Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

En ren vildssvinshund som jagar rådjur är ett stort problem, men om man tillexempel har en wachtel som jag har och han väljer rådjur ibland så är det varken fel eller ett problem, även om det kanske är trist just den jaktdagen om det bara är vildsvin som är tillåtet att skjuta. Det betyder inte att rådjuret blir skadat eller att hunden gör något fel.
Smågrisar och harpaltar är vanligast på våren och släpper man sin hund då begår man jaktbrott och det är verkligen inte något som jag eller andra seriösa jägare tycker är okej. Vildsvin kan visserligen få ungar året om men jag har hittills aldrig hört någon som tycker att det är okej om det skulle hända och vanligtvis har man full koll på vilka djur som finns på ens marker. Vi har haft en incident med en inbjuden hund som tuggade på vilt, den hundföraren och hunden har aldrig blivit inbjuden igen. I övrigt har vi ett stort gäng olika typer av hundar som tillhör deltagare i jaktlaget eller ofta blir inbjudna och nej det händer inte några såna grejer. Det normala om en sugga har smågrisar så riskerar snarast hunden att bli strimlad. Jag läser dessutom mängder av jaktprovsprotokoll både för skogsprov och rena vildssvinsprov och hundarna skulle inte bli godkända om det hände.

Att inte ha en bra inkallning på sin hund är ett effektivt sätt att inte bli erbjuden att få komma och jaga, de jag känner till jobbar stenhårt med inkallning eftersom det gör jakten betydligt effektivare.
Jättebra att du bara jagar med vettiga jägare, men de som jagar på markerna runt oss får jaga efter sina hundar var och varannan helg under jaktsäsongen. Den har då ingen tanke på att bryta och komma på inkallning...
 
En ren vildssvinshund som jagar rådjur är ett stort problem, men om man tillexempel har en wachtel som jag har och han väljer rådjur ibland så är det varken fel eller ett problem, även om det kanske är trist just den jaktdagen om det bara är vildsvin som är tillåtet att skjuta. Det betyder inte att rådjuret blir skadat eller att hunden gör något fel.
Smågrisar och harpaltar är vanligast på våren och släpper man sin hund då begår man jaktbrott och det är verkligen inte något som jag eller andra seriösa jägare tycker är okej. Vildsvin kan visserligen få ungar året om men jag har hittills aldrig hört någon som tycker att det är okej om det skulle hända och vanligtvis har man full koll på vilka djur som finns på ens marker. Vi har haft en incident med en inbjuden hund som tuggade på vilt, den hundföraren och hunden har aldrig blivit inbjuden igen. I övrigt har vi ett stort gäng olika typer av hundar som tillhör deltagare i jaktlaget eller ofta blir inbjudna och nej det händer inte några såna grejer. Det normala om en sugga har smågrisar så riskerar snarast hunden att bli strimlad. Jag läser dessutom mängder av jaktprovsprotokoll både för skogsprov och rena vildssvinsprov och hundarna skulle inte bli godkända om det hände.

Att inte ha en bra inkallning på sin hund är ett effektivt sätt att inte bli erbjuden att få komma och jaga, de jag känner till jobbar stenhårt med inkallning eftersom det gör jakten betydligt effektivare.

Hur kan du skriva det? Rådjuret blir stressat helt i onödan. Om rådjur blir stressade när man jagar rådjur är det en sak men att acceptera att hunden jagar vilt som inte är lovligt byte just då och som man inte tänkt skjuta känns tveksamt. Är det så jägare tänker så har jag ännu mindre dåligt samvete över att min hund eventuellt stör viltet i naturen genom sin blotta närvaro.
 
En ren vildssvinshund som jagar rådjur är ett stort problem, men om man tillexempel har en wachtel som jag har och han väljer rådjur ibland så är det varken fel eller ett problem, även om det kanske är trist just den jaktdagen om det bara är vildsvin som är tillåtet att skjuta. Det betyder inte att rådjuret blir skadat eller att hunden gör något fel.
Smågrisar och harpaltar är vanligast på våren och släpper man sin hund då begår man jaktbrott och det är verkligen inte något som jag eller andra seriösa jägare tycker är okej. Vildsvin kan visserligen få ungar året om men jag har hittills aldrig hört någon som tycker att det är okej om det skulle hända och vanligtvis har man full koll på vilka djur som finns på ens marker. Vi har haft en incident med en inbjuden hund som tuggade på vilt, den hundföraren och hunden har aldrig blivit inbjuden igen. I övrigt har vi ett stort gäng olika typer av hundar som tillhör deltagare i jaktlaget eller ofta blir inbjudna och nej det händer inte några såna grejer. Det normala om en sugga har smågrisar så riskerar snarast hunden att bli strimlad. Jag läser dessutom mängder av jaktprovsprotokoll både för skogsprov och rena vildssvinsprov och hundarna skulle inte bli godkända om det hände.

Att inte ha en bra inkallning på sin hund är ett effektivt sätt att inte bli erbjuden att få komma och jaga, de jag känner till jobbar stenhårt med inkallning eftersom det gör jakten betydligt effektivare.

Konstigt. Har ändå hört olika historier från iaf 20-30 olika jaktlag och där förekommer såna incidenter ibland. Harpaltar kan även finnas på hösten, speciellt när det är så milt som nu. Vildsvin också.

Du menar alltså att det bland jakthundar så gott som aldrig händer incidenter? Ärligt talat så vet jag inte alls hur jag ens ska bemöta det för jag ser/hör ju själv från jägare att det gör det. Ganska ofta dessutom.

Det är skillnad på jägare som medvetet släpper en hund som jagar illa och att släppa unga hundar eller erfarna hundar som gör annorlunda mot vad de brukar göra. Ja, en bra inkallningen är viktig. Men ändå är det ganska många som har hundar med väldigt stark jaktlust som inte fått till en bra inkallning än.

Nej. Jakt är sällan helt reko mot djuren man jagar. Allt går inte alltid helt rätt till. Oavsett om det sker med flit eller ej.
 
Hur kan du skriva det? Rådjuret blir stressat helt i onödan. Om rådjur blir stressade när man jagar rådjur är det en sak men att acceptera att hunden jagar vilt som inte är lovligt byte just då och som man inte tänkt skjuta känns tveksamt. Är det så jägare tänker så har jag ännu mindre dåligt samvete över att min hund eventuellt stör viltet i naturen genom sin blotta närvaro.
🙄 Alltså vi jagar rådjur normalt i första hand med vår wachtel och nej de blir inte särskilt stressade. Med lovligt byte menar jag att man just den dagen har bestämt att man bara ska skjuta vildsvin. Det är fortfarande jaktsäsong på både rådjur och vildsvin.
 
Konstigt. Har ändå hört olika historier från iaf 20-30 olika jaktlag och där förekommer såna incidenter ibland. Harpaltar kan även finnas på hösten, speciellt när det är så milt som nu. Vildsvin också.

Du menar alltså att det bland jakthundar så gott som aldrig händer incidenter? Ärligt talat så vet jag inte alls hur jag ens ska bemöta det för jag ser/hör ju själv från jägare att det gör det. Ganska ofta dessutom.

Det är skillnad på jägare som medvetet släpper en hund som jagar illa och att släppa unga hundar eller erfarna hundar som gör annorlunda mot vad de brukar göra. Ja, en bra inkallningen är viktig. Men ändå är det ganska många som har hundar med väldigt stark jaktlust som inte fått till en bra inkallning än.

Nej. Jakt är sällan helt reko mot djuren man jagar. Allt går inte alltid helt rätt till. Oavsett om det sker med flit eller ej.
De flesta incidenter jag upplever och hör om är närkontakt med vägar eller vildsvin så tillvida att hunden blir skadad. Att hundar lite då och då skulle tugga i sig smågrisar och harpaltar är inte något som är bekant överhuvudtaget trots stort kontaktnät inom jakt.

Reko eller inte beror väldigt mycket på vad man lägger in i ordet, är det reko att gå med hundar i koppel, rida hästar, mjölka kor? Återigen stressat kött smakar illa, alltså vill man inte ha stressade djur.
 
🙄 Alltså vi jagar rådjur normalt i första hand med vår wachtel och nej de blir inte särskilt stressade. Med lovligt byte menar jag att man just den dagen har bestämt att man bara ska skjuta vildsvin. Det är fortfarande jaktsäsong på både rådjur och vildsvin.

I så fall blir de inte heller speciellt stressade av att hundar som inte jagar går lösa i skogen och får springa utanför stigarna.
 
Beror på hur täta skallen är, på hur långt håll hunden hörs, vilket tempo hunden har och hur långt bort hunden är.
Kan ju säga att varje gång vi stött på vilt i skogen så står de mest och tittar på mina hundar när vi passerar. Vi är nästan alltid ute och går utanför stigarna, finns gott om vilt här. Har en film någonstans med ett rådjur med kid som Tinja tittar på innan hon går vidare, och de gick bara lugnt iväg.

Dock bor jag ju i ett folktätt område med ett relativt litet naturreservat, så viltet är nog ganska vant vid folk och hundar.
 
De flesta incidenter jag upplever och hör om är närkontakt med vägar eller vildsvin så tillvida att hunden blir skadad. Att hundar lite då och då skulle tugga i sig smågrisar och harpaltar är inte något som är bekant överhuvudtaget trots stort kontaktnät inom jakt.

Reko eller inte beror väldigt mycket på vad man lägger in i ordet, är det reko att gå med hundar i koppel, rida hästar, mjölka kor? Återigen stressat kött smakar illa, alltså vill man inte ha stressade djur.

Kanske är olika hur mycket folk snackar också. Om de litar på folk eller om de håller det för sig själva. Vet även jägare som använder el för att få bukt på problem. Det är ju såklart olagligt. Men det är ändå inte helt ovanligt att det används.

Jag kan ju personligen tycka att hellre el än att hunden skjuts eller aldrig mer får jaga igen.

Men det där är ju inget som sägs till vem som helst. Absolut inte.

Vet inte hur illa stressat kött smakar? Men nog har jag varit med om tillräckligt många transporter för att se att djuren absolut är stressade och ofta hanteras hårt innan slakt. Bara transporten i sig är ju stressande.
Tycker man kan ifrågasätta ganska mycket i djurindustrin ändå.

Känns som att vi glider ifrån ämnet en hel del. Det som jag ställde mig emot från början var att viltet skulle störas så väldigt mycket av lös hund med god lydnad. Samtidigt som det begås jakt där djuret faktiskt blir förföljt. Nej, skulle jag säga.

Är alltså absolut inte emot jakt med lös hund. Men att försköna saker hatar jag verkligen.
 
Men du måste ju ändå inse att andra människor hsr annan typ av natur i sin närhet? Natur där det funkar utmärkt att ha lös hund? T.ex. är stranden ett bra ställe när det inte är badsäsong.
Vi har ingen strand här :D tyvärr, för det hade varit så härligt ha en sjö nära. Sen att andra har annan natur nära förstår jag - jag talar bara för mig själv :)
 
Kan ju säga att varje gång vi stött på vilt i skogen så står de mest och tittar på mina hundar när vi passerar. Vi är nästan alltid ute och går utanför stigarna, finns gott om vilt här. Har en film någonstans med ett rådjur med kid som Tinja tittar på innan hon går vidare, och de gick bara lugnt iväg.

Dock bor jag ju i ett folktätt område med ett relativt litet naturreservat, så viltet är nog ganska vant vid folk och hundar.
Det är så det är här, extremt få som är rädda, dom mest står och glor på en, står dom på stigarna eller på vägen så flyttar dom sig tillslut. Vilt häromkring är otroligt vana vid människor då dom växer upp med allt folk överallt.

Allt vilt är inte livrädda för varken hundar eller människor, bara för att dom flyttar sig lite betyder ju inte heller att dom är stressade eller blir störda.
 
Klart jag vet, det ändrar dock inte mitt synsätt att det är fel att sparka bort allt man ser och förutsätta att hunden som kommer fram är farlig. Jag vägrar att bli en sådan spänd och rädd person, jag förutsätter att det går bra, sen får man ta det efter det. Precis som med hästar, rider jag ut på en pigg och tokig häst måste jag förutsätta att den inte kommer kasta av mig även om risken finns. Det gör hela situationen lugnare.

Och vart nånstans har jag skrivit att man inte får försvara sin hund mot rent aggressiva hundar? Det jag skriver är att man inte ska förutsätta att hundar är aggressiva jämt och ha åsikten att sparka bort alla oavsett. Testa att läs vad jag skriver gärna.

Många här har en galen syn på hundar...tur som bara den att inte buke är representant för hur hundmänniskor är generellt, dom flesta är vettiga iallafall.


Och när i princip alla hundar som kommer fram, i alla fall över en viss storlek, innebär en enorm risk för ens hunds liv då?
En "trevlig och glad" hund på 10-20kg som sätter tassen över ryggen på min för hårt och min hund får avlivas.
Dvs även "glada trevliga" hundar utgör en livsfara för min.
Sen ska vi inte glömma. Många hundar tycker det är skoj att slåss. Så de är glada när de kommer fram och glada när de attackerar, de visar ingen aggresivitet eller liknande och det är extremt svårt även för tränade ögon att se skillnad på deras kroppsspråk och en genuint "snäll o glad" hund.

Nu sparkar jag enbart om det är enda alternativet jag har. Först o främst tar jag upp min lilla hund från backen så hon är säker i min famn och placerar den stora bakom mig och använder röst och kroppsspråk för att få den andra att vika undan.
Funkar inte det och den fortfarande tränger sig på så blir jag fysisk. Aldrig kommer jag sätta en annan hunds välmående före mina egna.
 
Och när i princip alla hundar som kommer fram, i alla fall över en viss storlek, innebär en enorm risk för ens hunds liv då?
En "trevlig och glad" hund på 10-20kg som sätter tassen över ryggen på min för hårt och min hund får avlivas.
Dvs även "glada trevliga" hundar utgör en livsfara för min.
Sen ska vi inte glömma. Många hundar tycker det är skoj att slåss. Så de är glada när de kommer fram och glada när de attackerar, de visar ingen aggresivitet eller liknande och det är extremt svårt även för tränade ögon att se skillnad på deras kroppsspråk och en genuint "snäll o glad" hund.

Nu sparkar jag enbart om det är enda alternativet jag har. Först o främst tar jag upp min lilla hund från backen så hon är säker i min famn och placerar den stora bakom mig och använder röst och kroppsspråk för att få den andra att vika undan.
Funkar inte det och den fortfarande tränger sig på så blir jag fysisk. Aldrig kommer jag sätta en annan hunds välmående före mina egna.
Man behöver ändå inte ha så hård attityd...allt kan hända hela tiden, det finns risker i allt. Men man behöver ändå inte ha så hård attityd och vara så tuff mot allt och alla. Ingenting blir bättre av att se risker i allting hela tiden, där tycker jag man ska vara som när man umgås med hästar, vara medveten om riskerna men inte agera som om någonting kommer hända och på det sättet skrämma upp hästen.

Jag har inte skrivit att man inte får försvara sin hund, hade jag med gjort om någon hund var på min, men som sagt, attityden behöver man inte ha som bara sprider negativitet. Det gör ingenting bättre.
 
Man behöver ändå inte ha så hård attityd...allt kan hända hela tiden, det finns risker i allt. Men man behöver ändå inte ha så hård attityd och vara så tuff mot allt och alla. Ingenting blir bättre av att se risker i allting hela tiden, där tycker jag man ska vara som när man umgås med hästar, vara medveten om riskerna men inte agera som om någonting kommer hända och på det sättet skrämma upp hästen.

Jag har inte skrivit att man inte får försvara sin hund, hade jag med gjort om någon hund var på min, men som sagt, attityden behöver man inte ha som bara sprider negativitet. Det gör ingenting bättre.

Jag tror inte alls att de användare som skriver om olika situationer i en diskussion som handlar om Problemet med lösa hundar går runt med en ständig vagel i ögat och dålig attityd bland andra hundägare. Diskussionen rör ju just problematiken, som sagt, inte hur lätt och ledigt det är när alla sköter sig.
 
Jag tror inte alls att de användare som skriver om olika situationer i en diskussion som handlar om Problemet med lösa hundar går runt med en ständig vagel i ögat och dålig attityd bland andra hundägare. Diskussionen rör ju just problematiken, som sagt, inte hur lätt och ledigt det är när alla sköter sig.
Spelar mindre roll, man måste inte ha den attityden oavsett. Jag har väl också mött hundar jag inte älskar men har inte den attityden iallafall, den gör aldrig någonting bättre. Och upplever man ofta problematik så kanske man ska fundera på om man själv drar till sej den, hundar svarar snabbt på folks energier.
 
Spelar mindre roll, man måste inte ha den attityden oavsett. Jag har väl också mött hundar jag inte älskar men har inte den attityden iallafall, den gör aldrig någonting bättre. Och upplever man ofta problematik så kanske man ska fundera på om man själv drar till sej den, hundar svarar snabbt på folks energier.

Fast vadå "inte älskar"? Det var en konstig formulering tycker jag.
Det som diskuteras är ju hundar som utgör en eventuell hotbild mot ens egen hund (eller mot sig själva i vissa fall, genom att provocera en kopplad hund.)
Jag tror inte att en lös hund som rusar fram för att anfalla eller provocera en annan gör det för attt ägaren utstrålar någon märklig energi.
 
Spelar mindre roll, man måste inte ha den attityden oavsett. Jag har väl också mött hundar jag inte älskar men har inte den attityden iallafall, den gör aldrig någonting bättre. Och upplever man ofta problematik så kanske man ska fundera på om man själv drar till sej den, hundar svarar snabbt på folks energier.

Ah okej. Så nästa gång en hund kommer rusande så ska jag bara hälsa lite glatt och vara positiv så blir det inget bråk för det beror på mina "energier?" Hundar har inga egna känslor och tankar utan allt beror på hur man själv är?

Så otroligt naivt. Att tro att allt går bra och lugnt till (oavsett aggression eller lek inblandat) bara för att man själv är lugn.
 
Spelar mindre roll, man måste inte ha den attityden oavsett. Jag har väl också mött hundar jag inte älskar men har inte den attityden iallafall, den gör aldrig någonting bättre. Och upplever man ofta problematik så kanske man ska fundera på om man själv drar till sej den, hundar svarar snabbt på folks energier.

Har inget att göra med vem man "älskar" eller inte, btw. Även hundar jag älskar har jag styrt upp genom att säga ifrån INNAN något händer. Min kompis drever är ett sådant exempel. För att han ska få vara i samma rum som min lilla hane så får man ha lite finger i ögat. Har man INTE det så går det inte lika bra.

Förstår inte vad det ens har med saken att göra. Man försöker ju förhindra att någon skadas, blir rädd eller i värsta fall dör. Man gör ju det inte för att man hatar andra hundar. Tvärtom.
 
Min uppfattning är att helt klart påverkas hundar av hur människor uppför sig dels genom kroppsspråk men också känslor. Med känslor menar jag egentligen ett undermedvetet kroppsspråk.

Ett exempel är att om man vill presentera en ny hund för sin egen, så står man och hänger över dem och pekar och är beredd att slänga sig in och avbryta. Då utstrålar man ett visst hot genom kroppsspråk även om man inte tänker på det själv. Dels hur man hur man rör sig mot hunden men även via ansiktsuttryck.

Ett annat exempel är också att åtminstone mina hundar reagerar helt olika om jag ställer klockan på 05 för att gå till jobbet eller för att jaga. Det är två olika sinnesstämningar jag signalerar med kroppsspråket.

Hundar förstår inte vårat språk men kan absolut koppla ihop dels olika kommandon men också kroppsspråket så att man nästan tror att de förstår vad man säger. Det kan bli ett helt annorlunda utfall om det är en helt ny person säger eller vill något. Det är lite som att hundar dras till hundrädda personer när de egentligen vill kommunicera med personen som står och stirrar, pekar och backar tillbaka. På hundars språk är att backa en fredlig avsikt medan fart framåt är ett hot.

Skulle jag möta en hund som jag är orolig för hur den skulle agera så skulle jag innan jag väljer att ta till våld gå hårt fram emot hunden och mosa den bakåt med min hund bakom mig. Sen är det helt klart inte möjligt i alla situationer utan man måste freda sig och sin hund med de medel man har.

Nu är det jag skriver bara mina åsikter och erfarenheter som en amatör och ingen absolut sanning men det är så jag gör och det gäller väl de mesta djur.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 436
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 139
Senast: lilstar
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 582
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp