förklara för mig...

ameo

Trådstartare
Moderator
När man kikar på annonser om sadlar så förekommer bilder liknande den här ibland.
29646

Kan någon förklara för mig vad man vill med det här måttet?
Gissar att det är tänkt att på något sätt visa bomvidden, men för mig säger det verkligen ingenting alls...

(bilden är screenad från en utländsk annonssida, för att ingen ska behöva känna sig utpekad)
 
Man kan ju mäta bomvidden på ngt så när genom att mäta mellan ortspetsarna och till under framvalvets högsta punkt.


Sen som köpare kan man ju också jämföra med andra sadlar och i alla fall se om den man ska köpa är alldeles för bred eller alldeles för smal.
 
Fast det är ofta detta är den enda bilden framifrån och måttet är ju taget långt ifrån ortspetsarna…
 
Fast det är ofta detta är den enda bilden framifrån och måttet är ju taget långt ifrån ortspetsarna…
Jag tror det handlar om missförstånd. Man tror att det är där man mäter helt enkelt och inser inte att det intressanta måttet är mellan ortspetsarna. Jag vet inte hur många gånger jag försökte instruera hur sadlar ska mätas när jag letade begagnat för många år sedan. Många mätte mellan sadelknapparna alternativt där själva panelerna börjar eller mellan panelernas början vilket som du skriver inte säger något alls. Sadelinpassning är ett svårt ämne och bara vad de olika siffrorna betyder verkar vara fullkomligt omöjligt att förstå för endel. Typ, sadeln är 17" punkt slut. Jaha liksom O_o
 
Är också inne på att det är ett missförstånd. "behöver en sadel som är 17" och 21cm mellan sadelknapparna" är en fras jag i perioder ser i sadelgrupper på Facebook.
 
När man kikar på annonser om sadlar så förekommer bilder liknande den här ibland.
Visa bifogad fil 29646
Kan någon förklara för mig vad man vill med det här måttet?
Gissar att det är tänkt att på något sätt visa bomvidden, men för mig säger det verkligen ingenting alls...

(bilden är screenad från en utländsk annonssida, för att ingen ska behöva känna sig utpekad)
Det är inte det bästa måttet men ger en bra indikation om hur vid sadeln är.
 
På westernsadlar vill folk ofta ha måttet "mellan conchos". Problemet är bara att det säger absolut ingenting.. Conchos kan för det första sitta olika på olika sadlar.
Tror det är för att känna att man ändå har kontroll över nånting i sadeldjungeln.
 
Det är jättevanligt även bland westernsadlar, vilket känns urdumt. Med tanka på att det finns två mätsystem som kan ge ett bättre hum som sadlarna är, eftersom alla nyare w-sadlar går att få fram storleken på bommen.
 
Sadlar är svårt, har liksom ingen aning om vad jag skulle ha en sån siffra till. Samma gäller ju omstoppad. Typ: "Sadeln är nyligen omstoppad". Jaha? Efter vilken häst då?
Sen skulle ju verkligen sadeltillverkarna kunna hjälpa till. "Vår sadel är 110 grader i MW och passar en häst som bla, bla, bla." Men man får ibland en känsla av att sadeltillverkarna tycker att deras sadel passar alla. För ett hyfsat gradantal på sin häst är lättare att ta fram. Något som jag tror ligger till grund för dessa mätbilder. Att man tror att det har nåt med gradantalet att göra.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 856
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 292
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp