Förkyld av vin??

makarontanten

Trådstartare
Konstig fråga, ja jag vet. Svaret borde vara nej, men ändå..

Jag är sällan till aldrig sjuk, får kanske en influensa vart annat år och en lättare förkylning per år kanske. För ca 1,5 månad sedan blev jag dock förkyld, inget konstigt med det. Det varade någon vecka, och jag var helt bra när jag sen hade bjudit in till kräftskiva här hemma. Drack vin under kvällen och vaknade dagen efter och var helt täppt och dyngförkyld igen. Blev bra efter ett par dagar, inget jag tänkte mer på.

Ytterligare någon vecka senare hade vi AW med jobbet. Jag drack två glas vin den kvällen och samma sak igen, var förkyld dagen efter när jag vaknade.

Min förkylning har hållt sig borta sen efter AW`n, men igår kom min granne ner, vi tog ett par glas vin och satt och snackade i ett par timmar. Idag vaknar jag återigen av att jag är helt igentäppt i näsan, nyser och snorar.

Är det slumpen, har jag fått någon konstig allergi eller vad handlar det om? Någon som upplevt något liknande eller har några ideer på varför min kropp reagerar såhär?
 
Sv: Förkyld av vin??

Jag blir alltid täppt i näsan/förkyld när jag dricker alkohol, min mamma är likadan. Gissar att det ligger någon mild överkänslighet i botten :).
 
Sv: Förkyld av vin??

Jag blir alltid täppt i näsan/förkyld när jag dricker alkohol, min mamma är likadan. Gissar att det ligger någon mild överkänslighet i botten :).

Jag googlade lite, och det verkar stämma bra med överkänslighet/allergi, men bara sådär? Jag har ju druckit alkohol i ca 25 år och aldrig märkt något innan.

Jag är inte heller allergisk mot något annat ( vad jag vet). Eventuellt har jag en liten känslighet mot kiwi. Det kliar lite i gommen om jag äter det, men jag kan knappast tänka mig att just dessa viner jag druckit, vid olika tillfällen, har smaksatts med kiwi.
 
Sv: Förkyld av vin??

Jag googlade lite, och det verkar stämma bra med överkänslighet/allergi, men bara sådär? Jag har ju druckit alkohol i ca 25 år och aldrig märkt något innan.

Allergier är ju luriga med att de kommer "bara så där". Överkänsligheten byggs upp tills det inte går längre. :crazy:
 
Sv: Förkyld av vin??

Jag reagerar på vissa druvor (rött vin...dricker inte vitt)

Jag blir bom tät i näsan. Snorig, nyser och ibland kan jag få en huvudvärk som känns som bakrus nästan redan efter halva glaset. Då är det bara att hälla ut :arghh:

Har dock kass koll på vilka druvor det är som jag är känslig mot.....
 
Sv: Förkyld av vin??

Vissa rödviner blir jag allergisk mot. Sitter i ett par dagar innan det släppt helt. Tyvärr alla de goda vinerna..
 
Sv: Förkyld av vin??

Min väninna får klåda på näsan av vissa viner :) Men jag vet att hon klarar Ecologica t ex. Du får gå vetenskapligt tillväga och notera vilket vin du dricker ;)
 
Sv: Förkyld av vin??

Min väninna får klåda på näsan av vissa viner :) Men jag vet att hon klarar Ecologica t ex. Du får gå vetenskapligt tillväga och notera vilket vin du dricker ;)

Då finns det fler än jag! Blir täppt i näsan och får klåda på densamma av rödvin.
 
Sv: Förkyld av vin??

Jag googlade lite, och det verkar stämma bra med överkänslighet/allergi, men bara sådär? Jag har ju druckit alkohol i ca 25 år och aldrig märkt något innan.
Jag blev tvärkänslig mot tomat för några år sedan, nu reagerar jag även på vissa E-ämnen (160a+d/betakaroten) och för mig räcker det om det är tomatpuré i en kryddblandning/buljongtärning, eller bara "tomatkrydda".

Kan alltså heller inte äta några som helst produkter innehållande 160a/d, och det är fler än man tror!
Sist reagerade jag på ost -hade ingen tanke om att man slänger i röda färgämnen i ost, men det gör man tydligen ibland för där stod det ju 160a, så nu får jag liksom läsa ÄNNU mer noggrant.

Och det är alltid oroväckande att äta på restaurang...
Så ja, det går ju...

Sedan tänker jag att druvor och kiwi på något sätt kan ha någon gemensam nämnare?
 
Sv: Förkyld av vin??

Prova antihistaminer i samband med vindrickandet (ibland krävs det några dagar innan för att bygga upp).
 
Sv: Förkyld av vin??

Tack alla. Ja, det är rödvin jag druckit ( dricker nästan inget annat). Jag får helt enkelt hålla koll och skriva upp vilka sorter det är jag blir "förkyld" av :)
 
Sv: Förkyld av vin??

För min del funkar det att undvika Cabernet Sauvignon. :) Då slipper jag både huvudvärk och nästäppa. Har läst någonstans att dessa viner innehåller mycket tanniner, som ger allergiska symtom för många.

Kanske ett tips?
 
Sv: Förkyld av vin??

kl

Jag får nästäppa av både vitt och rött vin. Och öl. Min näsa är vek:p.
 
Sv: Förkyld av vin??

Oj! Det är nog ovanligt, faktiskt. Det borde ju vara själva alkoholen då, eller något kring jäsningen.
Har du tänkt på om det funkar med sprit?
 
Sv: Förkyld av vin??

Sprit går bra! Eller ja, så bra som det kan gå när man dricker sprit ;) :D!

När jag tänker efter så påverkas näsan mer av öl än vin.... Fast jag blir lite småtäppt av bägge
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
641
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 734
Senast: Sootie
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 119
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp