Förklara beroende för ny dejt?

Om det känns för stort kanske du kan börja med en liten bit. Typ bara så du vet så kan jag inte dricka någon alkohol alls. Det kanske kan öppna upp för att utveckla.
Det hade varit mitt förslag också så tidigt som andra dejten. Man tar personen lite på pulsen och ser hur hen tänker reagera. Jag tänker att reaktionen säger en hel del. Är det ett "Jaha, ok, ingen fara jag skulle ändå bara ha med chips och cola" eller är det "Vaddå, är duen sån där präktig nykterist" ?
 
Det hade varit mitt förslag också så tidigt som andra dejten. Man tar personen lite på pulsen och ser hur hen tänker reagera. Jag tänker att reaktionen säger en hel del. Är det ett "Jaha, ok, ingen fara jag skulle ändå bara ha med chips och cola" eller är det "Vaddå, är duen sån där präktig nykterist" ?
Fast nu vet vi ju inte ens om TS tänker sluta dricka eller fortsätta vara aktiv alkis.
 
Fast nu vet vi ju inte ens om TS tänker sluta dricka eller fortsätta vara aktiv alkis.

Fast nu vet vi ju inte ens om TS tänker sluta dricka eller fortsätta vara aktiv alkis.
Nej. Men vi snackar andra dejten här, jag kan inte tycka att Pepp har någon skyldighet att redovisa sina sjukdom för kreti och pleti som hon träffat vid ett tidigare tillfälle.
Det är givet att det är viktigt ämne om de står till att inleda en relation, Men där tror jag inte att de är .
 
Exakt, aktiv alkoholis är det rätta.

Jag vågade först inte dricka på antabus, i 150 dagar. Sen en dag så testade jag, antabus avskräcker mig inte längre!

Det är ju egentligen inte rätt läge att dejta heller, men vi blev ihoptuttade.
Togs tråden som handlade om det bort? Jag har tänkt på dig och hur det är med ditt drickande nuförtiden.
Superstrongt att du har bett om hjälp av din arbetsgivare. Skönt att de verkar ta det på allvar och stötta dig. Hoppas ni kommer på en bra lösning på dina problem.

Jag hejar på dig!!
 
Jag är uppväxt med två alkoholiserade föräldrar och utifrån mitt perspektiv hade jag velat veta om min dejts eventuella missbruksproblem på ett så tidigt stadie som möjligt för att kunna avsluta dejtandet innan vi får allt för starka känslor för varandra och det bara blir ännu jobbigare att bryta för bägge parter. Ett gammalt ex hade inte alkoholproblem på det sättet men kunde dricka ganska ofta och mycket eftersom det var en del av hans kultur att konsumera alkohol på ett sätt vi svenskar inte riktigt är vana vid på samma sätt. Hade jag vetat om detta tidigt hade det inte blivit någon relation.

Jag tycker du ska berätta för honom, för er bådas skull men ffa för hans skull. Att växa upp med missbruk är tyvärr inte ovanligt och hos många lämnar det djupa sår som förföljer en hela livet vilket gör det extra problematiskt att umgås med folk som har samma eller liknande missbruksproblem i vuxen ålder. Jag hade aldrig klarat att inleda en relation med någon som har missbruksproblem just pga min uppväxt.
 
Hur börjar man ens? Kanske fråga hur hans relation till alkohol är?
Jag tycker att man kan vara rätt så avslappnad i det hela. Dessutom är du inte skyldig honom någon förklaring. Det räcker med att skriva/säga att "Bara så du vet så dricker jag inte". Vill han veta varför får han väl fråga det då, men det är helt upp till dig om du vill berätta att du är alkoholiserad, eller om du bara skriver att du inte mår så bra när du dricker och därför valt att inte dricka.

Accepterar han inte det så är han ingenting att ha ändå.
 
Jag tycker att man kan vara rätt så avslappnad i det hela. Dessutom är du inte skyldig honom någon förklaring. Det räcker med att skriva/säga att "Bara så du vet så dricker jag inte". Vill han veta varför får han väl fråga det då, men det är helt upp till dig om du vill berätta att du är alkoholiserad, eller om du bara skriver att du inte mår så bra när du dricker och därför valt att inte dricka.

Accepterar han inte det så är han ingenting att ha ändå.
Jag tycker också att det här ska räcka som förklaring! Det finns så många som inte vill dricka av diverse anledningar så att en person säger "Nej tack jag dricker inte alkohol." är inte så konstigt, åtminstone inte i min världsbild. Och inte ska behöva bemötas på ett dåligt sätt!

Om det skulle kännas lättare så går det ju också att säga "Jag dricker inte just nu (för att det har blivit mycket under den senaste tiden)" och om du känner att det är en person du vill dejta mera så går det att utveckla framöver att du faktiskt jobbar med dig själv att sluta dricka helt. Men obs, tänker inte att detta med "just nu" liksom ska användas som en ursäkt till dig själv att börja dricka igen efter X antal dagar eller så. Men likväl som att jag inte berättar alla mina innersta tankar för en person som jag knappt känner, så tänker jag att du inte behöver berätta mer än du känner dig bekväm med för tillfället. För jag håller samtidigt med tidigare svar att det är snällast mot båda parter i en ny relation att det kommer fram i ett relativt tidigt stadie (personligen räknar jag dock inte en andra dejt som ett tvång att berätta allt om sig själv om man inte känner sig bekväm i det).

Nu blev det nog lite luddigt. Men hur som helst, som svar både här och på dagbokstråden: Heja dig! Du verkar ha en bra och trevlig arbetsgivare. Och lycka till på dejten, hoppas att den som parat ihop er gjort en bra matchning 😊
 
Pepp, jag skulle verkligen vilja skriva att det ska räcka (till en början i alla fall) att bara säga att du inte dricker. Men jag kan inte det. Jag dricker själv ingen alkohol alls. Den enkla anledningen till det är att jag dels inte tycker om det och dels skulle jag alltid upp tidigt och släppa ut hästar när jag var i den åldern när kompisarna krökade jävul på helgerna så jag tyckte aldrig det var värt det. Och jag blir så fruktansvärt ifrågasatt hela tiden. På mitt jobb är det en rätt hög tröskel gällande vin, deras aw och firmafester brukar bli rätt blaskiga och jag som far illa av det brukar aldrig vara med, alternativt skylla på att det inte går nån kollektivtrafik ut dit jag bor på kvällarna och att ta taxi ut till obygden kostar multum. Men så var vi på tjänsteresa och skulle sova borta och då var det självklart att det skulle drickas vin på kvällen. Jag blev stämplad som mer eller mindre rubbad för att jag drack vatten den kvällen, ”kom igen nu, du behöver få i dig lite och bli lite social”.

Jag har en farbror som är alkoholist. Han har blivit det de senaste åren så han är inte anledningen till att jag inte dricker och han har aldrig gjort något som får mig att avsky alkohol. Men jag har börjat fräsa ifrån ”för att min farbror är alkoholist” när folk tjatar för då tycker de i alla fall att det blir pinsamt och slutar tjata. Jag tycker det är så jäkla lågt att folk håller på så, jag har ju inget problem med alkohol, men tänk om deras ”lustiga kommentarer” kommer till en person som har problem?

Om det är rätt tillfälle att berätta för dejten redan nu vet jag inte. Men som @escodobe skrev, det kan ju vara intressant för eventuellt fortsatt dejtande att se om mannen tar det bra eller ger tråkkommentarer, så anser du att risken är låg att han ska ta med sig alkohol kanske du bara ska säga att du inte dricker till en början?
 
Jag tycker också att det här ska räcka som förklaring! Det finns så många som inte vill dricka av diverse anledningar så att en person säger "Nej tack jag dricker inte alkohol." är inte så konstigt, åtminstone inte i min världsbild. Och inte ska behöva bemötas på ett dåligt sätt!

Om det skulle kännas lättare så går det ju också att säga "Jag dricker inte just nu (för att det har blivit mycket under den senaste tiden)" och om du känner att det är en person du vill dejta mera så går det att utveckla framöver att du faktiskt jobbar med dig själv att sluta dricka helt. Men obs, tänker inte att detta med "just nu" liksom ska användas som en ursäkt till dig själv att börja dricka igen efter X antal dagar eller så. Men likväl som att jag inte berättar alla mina innersta tankar för en person som jag knappt känner, så tänker jag att du inte behöver berätta mer än du känner dig bekväm med för tillfället. För jag håller samtidigt med tidigare svar att det är snällast mot båda parter i en ny relation att det kommer fram i ett relativt tidigt stadie (personligen räknar jag dock inte en andra dejt som ett tvång att berätta allt om sig själv om man inte känner sig bekväm i det).

Nu blev det nog lite luddigt. Men hur som helst, som svar både här och på dagbokstråden: Heja dig! Du verkar ha en bra och trevlig arbetsgivare. Och lycka till på dejten, hoppas att den som parat ihop er gjort en bra matchning 😊
Fast handlar det här verkligen om att man inte vill dricka?
Jag tänker mer att det handlar om missbruksproblem. Och det borde man i allra högsta grad vara ärlig om rätt omgående om man vill ha ut något av relationen.
 
Fast handlar det här verkligen om att man inte vill dricka?
Jag tänker mer att det handlar om missbruksproblem. Och det borde man i allra högsta grad vara ärlig om rätt omgående om man vill ha ut något av relationen.
Fast man behöver inte berätta om allting på en gång, det finns ingen anledning att berätta om allting om man inte vill. Det kan få komma senare när det faktiskt finns någonting att bygga på. Än så länge är det ju väldigt nytt och det finns inget som säger att denna relationen ens kommer att utvecklas. Varför basunera ut allting på en gång? Det räcker med att säga att man inte dricker och sen kan man ta anledningen om man tycker om personen. Just nu är de ju liksom inte där än.
 
Fast man behöver inte berätta om allting på en gång, det finns ingen anledning att berätta om allting om man inte vill. Det kan få komma senare när det faktiskt finns någonting att bygga på. Än så länge är det ju väldigt nytt och det finns inget som säger att denna relationen ens kommer att utvecklas. Varför basunera ut allting på en gång? Det räcker med att säga att man inte dricker och sen kan man ta anledningen om man tycker om personen. Just nu är de ju liksom inte där än.
Om man har slutat att dricka håller jag med dig. Är man fortfarande aktiv alkoholist så tycker jag helt klart att man för den andra personen bakom ljuset. Att berätta om ett missbruk är inte att berätta om allting. Det är dock att göra det möjligt för den man dejtar att innan hen har känslor för den andra så kan den välja att inte gå vidare alls, om det faktiskt är så den känner inför ett missbruk.
 
@Enya Jag ser att @Ramona redan svarat som jag tänkt svara.

Nu vill jag inte spåra ur tråden allt för mycket, men tänker att det som sagt handlar mycket om vad man är bekväm om att öppna upp sig om för personer man egentligen inte känner. (Kan ju vara allt från politik/inkomst/sexuell läggning osv osv) Det kanske är enklare för en som är "öppet alkoholist" och som landat mer i det att berätta det så fort man träffar nya människor. Men för @pepp som åter håller på att landa i insikten om missbruket så är hon kanske inte redo att basunera ut det för hela världen än.

Men som sagt, det blir lite svamliga tankar från mig nu och huvudsaken är att @pepp gör det som känns bäst för henne 😊
 
@Enya Jag ser att @Ramona redan svarat som jag tänkt svara.

Nu vill jag inte spåra ur tråden allt för mycket, men tänker att det som sagt handlar mycket om vad man är bekväm om att öppna upp sig om för personer man egentligen inte känner. (Kan ju vara allt från politik/inkomst/sexuell läggning osv osv) Det kanske är enklare för en som är "öppet alkoholist" och som landat mer i det att berätta det så fort man träffar nya människor. Men för @pepp som åter håller på att landa i insikten om missbruket så är hon kanske inte redo att basunera ut det för hela världen än.

Men som sagt, det blir lite svamliga tankar från mig nu och huvudsaken är att @pepp gör det som känns bäst för henne 😊
Jag tror det är få alkoholister eller missbrukare som känner sig bekväma med att berätta om sitt problem för någon, det tillhör lite sakens natur så att säga.

Visst ska hon göra vad som känns bäst för henne, å andra sidan frågade hon ju här om råd, och då svarade jag hur jag ser på det- att en sådan sak berättar man omgående. Det är liksom inte en liten sak att ha ett alkoholbekymmer. Det är inte en liten sak som man ber dejten vara del av. För hur man än vänder och vrider på det- om man dejtar har man väl någon form av syfte att träffas och då blir dejten involverad i alkoholbekymmerna också eftersom det ju är ett bekymmer redan eftersom det är ett aktivt missbruk.

Är det rätt att föra andra människor bakom ljuset och inget berätta förrän hen har känslor?
 
Är det rätt att föra andra människor bakom ljuset och inget berätta förrän hen har känslor?
Det finns inga rätt eller fel i denna situationen. Det är helt upp till personerna som dejtar vad de vill dela med sig av. Vi har alla problem i livet på ett eller annat sätt, men det är få av oss som basunerar ut problemen redan den första eller andra dejten. Ingen idé att utlämna sig själv på det viset. Det kan faktiskt komma tillbaka och skada dig på ett eller annat sätt då alla människor inte är snälla och har rent mjöl i påsen.

Missbruk är bara ett problem i raden av problem folk kan ha. Det kan vara allt från stora skulder och ekonomiska bekymmer till mentala problem, diagnoser man inte vill basunera ut, sociala problem, fobier, etc. Eller helt enkelt att man undanhåller att berätta att man är fett lat och helst sitter hemma och häckar framför tvn trots att man i Tinder-profilen sagt att man gillar att vara ute på äventyr.

Vem berättar allt om sig själv den första dejten? Det hinner man ju inte ens! Och det finns inget krav på det heller. Det är en process att lära känna en person, det är inget som händer över dagen.
 
Det finns inga rätt eller fel i denna situationen. Det är helt upp till personerna som dejtar vad de vill dela med sig av. Vi har alla problem i livet på ett eller annat sätt, men det är få av oss som basunerar ut problemen redan den första eller andra dejten. Ingen idé att utlämna sig själv på det viset. Det kan faktiskt komma tillbaka och skada dig på ett eller annat sätt då alla människor inte är snälla och har rent mjöl i påsen.

Missbruk är bara ett problem i raden av problem folk kan ha. Det kan vara allt från stora skulder och ekonomiska bekymmer till mentala problem, diagnoser man inte vill basunera ut, sociala problem, fobier, etc. Eller helt enkelt att man undanhåller att berätta att man är fett lat och helst sitter hemma och häckar framför tvn trots att man i Tinder-profilen sagt att man gillar att vara ute på äventyr.

Vem berättar allt om sig själv den första dejten? Det hinner man ju inte ens! Och det finns inget krav på det heller. Det är en process att lära känna en person, det är inget som händer över dagen.
Nåväl, då vet jag det, missbruk är bara ett problem i raden av problem folk kan ha.

Jag har inte hävdat att man ska berätta allt om sig på första dejten, kan du hitta det i mina inlägg? Jag har inte hävdat att det finns krav på att berätta allt på första dejten. Och jag vet att det är en process att lära känna någon, som inte sker över dagen.
 
Jag har inte hävdat att man ska berätta allt om sig på första dejten, kan du hitta det i mina inlägg?
Du har ju skrivit flera gånger att man omgående ska berätta om sitt missbruk. Det tolkar i alla fall jag som att du tycker att man ska berätta som sitt mittbruk på en gång. Eller när är annars "omgående"?
 
Du har ju skrivit flera gånger att man omgående ska berätta om sitt missbruk. Det tolkar i alla fall jag som att du tycker att man ska berätta som sitt mittbruk på en gång. Eller när är annars "omgående"?
I det här fallet pratas det ju om en andra dejt. Då är det väl läge att berätta det tänker jag. Första dejten är väl för att se hur det känns, andra visar ju på ett visst intresse ändå. Så nej, man behöver inte berätta det på första dejten under de första 5 minuterna, men på andra dejten där det verkar vara ömsesidigt att man vill träffas igen så borde det ju inte vara något man underhåller.
 
Nej. Men vi snackar andra dejten här, jag kan inte tycka att Pepp har någon skyldighet att redovisa sina sjukdom för kreti och pleti som hon träffat vid ett tidigare tillfälle.
Det är givet att det är viktigt ämne om de står till att inleda en relation, Men där tror jag inte att de är .
Jag tycker inte missbruk är som vilken sjukdom som helst. Det drabbar närstående på ett helt annat sätt. Jag hade velat veta direkt faktiskt, även om det inte finns nån skyldighet att berätta.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 744
Senast: manda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp