Det finns poänger i det du tycker men du glömmer helt och hållet bort den andra hundens ägare och dess påverkan på sin hund.
Absolut den har i allra högsta grad en stor påverkan på hur hunden agerar. Jag tänkte att det var frågan om en hund som kommit bort ifrån sin ägare. En ägare kan Absolut mana på en hund att driva igenom tex en attack som den inte annars skulle gjort genom sitt kroppsspråk och omedvetet trigga hunden genom att springa bakom, flåsa och ge för hunden obefästa kommandon. Det är just vad det kan betyda för en hund. GÅ PÅ! JAG ÄR MED!
Det är lite lika att man kan trigga en jakthund att jaga fel vilt genom att alltid hålla emot och skrika på den. Dvs om det är ett obefäst kommando.
Jag skulle i det scenariot ta mig framför hunden och backa den bakåt och trycka den bakåt med min kropp ända tills den sätter sig ned och sen fortsätta promenaden, sen gör jag om det igen och igen om det behövs. Nu menar jag inte att det är detta sättet för att få tex en rådjursren hund utan för att avvärja situationen.
Det gör jag också i möten med andra hundar om jag skulle ha problem med det. Efter ett tag blir det bättre och man kan känna sig lugnare som ägare och därigenom inte mana på hunden med sitt omedvetna kroppsspråk. Då brukar det gå bättre och bättre överlag med fler liknande scenarion.
Som mötande av en ägare med en sådan hund vet jag inte riktigt vad jag skulle göra men tror att första skulle vara att göra samma sak men jag skulle absolut inte låta den gå på min hund utan att försöka få bort den om så med en spark även om jag i grunden tror att det triggar ännu mer.
Sen är det klart att jag kan säga sakerna jag skulle göra nu men står man öga mot öga med en stor arg och brummande rottweiler så kanske man inte är så tuff själv.
Jag var nog lite nyvaken och skummade igenom en del inlägg. Sorry för det.