Förkyld (?) häst, hur länge vänta?

Alexandra_W

Trådstartare
Jäkla skitsommar vädermässigt det här..

Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från det och således saligt okunnig om det.

I år har jag so far haft TRE förkylda :S

Först ut var stora welshen, som plockade upp nåt gulligt på klinik. Han är dammallergiker i botten så det kan nog bidragit. Först en typisk virusinfektion, men sen fick bakterier fäste. Tjockt, gult snor i oanade mängder, och hosta. Först fuktig, tung och sen när snoret avtog mer torr, skrällande (mer 'dammhosta'-stuket).

Vetkollades både när han hade tung, fuktig hosta och gult snor, men då han var feberfri och inte allmänpåverkad rek att avvakta. Jag hade väl kanske pga att det är en hosthäst velat sätta in slemlösande och/eller endoskopera men det tyckte inte vet.

Sen när skrällhostan inte gav sig sökte jag vet igen, klinikvet tyckte 'inte göra något, avvakta'. DV däremot sa ganska direkt att 'det där är INTE bra' och han sattes på kortisoninhalationer och om han inte blev bättre på några dagar så ring igen. Blev dock bättre och har sen varit bra (fick en kur på 3 v med succesivt minskad dos).

Han smittade inte någon av kompisarna, inte ens åringen.

Sen flera veckor efter han var frisk så börjar A-ponnyn snora och hosta. Tjockt gulvitt snor. Snoret ger sig på några dagar men tung hosta om än sporadisk. Ingen temp.
Snoret försvinner, hostan ökar.
Sen börjar han skrällhosta, och har till och från tjockt snor. Dålig dag hör man hur det bubblar i övre luftvägarna på honom av snor, bra dag inget snor alls och rena andningsljud. DV säger avvakta iom ingen temp och opåverkat AT.
Han har nu hållit på i 3 veckor och det börjar kännas ganska vanskligt att avvakta. Speciellt som han ena dagen 'bara' skrällhostar, men sen nästa dag tunghostar och har tjockt snor och 'bubblar' i andningen.

För en vecka sen började åringen. Tung hosta, sporadisk än, men låter som en kaffekokare (bubblar och rosslar) i övre luftvägarna. INGET snor i näsborrarna (??) men nog finns det snor, det hörs ju. Ingen temp och påverkat AT, ni kan gissa vad vet säger..

Nästan så jag HOPPAS att nån av dem ska få höjd temp eller påverkat AT, jag är LIVRÄDD för obehandlad hosta...

HUR länge törs man eg avvakta? Jag förstår att det liksom inte finns något att göra åt själva förkylningen. Men slemlösande känns med mina amtörögon som en självklar behandling?

Jag funderar på om jag ska attackera det lite annorlunda, och helt enkelt ringa 'den andra' distriktsvetstationen och helt sonika boka en endoskopi åt shettisen för att få något att 'hända'. Men vet inte om jag överreagerar då?
 
Sv: Förkyld (?) häst, hur länge vänta?

Hmm tror inte att det är förkylning, tror nog du har fått hem någon smitta, verkar lite osannolikt att alla tre skulle bli förkylda. Det kan gå några veckor innan andra hästar insjuknar.

Och det är väldigt konstigt att veterinären säger avvakta, när min hostade och hade lite gult slem tog veterinären prov och skrev ut ventipulmin och slemlösande direkt, det är inte alls bra att de hostar så där.
Ring en annan veterinär och be att få det utskrivet och ev prov taget så du vet.
 
Sv: Förkyld (?) häst, hur länge vänta?

Det är svårt att ringa en annan veterinär när det är Distriktsveterinärstationen säger avvakta. Jag är ju lindrigt intresserad av - för deras skull - att dra dem till klinik, dessutom vill ju helst inte klinikerna ha in de som kan smitta.

Den store, han tog jag ju till klinik (och han fick stå i isolerbox ute där), och han både hostade och fräste snor över halva veterinärer, samt bubblade när han andades. Men nä, avaaaakta. Där satte ju DV (sommarvik) in kortison sen, men inget slemlösande (trots att jag i ärlighetens namn propagerade ganska hårt för det...).

Sen, skillnad på förkylning och smitta, hur menar du? Med förkylning menar jag alltså 'allmänt virus', men inte kvarka, zooepidemicus eller någon av de andra 'värre'.
Sen är det nog inte så konstigt om de drabbats av 'vanligt virus'. Den stora frekventerar iofs klinik en del, men annars ganska skyddad verkstad. Han är ju dock mer mottaglig tack vare sin allergi.

Shettisen har inte träffat en annan häst än den store på tre år, och åringen är ju åring och har bytt miljö (flyttat hit). Nyanlände herrn är frisk än, men jag eg väntar bara på honom, han är 9 år men har levt 7 år i 'skyddad verkstad'..
Plus då en helsikes blöt, kall och 'rå' sommar.

De har ju (tyvärr...:S) ingen feber och inget påverkat AT. De två som nu är snoriga och hostiga är pigga så det förslår. Så någon behandling förutom symptombehandlande är ju inte aktuellt.

Men jag tycker ju de borde få minst slemlösande ja, allrahelst den som snörvlat och hostat i 3 v nu (åringen har bara hållit på en knapp vecka än). Jag börjar snart fundera på att göra inbrott på apoteket och sno några kartonger acetylcystein :devil:

Men då ska jag försöka mygla mig till att få komma till näraliggande distriktets station med shettisen, så kanske det händer något. Fast de kan ju inte 'göra något åt' åringen då ändå..
 
Senast ändrad:
Sv: Förkyld (?) häst, hur länge vänta?

Tillägg:

Stora welshen insjuknade i mitten på juni.
Han var snorfri i slutet på juni.
Torrhostade (dammhostade?) dock fortfarande i mitten på juli och fick då kortisoninhalationer.
Helt symptomfri en vecka efter det, sista inhalationen i slutet på juli och u.a. sen dess.

Åringen kom i början på juli.

Shettisen började snora i slutet på juli, och håller fortfarande på - det går 'i vågor' med snoret men hostan har gått från fuktig och tung till skrällhosta.

Åringen började bubbla i andningsvägarna och hosta sporadiska, tunga hostar för en knapp vecka sen. Hostar lite mer (men fortfarande sporadiskt) nu och idag hade han liiiite snor som rann ut. Hörs dock att det är rejält med slem i övre luftvägarna (bubblar i näsborrarna).

Nye ponnyn kom i mitten på augusti och är ännu u.a.

Men det känns som det är på tok för långt mellan store welshen och shettisen för stora ska ha smittat honom? Det är ju 1½ månad mellan insjuknande, och 1 mån mellan snorfritt stora och insjuknande shettisen?

Sen, spelar väl eg ingen roll vem som smittat vem egentligen, huvudsaken är ju att de får hjälp och blir bra.
 
Sv: Förkyld (?) häst, hur länge vänta?

Men jag tycker ju de borde få minst slemlösande ja, allrahelst den som snörvlat och hostat i 3 v nu (åringen har bara hållit på en knapp vecka än). Jag börjar snart fundera på att göra inbrott på apoteket och sno några kartonger acetylcystein :devil:

Nu är det ett par år sen jag läste häst, men ändå ganska färskt hoppas jag (jobbar med smådjur sedan examen...). Men effekten av slemlösande kan vara tveksam - löser det slem eller produceras mer slem...? Liknande tveksamheter har sets på humansidan av slemlösande. Så relevansen av just "slemlösande" kan man ju fundera över, men jag förstår att man "vill göra något"...
 
Sv: Förkyld (?) häst, hur länge vänta?

Nu är det ett par år sen jag läste häst, men ändå ganska färskt hoppas jag (jobbar med smådjur sedan examen...). Men effekten av slemlösande kan vara tveksam - löser det slem eller produceras mer slem...? Liknande tveksamheter har sets på humansidan av slemlösande. Så relevansen av just "slemlösande" kan man ju fundera över, men jag förstår att man "vill göra något"...

Jag har ju 'bara' sett acetylcystein 'in action' på häst, och på en häst bara. Och där gav det markant skillnad, så tillvida att slemmet blev tunnare och kunde rinna ut/komma upp. Sen kan det kanske producerat mer slem med, det är ju svårt att säga. Men där rann det slem utan host bara när hästen hade huvudet ner, och på uppföljande endoskopi såg luftvägarna bättre ut. Sen vet man ju förvisso inte hur det varit helt UTAN behandling, kanske lika?

Men vad använder man istället då till djur för att underlätta få upp/ut segt/tjockt slem? Luftrörsvidgande?

Tänker på t ex shettisen som ju hostar och hostar men inte 'får upp' nåt att tala om i 99% av fallen, däremot mellan varven är det tjocka, gula snorsträngar i näsborrarna. Och som sagt man hör på andningen att det är slemmigt.

Och det är ju alltid risken att få bestående luftvägsproblem om hosta få fortgå länge?

Just dämpa hostan på häst känns ju poänglöst så, men få upp/ut slemmet/snoret? Vi människor kan ju åtminstone snyta oss och få ut just det där tjocka, dryga snoret ;) Och använda nässpray.
 
Sv: Förkyld (?) häst, hur länge vänta?

Fast frågan är ju hur stor skillnad det blir med slemlösande kontra avvakta egentligen... Tveksamt om det skiljer - saker och ting läker ju ofta tillslut, trots eller tack vare behandling...
Ja, frågan är ju om vi har något riktigt effektivt preparat som är slemlösande på varken människor eller djur - inte enligt min vetskap iaf...

Luftrörsvidgande kan man ju använda med framgång vid vissa diagnoser, men det är mindre lämpligt vid andra.
Om det beror på virus endast är nog "vänta och se" ett ganska bra råd. Blir det en sekundär inf med bakterier så ändras symtomen, och det märker du ju.
 
Sv: Förkyld (?) häst, hur länge vänta?

Efter att fått en dammkänslig häst efter obehandlad förkylning så gillar jag inte att avvakta. Veterinären togs ut men då hästen var inte så påverkad *suck* och ingen feber fick jag ingen medicin. Efter det så ser jag till att få både slemlösande och luftrörsvidgande även vid lindriga förkylningar.
 
Sv: Förkyld (?) häst, hur länge vänta?

Acetylcystein är väldigt obehaglig för mig iallafall. Det som hände var att slemmet blev vattnigt o gick ej att få upp o det åkte upp o ner o retade hostreflexen mer.

Hur det är på hästen med lång hals förvisso i neråtläge har jag ingen aning om. Snoriga hästar är äckligt o har man torv blir allt panerat med svart;) Kläder, stallinredning :eek:

Tror oxå att du tagit hem ngn smitta.

Det kan ju lätt ta några veckor o det enda man bör undvika är dammig miljö för att inte få konstanta "hosthästar"
 
Sv: Förkyld (?) häst, hur länge vänta?

Ett förkylningsvirus är väl en smitta? Eller tänker ni på någon annan slags smitta? *nyfiken och lite förvirrad*

det jag är oroad för är ju dock precis det Lundsbo säger, att obehandlat kan det göra att hästen sedan blir hosthäst/dammallergisk. Lärde mig den läxan på samma sätt som Lundsbo för 10 år sen..

Sen, de står ju i på så vis bra miljö, iom att dammet är anpassat för hosthäst. Men, dammfritt får man ju aldrig varken inne eller ute, jord dammar en del (just nu är det geggamoja dock..) och torven dammar ju en del (även om det ska vara för stort damm för att nå ner i lungorna).

Och ja precis axel, det blir 'panerat' snor ihop med torv, jättemysigt. :S Tacka gud för våtservetter dock =)
 
Sv: Förkyld (?) häst, hur länge vänta?

Jag hade min ponny ute på foder och stallets alla hästar blev förkylda. Alla tillfrisknade men min blev inte av med hostan. Vi hade kontakt med fodervärden och veterinären (traktens bästa hästveterinär) och litade på honom. Om jag minns rätt så efter fem veckor ville vet göra endoskopi. I det läget valde vi att konsultera en hästklinik som menade att den borde ha gjorts redan efter tre veckor med hosta.

Vi åkte dit, ponnyn undersöktes, fick behandling men fick leva med kronisk hosta sista 12 åren. Kommer inte ihåg diagnosen men han hostade bara i väldigt dammig miljö. Känsligare sista två åren.

Jag hade inte lyssnat på veterinären som säger avvakta.
 
Sv: Förkyld (?) häst, hur länge vänta?

Testa att ge dem anis-te/avkok, det är slemlösande. Det fungerar på min pollenallergiska häst på sommaren. Örtagården i Salsta (strax norr om Vattholma) har en informativ hemsida om örter som fungerar på häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Hallå, har kollat runt lite i forumet men hittat mest äldre trådar. Jag har en häst som jag köpte för lite mer än 1 år sen. På våren...
Svar
0
· Visningar
1 012
Senast: Dumle74
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: terrific
·
Hästvård Mitt sto var i somras på betäckning. Där fick hon en lättare förkylning med hosta, snor och lite feber ett par dagar. Kollad av vet som...
Svar
0
· Visningar
866
Senast: Novalisa
·
Hästvård Enligt SVA och all litteratur jag plöjt så börjar hästinfluensa alltid med hög feber, snor och hosta kommer efter febern. Men kan det...
Svar
5
· Visningar
774
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp