Förkyld hund?

Hagstadius

Trådstartare
Jag tror att min hund har blivit förkyld! Hon nyser titt som tätt med 1-2 timmars mellanrum och det är inga små nysningar. Hon har varit lite dåsig och "deppig" idag och velat typ ut och kissa hela tiden (varit på en och pipit och sprungit runder såfort man går någonstans i lägenheten) och när man gått ut med henne så gör hon inget.
Det är inte så att hon är uttråkad för vi var med en annan hund och det hände lite saker tidigare idag och ändå var hon så hemma hos mormor där vi brukar vara varje dag och hon känner sig som hemma där, hon är även såhär här hemma.

Jag brukar ha täcke på henne när det regnar, blåser eller är kallt för hon har inte så tjock päls. Då är det fleecetäcke med något sorts vattenavstötande material (inte 100% vindtätt men det blåser inte rakt igenom) eller ett regntäcke med fleecefoder.
För ungefär en vecka sedan gick jag och mormor långrunda (ca 1½-2h) och jag tog inte med täcket och efter typ 10-20min så började det regna och sen blev det litet upphåll och sen började det igen osv. Så hon blev ju blöt och ändå gick vi långrunda. Jag märkte inte alls på henne att hon frös eller så och hon kändes varm i öronen och hade tungan ute så hon svettades fast hon inte sprungit så mycket. Sen igår gick mamma och mormor till stallet på ca 30min på ditvägen (ca ½km) och sen var där i ca 2h (jag red och lite sådant) och sen när vi gick tillbaka så regnade det, riktigt ösregnade och hon hade såklart inget täcke för det var fint väder när de gick hemifrån. Fast mamma skulle in och handla så vi väntade (under tak) i ca 20min och sen hemvägen tog ca 40min så ca 1h tillbaka.

Kan hon ha blivit förkyld av "det lilla"? Jag menar, det var inte superkallt och hon hade tungan ute och svettades i stortsett hela tiden. Kände henne i öronen också och hon kändes bara lite kallare än vad hon normalt sett gör.

Några tips?
 
Sv: Förkyld hund?

Min var också förkyld i helgen. Det gick dock fort över och efter 2 dagar var hon som vanligt igen. Vi har tävlat väldigt mycket senaste veckorna så antagligen har hon dragit på sig någonting där kan jag tro, då vi träffat många olika hundar osv. Märkte på fredagens prov att hon hade det tuffare i spåret än vad hon brukar och på lördag morgon var hon förkyld. Kanske satt det nåt i näsan redan på provdagen även om jag inte märkt det då.

Skulle avvakta nån dag bara och låta henne ta det lite lugnt. :)
 
Sv: Förkyld hund?

Jag håller med Aningsfull. Förmodligen något virus. Min äldste nös också väldigt mycket en gång för många år sedan när vi varit på utställning i ridhus. Jag avvaktade och det gick över på några dagar. Men man måste ju ha koll på dem hela tiden. Hundar likaväl som människor kan få svårt för att andas av olika förkylningar, det kan bli lunginflammation, och då måste man iväg till veterinären.
 
Sv: Förkyld hund?

Som andra redan sagt, låt henne ta det lugnt ett par dagar.

Har du tagit tempen på henne?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 430
Senast: s957
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 114
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 333
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag ville mest höra mig för om det är någon som har känt liknande eller har några goda råd. Just nu är jag bara så trött på att inte...
Svar
2
· Visningar
637
Senast: Netted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp