Förkortningar färg och tecken

jis

Trådstartare
Hej! Finns det någon lista över förkortningar på färger och tecken?
Om man söker på blå basen och det står så här: Fux, bls vtflul vthfrf vtvbf.

Jag förstår att hästen är fux, men resten?
 
Fux, bläs, vit fläck på underläppen, vit höger framfot, vit vänster bakfot. Det är vedertagna förkortningar och brukar listas först i stamböcker och liknande skrifter.
 
Här är en förteckning från en stambok
70C73C36-E9B3-403F-8F6B-B20EA78304D1.jpeg
 
Tack!
Första gången jag stötte på förkortningen och hittade inget när jag googlade.

Ja, det är lite konstigt att det ibland inte står nåt och ibland står itk. Tyvärr skulle blå basen behöva en hel del städning (speciellt sen welsharna kom dit).
 
Ja, det är lite konstigt att det ibland inte står nåt och ibland står itk. Tyvärr skulle blå basen behöva en hel del städning (speciellt sen welsharna kom dit).
Jag upptäckte att de hade fel stam på morganhingsten Country Boy så mailade AMHA. De skulle kontakta SH för att föra in rätt stam men nu står det "ej registrerat" i hela stamtavlan. :cautious:
 
Jag upptäckte att de hade fel stam på morganhingsten Country Boy så mailade AMHA. De skulle kontakta SH för att föra in rätt stam men nu står det "ej registrerat" i hela stamtavlan. :cautious:

Suck... Tidigare var det en bra person som hade hand om fjordhäst, så felaktigheterna blev rättade fort. Nu verkar det segare. För att inte tala om welsh. Har försökt få in utställningsresultat på min uppfödning i flera år nu, trots att både jag och arrangören skickat in resultat. :(
 

Liknande trådar

Gnägg Visste inte vilket forum jag skulle posta i, så jag provar här. Jag försöker hjälpa en person från Irland som sålde sin häst till en...
Svar
1
· Visningar
712
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: Blyger
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Snorklingstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp