Förintelsen, barnanpassat

Bapelsin

Trådstartare
Jag har en 10-åring här hemma som är väldigt intresserad av förintelsen efter att ha varit på en teaterföreställning med skolan för några veckor sedan.

Vi pratar om det här hemma när hen vill, och då kan man ju anpassa vad man säger till vad en 10-åring kan hantera utan att det blir för läskigt. Det är mycket frågor! Jag skulle dock gärna vilja titta på film och/eller dokumentärer med hen men kan inte komma på något som passar.

Hen tycker också om att lyssna på pod men jag hittar ingen barnanpassad sådan heller.

Är det någon som kan komma med tips? Skulle säga att hen är som en normal 10-åring, inte för rädd och inte orädd.
 
Jag har en 10-åring här hemma som är väldigt intresserad av förintelsen efter att ha varit på en teaterföreställning med skolan för några veckor sedan.

Vi pratar om det här hemma när hen vill, och då kan man ju anpassa vad man säger till vad en 10-åring kan hantera utan att det blir för läskigt. Det är mycket frågor! Jag skulle dock gärna vilja titta på film och/eller dokumentärer med hen men kan inte komma på något som passar.

Hen tycker också om att lyssna på pod men jag hittar ingen barnanpassad sådan heller.

Är det någon som kan komma med tips? Skulle säga att hen är som en normal 10-åring, inte för rädd och inte orädd.


Det här är en bok för barn enligt adlibris lämplig för ålder 9 år och uppåt men såklart kan det vara klokt att läsa den ihop med en vuxen

https://www.adlibris.com/se/bok/kan...ra-varldskriget-och-forintelsen-9789189405318

Kanske kan du vända dig till biblioteket också för fler tips?
 
Tack för era svar men jag är inte intresserad av böcker, bara sådan vi kan titta och/eller lyssna på 😊
 
Har du tittat på Ur play om det finns något pedagogiskt anpassat material? Dålig koll på just andra världskriget/barnanpassat.
 
Jag har en 10-åring här hemma som är väldigt intresserad av förintelsen efter att ha varit på en teaterföreställning med skolan för några veckor sedan.

Vi pratar om det här hemma när hen vill, och då kan man ju anpassa vad man säger till vad en 10-åring kan hantera utan att det blir för läskigt. Det är mycket frågor! Jag skulle dock gärna vilja titta på film och/eller dokumentärer med hen men kan inte komma på något som passar.

Hen tycker också om att lyssna på pod men jag hittar ingen barnanpassad sådan heller.

Är det någon som kan komma med tips? Skulle säga att hen är som en normal 10-åring, inte för rädd och inte orädd.
https://sverigesradio.se/avsnitt/historien-om-bodri finns som bilderbok och som film men vet inte om man kan hyra den någonstans https://www.folketsbio.se/film/historien-om-bodri/
 
Jag har en 10-åring här hemma som är väldigt intresserad av förintelsen efter att ha varit på en teaterföreställning med skolan för några veckor sedan.

Vi pratar om det här hemma när hen vill, och då kan man ju anpassa vad man säger till vad en 10-åring kan hantera utan att det blir för läskigt. Det är mycket frågor! Jag skulle dock gärna vilja titta på film och/eller dokumentärer med hen men kan inte komma på något som passar.

Hen tycker också om att lyssna på pod men jag hittar ingen barnanpassad sådan heller.

Är det någon som kan komma med tips? Skulle säga att hen är som en normal 10-åring, inte för rädd och inte orädd.
https://barnensboktips.se/category/tema/andra-varldskriget/
https://urplay.se/program/192732-ba...Lq3qJO3KvpHjMcdteUcN-5JFBmTvWqJNMHP6WE8q7W3h0
 
Filmen "Pojken i randig pyjamas" upplevde jag som mer fokuserad på de etiska och moraliska dilemman än hemska detaljer.
Har inte den fått väldigt mycket kritik, framförallt från judar?

Liten snabb Googling på "boy in striped pyjamas critique" så blev första träffen:

"The Boy in the Striped Pyjamas may “perpetuate a number of dangerous inaccuracies and fallacies” when used in teaching young people about the Holocaust, an academic report has said."

och
"The centre’s report said: “While most young people who took part in the study recognised the narrative as a work of fiction and many were able to identify and critique its most glaring implausibilities and historical inaccuracies, they nonetheless overwhelmingly characterised it as ‘realistic’ and/or ‘truthful’.”

"It added that many students, after studying the story, reached conclusions that “contributed significantly to one of the most powerful and problematic misconceptions of this history, that ‘ordinary Germans’ held little responsibility and were by and large ‘brainwashed’ or otherwise entirely ignorant of the unfolding atrocities”

https://www.theguardian.com/world/2...d-pyjamas-fuels-dangerous-holocaust-fallacies
 
P3 dokumentär har släppt en serie om förintelsen där berörda berättar. Du som förälder kanske kan lyssna innan och se om den ligger på en lagom nivå för er.
Jag tycker den var helt ok och inte alltför hemsk.
 
Historierummet i barnradion har lämpliga produktioner om förintelsen för åldersgruppen 9-13 år, som denna:
https://sverigesradio.se/avsnitt/historierummet-sofia-brzezinska. På barnradion finns även inslag om Sophie Scholl och Raoul Wallenberg.

Lilla aktuellt har också haft inslag i samband med förintelsens minnesdag. De har även senaste månaderna haft en serie om människor på flykt då en judisk man medverkat, kan ses som klipp.

UR-play har en radioproduktion som heter kunskapsverket som har en del om Anne Frank som finns både som fakta och story. Är dock osäker på om den funkar vid 10 år så lyssna själv först. Kunskapsverket använder jag själv primärt på högstadiet. Hälsningar SO-läraren.
 
Senast ändrad:
Jag har en 10-åring här hemma som är väldigt intresserad av förintelsen efter att ha varit på en teaterföreställning med skolan för några veckor sedan.

Vi pratar om det här hemma när hen vill, och då kan man ju anpassa vad man säger till vad en 10-åring kan hantera utan att det blir för läskigt. Det är mycket frågor! Jag skulle dock gärna vilja titta på film och/eller dokumentärer med hen men kan inte komma på något som passar.

Hen tycker också om att lyssna på pod men jag hittar ingen barnanpassad sådan heller.

Är det någon som kan komma med tips? Skulle säga att hen är som en normal 10-åring, inte för rädd och inte orädd.
Vad är han intresserad av? Varför fascisterna ville genomföra den? Själva lägren? Hur det var möjligt? Det finns ju många olika aspekter att ta tag i.
 
Har inte den fått väldigt mycket kritik, framförallt från judar?

Liten snabb Googling på "boy in striped pyjamas critique" så blev första träffen:

"The Boy in the Striped Pyjamas may “perpetuate a number of dangerous inaccuracies and fallacies” when used in teaching young people about the Holocaust, an academic report has said."

och
"The centre’s report said: “While most young people who took part in the study recognised the narrative as a work of fiction and many were able to identify and critique its most glaring implausibilities and historical inaccuracies, they nonetheless overwhelmingly characterised it as ‘realistic’ and/or ‘truthful’.”

"It added that many students, after studying the story, reached conclusions that “contributed significantly to one of the most powerful and problematic misconceptions of this history, that ‘ordinary Germans’ held little responsibility and were by and large ‘brainwashed’ or otherwise entirely ignorant of the unfolding atrocities”

https://www.theguardian.com/world/2...d-pyjamas-fuels-dangerous-holocaust-fallacies

Det är mycket möjligt. Jag såg den inte som någon slags källa till fakta. Den belyser en väldigt mänsklig del av det som hände även om faktan säkert inte är helt korrekt. Det är ju en spelfilm.

Jag kommer se den med mina barn när de är tillräckligt gamla för att sen diskutera filmen och särskilt slutet och känslorna kring det.
 
Jag har en 10-åring här hemma som är väldigt intresserad av förintelsen efter att ha varit på en teaterföreställning med skolan för några veckor sedan.

Vi pratar om det här hemma när hen vill, och då kan man ju anpassa vad man säger till vad en 10-åring kan hantera utan att det blir för läskigt. Det är mycket frågor! Jag skulle dock gärna vilja titta på film och/eller dokumentärer med hen men kan inte komma på något som passar.

Hen tycker också om att lyssna på pod men jag hittar ingen barnanpassad sådan heller.

Är det någon som kan komma med tips? Skulle säga att hen är som en normal 10-åring, inte för rädd och inte orädd.
Jag rekommenderar "En ö i havet" av Annika Thor. Den handlar inte direkt om förintelsen men om två judiska flickor under andra världskriget. Flickorna är från Wien och skickas till Sverige för att överleva.
Mina barn tyckte mycket om bokserien i 10 - 12 årsåldern och du kan ha den som utgångspunkt för att prata vidare om judarnas situation under andra världskriget-
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 967
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 950
Senast: Badger
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 574
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp