Buck

Trådstartare
Sällskaps hästen har börjat hosta och snorar, hon är lite damm känslig så trodde Först att det var på det. Men i morse så hade hon gult snor i näsan och hostar en hel det. Verkar vara lite matt också, men jag har inte tagit tempen än då jag inte har en temp dumt nog.
Tror inte att det är bronkit, haft en ponny med det och det låter inte som det.

Ska man ge ngt slemlösande? Bädda ner hästen med några filtar, halsduk och en kopp te med honung?O_o
Vet att förkylning hos människor = låta det gå över av sig själv, men en 21åring häst?(gammal och ömtålig ju:nailbiting:.)

Kan läggas till att hon haft lite gult slem från ögonen för några dagar sedan, tjockt och segt. Inget sånt nu den senaste veckan dock.

Undrar också hur hon lyckats bli sjuk, hon har inte varit iväg nånstans på ett bra tag, stallkompisen var dock iväg på tävling förra helgen, men hon är pigg och kry. Bör jag sära på hästarna förresten? Tävlingshästen ska iväg nästnästa helg.
 
Sv: förkyld?

Tävlingshästen kan ju ha tagit med något hem som den äldre är känsligare för? Ringa och rådfråga vet? Min var förkyld förra vintern, snuvig i ett par veckor. Därefter dröjde det några veckor så blev en annan häst i stallet förkyld. Svårt att säga var det kom ifrån och om det ens var samma förkylning.

Alltid bra att kunna tempa, ger mer info om hur hästen mår också, och bra info till vet om man ringer :)
 
Sv: förkyld?

tack ^_^, hon har slutat snora nu och hostar mindre(tror det nu bara är pga att höets kärna på denna balen dammar otroligt, inte mögeldamm utan små böss fibrer som sätter sig i ögonen och halsen :/ hemskt. vattnar höet ordentligt pga det.) men hon är pigg och glad igen :D hon får ta det lugnt ett tag till dock.
temp ska införskaffas! och så ska jag ta en vecka när hästarna mår bra och se vad deras normal temp ligger på så man vet nästa gång de blir krassliga.

har aldrig haft en häst som varit förkyld faktiskt :/, foderförstoppning både i hals och tarm har jag varit med om, diverse hälta och nässelutslag men aldrig en snorig mule :/. därav paniken :p
 
Sv: förkyld?

Om det inte går över på ett par dagar hade jag tagit ut veterinären för provtagning i näsan.. Min ena häst blev dålig i vintras med förkylningssymptom och visade sig ha Streptococcus Zooepidemicus och behövde penicillin för att bli bra (vilket tog nästan 2mån).
 

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 408
Senast: Capybara
·
Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 584
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 475
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag har sedan 3 dagar tillbaka haft någon skum form av "förkylning". Eller alltså, såhär: Jag känner mig helt frisk. Mitt...
2
Svar
29
· Visningar
2 937
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp