Förklara stigläder

kolblakkur

Trådstartare
Jag har aldrig ägt en ridhäst men har nu förhoppningsvis en medryttare på gång till min lilla b-ponny. Jag har köpt en sadel, men ej stigläder. Hur vet man vilken längd man behöver? T.ex. storleken 125, blir de då runt 60 cm långa när de sitter på eller hur funkar det? Vad kan en 11-åring tänkas behöva för längd på stiglädrena? :)
 
Senast ändrad:
Hur långt är barnet? Antar att du menar stigläder och inte stigbyglar.
Jag som är 174cm har runt 145cm långa läder:)
 
Jag som är ca 163 har 125 på hoppsadel och 135 på dressyrsadel. Men skulle gissa på att 125 passar bra, i värsta fall så kan man både snurra eller göra extra hål.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 919
Senast: Cambrie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp