#förJenny

Känns precis som när kvinna anmäler våldtäkt i tex Dubai, och blir istället själv åtalad för brott (utomäktenskapligt sex). På vilket sätt är det här bättre?
Citerar bara dig, men se det som ett svar till alla som varit inne på detta.
Det är lite det jag känner också. Det känns som att hon gjort så många rätt i detta. Ringer 112 under pågående övergrepp, blir undersökt och allt tyder på våldtäkt vilket undersökning och försäkringsbolag backar.
 
Känns precis som när kvinna anmäler våldtäkt i tex Dubai, och blir istället själv åtalad för brott (utomäktenskapligt sex). På vilket sätt är det här bättre?
Fast hur bedrövligt det här rättsfallet än låter så nej, det är inte samma sak det du beskriver. Jag tycker att det är så oerhört olyckligt att människor gör långtgående antaganden om det svenska rättsystemet baserat på nästan ingenting alls.
 
Fast hur bedrövligt det här rättsfallet än låter så nej, det är inte samma sak det du beskriver. Jag tycker att det är så oerhört olyckligt att människor gör långtgående antaganden om det svenska rättsystemet baserat på nästan ingenting alls.

Så klart det inte är samma sak. Men det känns som att man som kvinna inte kan anmäla våldtäkter då man själv skulle få skulden/man ljuger/man är ute efter att förstöra mannens liv/whatever reason. Ord mot ord och mannens väger mer. Är så jävla trött på skiten.
 
Hur kan en person bli drogad med kokain? Jag tänker eftersom det rimligtvis snortas, eller finns det fler sätt att inta kokain? Säger som andra att det känns som ett högst märkligt val om syftet skulle vara våldtäktsdrog. Dock mer rimligt om någon velat göra den andre personen mer lättsam och villig, vilket ju kan vara en förstadium till en våldtäkt när personen sedan inte blev så lättsam och villig som en önskat.
 
Ord mot ord och mannens väger mer
Nej, mannens väger inte alltid mer. Det det handlar om är att vi har höga beviskrav i Sverige och att man hellre friar än fäller, vilket tyvärr är helt i sin ordning. Däremot har vi ett rättssystem som är format av ett patriarkalt samhälle med nämndemän som är en del av detta patriarkala samhälle och det färgar ju givetvis både domar och resonemang ibland. Tyvärr.

Sen måste jag också flika in att många anmäler våldtäkt utan att bli ifrågasatta så som du beskriver. Varje gång jag i mitt arbete möter ett våldtäktsoffer så frågar jag hur hen har blivit behandlad och bemött av poliser och läkare* och väldigt många berättar om bra bemötande. Sedan blir ofta våldtäktsärenden nedlagda pga bristande bevis, men det är ju en annan sak. Vad jag menar är att vi ju läser om de värsta fallen såklart, alla "vanliga" går ju förbi obemärkt.

(*i de flesta fall där de berättar om dåligt bemötande har det varit från undersökande läkare, inte från poliserna faktiskt)
 
Så klart det inte är samma sak. Men det känns som att man som kvinna inte kan anmäla våldtäkter då man själv skulle få skulden/man ljuger/man är ute efter att förstöra mannens liv/whatever reason. Ord mot ord och mannens väger mer. Är så jävla trött på skiten.
På Samos i Grekland blev en svensk kvinna våldtagen (med tydliga skador) men utredningen las ner. Efter det motanmälde våldtäktsmannen henne för förtal. :mad: Hon var då sedan länge hemma i Sverige och hennes svenska advokat fick det där nedlagt, tror jag.
 
Hur kan en person bli drogad med kokain? Jag tänker eftersom det rimligtvis snortas, eller finns det fler sätt att inta kokain? Säger som andra att det känns som ett högst märkligt val om syftet skulle vara våldtäktsdrog. Dock mer rimligt om någon velat göra den andre personen mer lättsam och villig, vilket ju kan vara en förstadium till en våldtäkt när personen sedan inte blev så lättsam och villig som en önskat.

Kan ju ha lagt i en drink, vilket då inte påverkar men det går att spåra. Och med tanke på skador av våldtäkten osv så låter det ju som att hon kanske inte var så påverkad som man kan bli.
 
Vad jag menar är att vi ju läser om de värsta fallen såklart, alla "vanliga" går ju förbi obemärkt.

Jag tänker att det är viktigt att uppmärksamma även de fall som hanteras väl, för att kvinnor ska fortsätta våga anmäla.

Sedan är det också viktigt att prata om det här med att fall som läggs ner på grund av bristande bevisning, eller våldtäkter som inte döms, inte (alltid) har att göra med att det är mannen som blir trodd. Eller att kvinnan blir misstrodd och tagen för lögnare. Utan helt enkelt att tillräckligt med bevisning inte finns för att ge en fällande dom.
 
Kan ju ha lagt i en drink, vilket då inte påverkar men det går att spåra. Och med tanke på skador av våldtäkten osv så låter det ju som att hon kanske inte var så påverkad som man kan bli.

Men det låter ju märkligt, att någon skulle ha hällt kokainpulver i en drink utan att det ska ge rus utan enbart ge utslag på ett eventuellt senare blodprov?

Hur menar du, att hon skulle haft mindre skador av våldtäkten om hon hade varit mer påverkad? Jag hänger inte med.
 
Jag tänker att det är viktigt att uppmärksamma även de fall som hanteras väl, för att kvinnor ska fortsätta våga anmäla.
Ja, precis. Det är därför jag alltid är noga med att berätta om det här på Bukefalos. Och i mitt jobb uppmuntrar jag alltid att man polisanmäler våldtäkt, men understryker också att ett nedlagt ärende inte betyder att polis eller åklagare inte tror en eller menar att man ljuger - bara att det rent konkret inte finns tillräckligt med bevisning.
 
Men det låter ju märkligt, att någon skulle ha hällt kokainpulver i en drink utan att det ska ge rus utan enbart ge utslag på ett eventuellt senare blodprov?

Hur menar du, att hon skulle haft mindre skador av våldtäkten om hon hade varit mer påverkad? Jag hänger inte med.

Hen kanske inte visste det? :p

Mer påverkad - mindre motstånd - mindre våld? Typ.
 
Hen kanske inte visste det? :p

Mer påverkad - mindre motstånd - mindre våld? Typ.

Nja, de som innehar kokain brukar ha ganska bra koll på hur det funkar. Sedan funkar ju inte den drogen så att du "doze off" och inte gör motstånd, det är därför jag menar att det bör vara en tämligen värdelös våldtäktsdrog. Du får snarare förhöjd energi och blir skärpt. Däremot kan det ju stimulera lustar, varför jag kan förstå att en person som vill ligga med en annan person bjuder på kokain i förhoppning om att denne ska, ja.. blir kåt och släppa lös spänningarna helt enkelt. Och en våldtäkt ske när personen ändå inte ville ligga, när man "bjussat på kola" som kostar skjortan och inte fick något för det.
 
Nja, de som innehar kokain brukar ha ganska bra koll på hur det funkar. Sedan funkar ju inte den drogen så att du "doze off" och inte gör motstånd, det är därför jag menar att det bör vara en tämligen värdelös våldtäktsdrog. Du får snarare förhöjd energi och blir skärpt. Däremot kan det ju stimulera lustar, varför jag kan förstå att en person som vill ligga med en annan person bjuder på kokain i förhoppning om att denne ska, ja.. blir kåt och släppa lös spänningarna helt enkelt. Och en våldtäkt ske när personen ändå inte ville ligga, när man "bjussat på kola" som kostar skjortan och inte fick något för det.
'
Var bara en teori. Vem vet, personen kanske inte alls hade pysslat med droger mycket innan. Finns de som lagt kokain i drinkar ute så varför skulle denna person inte kunna vara lika dum :p
 
'
Var bara en teori. Vem vet, personen kanske inte alls hade pysslat med droger mycket innan. Finns de som lagt kokain i drinkar ute så varför skulle denna person inte kunna vara lika dum :p

Jag tänker mer att du knatar ju inte in på Pressbyrån och köper 5 gram kola för 100 kr och sedan chansar lite kring vad du kan hitta på med det. Det kräver både pengar och kontakter att införskaffa kokain, varför det känns mer rimligt att de som innehar drogen har rätt bra koll. Särskilt om personen är polis så bör han ju rimligtvis inte vara tappad bakom flötet när det kommer till droger.

Men, det är ett sidospår! En våldtäkt är en våldtäkt oavsett om personen har intagit drogen frivilligt eller ej, och det skulle ju vara hemskt trist om man bedömt hennes trovärdighet gällande våldtäkten baserat på det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp