Förhöjda levervärden

GoLightly

Trådstartare
Några hästar på anläggningen där jag har min häst har den senaste tiden inte riktigt känts som normalt och blodprover har visat på förhöjda levervärden. Stallägarna ville undersöka vidare och tog igår blodprov från några hästar utan symptom och en del av dem kom tillbaka normala men en del med förhöjda levervärden även här.

Stallägarna ser såklart allvarligt på detta och kommer att undersöka foder, hagar osv för att försöka hitta en orsak, om det är ett problem med deras management eller något hästarna utfodras med. En av stallägarnas hästar är en av de drabbade och den åkte in till klinik för leverbiopsi tidigare idag och blodprov kommer att tas på alla hästar imorgon.

Jag antar att det är något de har fått i sig, men eftersom jag är lite orolig för min häst och jag inte kan göra mer än att vänta nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av liknande och om någon orsak hittades. Hästarna går inte i samma hagar, bla går den första hästen som visade symptom tillsammans med min häst som verkar helt frisk, och det har inte varit några problem såvitt vi vet förrän ett par veckor sedan.
 
Min spontana tanke är att de har ätit nåt som växer i hagen. Alla hästar är inte lika hungriga så även hästar i samma hage kan drabbas olika. Går de på bete?
 
Min spontana tanke är att de har ätit nåt som växer i hagen. Alla hästar är inte lika hungriga så även hästar i samma hage kan drabbas olika. Går de på bete?

Nej de går inte på bete, de har gräs men inte i överflöd så stödfodras ute. Min är nog mest glupsk och äter vad som helst när han är hungrig (vilket jag upptäckt när jag har varit tvungen att svälta honom inför gastroskopi) så hade räknat med att han skulle sätta i sig något olämpligt före kompisen, men de kanske kan vara olika känsliga?
 
Nej de går inte på bete, de har gräs men inte i överflöd så stödfodras ute. Min är nog mest glupsk och äter vad som helst när han är hungrig (vilket jag upptäckt när jag har varit tvungen att svälta honom inför gastroskopi) så hade räknat med att han skulle sätta i sig något olämpligt före kompisen, men de kanske kan vara olika känsliga?
Det är väl oftast när det är ont om gräs som hästarna börjar pilla i sig saker de annars undviker. Det kan nog vara olika gällande om de äter giftiga växter eller inte.
 
Det är väl oftast när det är ont om gräs som hästarna börjar pilla i sig saker de annars undviker. Det kan nog vara olika gällande om de äter giftiga växter eller inte.

Ja så är det väl! Det här är nya hagar som preppades förra året och jag har aldrig sett annat än gräs i dem, men det kan ju såklart ha spridit sig nu under sommaren.
 
Stånds i grovfodret? Om jag förstått det hela rätt så kan en häst som äter stånds i liten mängd få problem m levern efter en tid, dvs problemen behöver inte komma direkt.
 
Det KAN ju också vara något i grovfodret som påverkar hästarna.
Jag vet fall där alsikeklöver letat sig in i grovfodret och orsakat förhöjda levervärden.
Stånds i grovfodret? Om jag förstått det hela rätt så kan en häst som äter stånds i liten mängd få problem m levern efter en tid, dvs problemen behöver inte komma direkt.

Tack så mycket för svar! Känns som att det borde vara lättare att både hitta orsak och fixa problemet om det är grovfodret som är problemet. Förhoppningsvis får vi lite mer klarhet snart efter alla blodprover analyserats.
 
Det svåra är ju att grovfodret ju redan är ätet och inte ngt att göra åt ... Har ni samma parti nu så kan ni ju kolla vad som är i det, men om det är olika partier eller från olika fält så går ju inte det.
Man måste vara mkt noga med sina egna fält om man tar själv och veta vem man köper av om man köper ...Ser tyvärr ganska många gånger där jag bor hur man hugger och plastar fält med stånds i.
 
Det svåra är ju att grovfodret ju redan är ätet och inte ngt att göra åt ... Har ni samma parti nu så kan ni ju kolla vad som är i det, men om det är olika partier eller från olika fält så går ju inte det.
Man måste vara mkt noga med sina egna fält om man tar själv och veta vem man köper av om man köper ...Ser tyvärr ganska många gånger där jag bor hur man hugger och plastar fält med stånds i.

Vi har en del hästar på hö och en del på hösilage så förhoppningsvis går det att dra några slutsatser om det när veterinären går igenom blodproverna. Vi får några balar i taget levererat, men tror att det ska komma från samma parti.
 
Det kan vara värt att kolla upp vattenkvaliteten också. Jag hörde om ett stall som fick problem då vattnet "plötsligt" innehöll mer järn än tidigare. Då var det också bara några få av hästarna som blev sjuka. Det kan hända mycket med vattnet nu när det är så torrt.
 
Det kan vara värt att kolla upp vattenkvaliteten också. Jag hörde om ett stall som fick problem då vattnet "plötsligt" innehöll mer järn än tidigare. Då var det också bara några få av hästarna som blev sjuka. Det kan hända mycket med vattnet nu när det är så torrt.

Tack för tips, ska kolla med stallägarna!
 
Ja eftersom flera hästar är drabbade, bör man undersöka gemensam nämnare. Men hade samma problem med egen häst, förhöjda levervärden. Symptom, kraftig diarré. Ingen annan häst hade problem, tänker inte gå in på mer eftersom händelsen är polisanmäld.
 
Ja eftersom flera hästar är drabbade, bör man undersöka gemensam nämnare. Men hade samma problem med egen häst, förhöjda levervärden. Symptom, kraftig diarré. Ingen annan häst hade problem, tänker inte gå in på mer eftersom händelsen är polisanmäld.

Tråkigt att höra om din häst :( Ingen av hästarna på min anläggning har lyckligtvis blivit så sjuka även om en del av dem kom tillbaka med kraftigt förhöjda värden. I vårt fall misstänker veterinären en virusinfektion, men det är fortfarande under utredning.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 646
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 694
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
6
· Visningar
830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp