammutarna dog ut från första början... :idea:
Mammut jagades flitigt av homo sapiens och homo erectus. Tydligen användes skinn och ben till tält, skinn till kläder och kött som mat när homo sapiens började röra sig mot norr.

Andra forskare går på klimatförändringar som trolig orsak.

När det kommer till den ullhårig noshörning är forskare mer ense om anledning, jakt från neandertalare och homo.
 
Jo det blev väl för varmt... eller så jagade vi dem tills de dog (har ju hänt några gånger), vi vet ju inte helt, kanske en kombination. De sista bodde väl för inte så länge sedan som man kan tro på en ö, Wrangel, eller St Paul får olika uppgifter, för 4000 år sedan eller för 5000 år sedan (och de ska ha dött av vattenbrist tydligen). Det är ju inte något fel på djur som dör ut egentligen det kan vara omständigheter.

Jag tycker det är spännande med arbetet att återuppliva utdöda djur, men håller väl med om att dronten tar upp mindre plats än mammutar och att gaur dog ut för kortare tid sedan, bara några år sedan. Att vandringsduvan kanske saknas mer. Att dinosaurier vill vi väl inte ha och kommer knappast att få. Men det är fortfarande spännande och lite oavsett finns ingenting jag kan göra som påverkar vad forskare intresserar sig för att göra och får pengar till. Jag skulle tycka det var lite härligt om vi kunde rädda utrotningshotade djur och sedan hjälpa dem bygga upp livskraftiga populationer med metoden. Det känns ju betydligt roligare än vissa andra saker man kan komma på att göra med kloning och DNA, ugh, som klona människor, det har vi ju tillräckligt av.

OT, men Gaur verkar ju vara en högst levande art och inte utdöd?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gaur_(djur)
 
OT men ta det där med att de ska klona mammutar med en nypa salt. De ska förbi rätt många hinder på vägen. De måste få tillstånd för att göra det för det första, och sedan är tillgången på DNA mycket begränsad eftersom det förstörs med tiden. Dessutom kontamineras gammalt DNA lätt av nytt DNA, så det är svårt att få fram tillräckligt för att klona en mammut. Takten som isarna smälter med idag gör det ännu svårare. Att de sedan VILL göra det är en annan sak ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp