Förklara beroende för ny dejt?

Mötet gick jättebra, hon ställde mycket frågor.

Nu ska hon sammanställa allt och skicka in till HR, som tar kontakt med Previa 😊
Härligt! Hur känns det?
Jag minns att jag var både skeptisk och ganska rädd när jag gick på informationsträff för min öppenvårdsgrupp, och innan dess var alltid liksom overkligt. Fast å andra sidan kändes hela livet rätt overkligt vid det laget.
 
Härligt! Hur känns det?
Jag minns att jag var både skeptisk och ganska rädd när jag gick på informationsträff för min öppenvårdsgrupp, och innan dess var alltid liksom overkligt. Fast å andra sidan kändes hela livet rätt overkligt vid det laget.

Det känns läskigt men väldigt bra.
Jag har ju liksom ingen aning hur allt kommer läggas upp osv. Är en kontrollmänniska och vill ha koll :D

Kommer nog också vara rädd och väldigt nervös!
 
Det känns läskigt men väldigt bra.
Jag har ju liksom ingen aning hur allt kommer läggas upp osv. Är en kontrollmänniska och vill ha koll :D

Kommer nog också vara rädd och väldigt nervös!

Självklart är det jobbigt att släppa kontrollen, det tyckte jag det var. Jag var till och med rätt arg där ett tag, och inte bara på mig själv utan på hela världen. Det är verkligen som en sorgeprocess att tillfriskna. Av egen erfarenhet säger jag att det aldrig skadar att prova, även om det föreslås saker du inte tror på. Tycker förslagen om dagbok/anteckningar är en jättebra idé också :)
 
Självklart är det jobbigt att släppa kontrollen, det tyckte jag det var. Jag var till och med rätt arg där ett tag, och inte bara på mig själv utan på hela världen. Det är verkligen som en sorgeprocess att tillfriskna. Av egen erfarenhet säger jag att det aldrig skadar att prova, även om det föreslås saker du inte tror på. Tycker förslagen om dagbok/anteckningar är en jättebra idé också :)

Jag kan tänka mig det, jag vet att jag var på dåligt humör första nyktra svängen. Det är ju en himla stor omställning i livet.

Hur länge hade du varit nykter nu? 😊
 
Jag kan tänka mig det, jag vet att jag var på dåligt humör första nyktra svängen. Det är ju en himla stor omställning i livet.

Hur länge hade du varit nykter nu? 😊

Jag har funderat lite på det på sistone 😂 Har själv svag tidsuppfattning och tyckte då inte att det var så viktigt att skriva ned, men om jag räknar rätt så blev jag nykter 1 Maj 2017. Ganska färskt på pappret men så pass länge att jag bott in mig i det, så att säga. Så pass länge att jag inte så ofta drömmer mardrömmar om hur det var längre, vilket jag är tacksam för.

Tyckte Amaranthe skrev något så bra här i tråden tidigare som verkligen fastnade i mig under min rehabilitering—att inte ta det för hårt om det kommer bakslag. Varje dag du vaknar är en ny chans att göra om och göra rätt.
 
Jag har funderat lite på det på sistone 😂 Har själv svag tidsuppfattning och tyckte då inte att det var så viktigt att skriva ned, men om jag räknar rätt så blev jag nykter 1 Maj 2017. Ganska färskt på pappret men så pass länge att jag bott in mig i det, så att säga. Så pass länge att jag inte så ofta drömmer mardrömmar om hur det var längre, vilket jag är tacksam för.

Tyckte Amaranthe skrev något så bra här i tråden tidigare som verkligen fastnade i mig under min rehabilitering—att inte ta det för hårt om det kommer bakslag. Varje dag du vaknar är en ny chans att göra om och göra rätt.

Det låter som en väldigt skön känsla!

Tycker bakslagen är väldigt jobbiga och jag är rätt bra på trycka ner mig själv i dom lägena.
 
Det låter som en väldigt skön känsla!

Tycker bakslagen är väldigt jobbiga och jag är rätt bra på trycka ner mig själv i dom lägena.

De är jobbiga! Men du, förlåt dig själv. Om du inte gör det går du omkring och håller i en massa skit som bara tynger ned dig. Det är okej att misslyckas, tusen gånger om så behövs, det finns de som misslyckats värre och som kommit igen. Du är inte ensam om det, utan det händer alla beroende. Eller ja, det händer "vanliga" människor också, bara att de kan ha andra sätt att hantera det.
Jag hade perioder då jag "tog mig samman" under flera års tid, och kämpade på med vita knogar tills livet blev överväldigande och då hamnade jag där i flaskan igen. För jag hade inga bättre verktyg, och det är det behandling och jobb med beroendet ger oss, mentala verktyg som gör att vi inte längre behöver upprepa denna cirkel av självförakt, bedövning och misslyckande som beroendet blir.
 
Behandla dig själv som du skulle behandlat din bästa vän om hen var i samma situation som du är. Det tankesättet hjälper mig att vara snällare mot mig själv. Man hade ju inte tryckt ner sin bästa vän i det läget.
Nej precis! Och genom att trycka ned sig själv så öppnas nya kryphål till ursäkter (inför sig själv, för det är bara sig själv man lurar) varför man dricker, behöver det, kommer kunna sluta själv osv. Säg istället "Det här blev fel men du förtjänar bättre. Du kan bättre."
Jag fick säga 10 snälla saker till mig själv framför spegeln varje dag. Det kändes urfånigt då, men jag gör det fortfarande ofta.
 
@pepp apropå bok att skriva i; om du tycker det känns omständigt så finns det stämningsdagböcker att skriva ut, som är mer som formulär du bockar i rutor varje dag för hur du mår. Kanske alla delar inte passar dig men det är i alla fall enkelt, jag skriver sådan på order från min psykiatriker. De finns att skriva ut om du bara googlar på stämningsdagbok och tar det första resultatet. Jag har lättare att få det gjort än att skriva själv, och det är lätt att få en överskådlig blick av rutorna. Det har hjälpt mig en del att hitta mönster (nu har ju jag mina svängningar i stämningsläget, så det kanske inte alls är aktuellt för dig) och det hjälper mig också att vara lite beredd.

Är jag på väg att dippa lite, om något hänt eller vad det nu kan vara, så kan jag liksom uppfatta det lite tidigare och tänka på det när jag får den där känslan av att vilja dricka. Kan enklare reflektera över ”ok varför vill jag dricka nu helt plötsligt, det kändes ju så bra”.
 
@pepp apropå bok att skriva i; om du tycker det känns omständigt så finns det stämningsdagböcker att skriva ut, som är mer som formulär du bockar i rutor varje dag för hur du mår. Kanske alla delar inte passar dig men det är i alla fall enkelt, jag skriver sådan på order från min psykiatriker. De finns att skriva ut om du bara googlar på stämningsdagbok och tar det första resultatet. Jag har lättare att få det gjort än att skriva själv, och det är lätt att få en överskådlig blick av rutorna. Det har hjälpt mig en del att hitta mönster (nu har ju jag mina svängningar i stämningsläget, så det kanske inte alls är aktuellt för dig) och det hjälper mig också att vara lite beredd.

Är jag på väg att dippa lite, om något hänt eller vad det nu kan vara, så kan jag liksom uppfatta det lite tidigare och tänka på det när jag får den där känslan av att vilja dricka. Kan enklare reflektera över ”ok varför vill jag dricka nu helt plötsligt, det kändes ju så bra”.

En sån bok tror jag tom att jag tipsat min kompis om! Vore ju nånting.
Får nog ordna det nästa månad, den här är lite skral pga allt drickande 🙃
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 723
Senast: manda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 217
Senast: Imna
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp