Förkylda hästar kusin till Kvarka

Toudi

Trådstartare
I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej vaccinerad mot varken de ena eller andra så vi blev genast oroliga. Veterinär tar prover som utesluter hästinfluensa och kvarka. Det enda som visades var en ytterst liten infektion. Ingen behandling sattes in. Det tog ca 3 veckor sedan var hon frisk. Hon hade under hela sjukdomsförloppet gott allmäntillstånd och ingen feber.

Hon har smittat resten av hästflocken. Dom har nu vart sjuka sedan 11 januari. Hostar och snorar i olika färgkulörer. Hostar en hel del dagligen. Ingen feber har någonsin påvisats och även allmäntillståndet har vart opåverkat. Veterinär har hela tiden sagt avvakta. I förra veckan så gick veterinären på hästkliniken ner med kamera och kunde där hitta en hel del slem. I väntan på provsvaret som togs på slemmet så har vi fått ordinerat Acetylsystein ( slemlösande) och Equipulmin som i sin tur ska transportera bort slemmet ur kroppen.

Preliminärrapport på provet har kommit och det tyder på att det är en bakterie som är en kusin till Kvarka. Veterinären menar att det inte finns någon anledning till oro eftersom dom är vid gott allmäntillstånd och aldrig haft feber en enda gång under insjuknandet. Hon menar att ibland sätter man in antibiotika och ibland inte beroende från fall till fall. Hon säger att det kan ta lång tid innan förkylningen ger sig och ibland upp till ett halvår. Jag har förtroende för hästkliniken men jag kan ändå inte låta bli att oroa mig. Jag är rädd att hostan ska bli kronisk :( Jag skulle vilja att man sätter in antibiotika nu eftersom dom vart sjuka såpass länge. Men det verkar inte som om det är helt säkert att det kommer bli tal om någon antibiotika överhuvudtaget. Jag undrar vad ni har för erfarenheter kring liknande sjukdomsfall?
 
Det kan hända, speciellt när unghästar kommer med i bilden- faktiskt liknande ungar på dagis... Försök få ut hästarna så mycket som möjligt för att undvika damm osv. Det ger ofta med sig när hästarna kommer ut dygnet runt på betet...
 
I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej vaccinerad mot varken de ena eller andra så vi blev genast oroliga. Veterinär tar prover som utesluter hästinfluensa och kvarka. Det enda som visades var en ytterst liten infektion. Ingen behandling sattes in. Det tog ca 3 veckor sedan var hon frisk. Hon hade under hela sjukdomsförloppet gott allmäntillstånd och ingen feber.

Hon har smittat resten av hästflocken. Dom har nu vart sjuka sedan 11 januari. Hostar och snorar i olika färgkulörer. Hostar en hel del dagligen. Ingen feber har någonsin påvisats och även allmäntillståndet har vart opåverkat. Veterinär har hela tiden sagt avvakta. I förra veckan så gick veterinären på hästkliniken ner med kamera och kunde där hitta en hel del slem. I väntan på provsvaret som togs på slemmet så har vi fått ordinerat Acetylsystein ( slemlösande) och Equipulmin som i sin tur ska transportera bort slemmet ur kroppen.

Preliminärrapport på provet har kommit och det tyder på att det är en bakterie som är en kusin till Kvarka. Veterinären menar att det inte finns någon anledning till oro eftersom dom är vid gott allmäntillstånd och aldrig haft feber en enda gång under insjuknandet. Hon menar att ibland sätter man in antibiotika och ibland inte beroende från fall till fall. Hon säger att det kan ta lång tid innan förkylningen ger sig och ibland upp till ett halvår. Jag har förtroende för hästkliniken men jag kan ändå inte låta bli att oroa mig. Jag är rädd att hostan ska bli kronisk :( Jag skulle vilja att man sätter in antibiotika nu eftersom dom vart sjuka såpass länge. Men det verkar inte som om det är helt säkert att det kommer bli tal om någon antibiotika överhuvudtaget. Jag undrar vad ni har för erfarenheter kring liknande sjukdomsfall?


Var det Streptococcus Zooepidemicus?
Min ena häst åkte på det för ett par år sedan, tog 2 mån att bli frisk. Dock blev hostan kronisk eller vad man ska säga -han fortsatte efter denna sjukdom att göra ett par hostande i början av ridpass (eller när man bytte miljö -ut till in osv), det gjorde han inte tidigare. Blev väl någon irritation och sedan känslighet kanske?
Min behandlades med penicillin och Acetylsystein x 3.
 
Var det Streptococcus Zooepidemicus?
Min ena häst åkte på det för ett par år sedan, tog 2 mån att bli frisk. Dock blev hostan kronisk eller vad man ska säga -han fortsatte efter denna sjukdom att göra ett par hostande i början av ridpass (eller när man bytte miljö -ut till in osv), det gjorde han inte tidigare. Blev väl någon irritation och sedan känslighet kanske?
Min behandlades med penicillin och Acetylsystein x 3.

Ja så hette det nog.. Fick du peniciln direkt? Hurpass medtagen var din häst? Våra är ju inte medtagna alls.. misstänker att det är därför dom inte är säkra på om dom ska sätta i penicillin eller ej. Det är ju det jag är så orolig för... att de ska bli kroniskt... så han fortsatte med hostan resten av livet?
 
Ja så hette det nog.. Fick du peniciln direkt? Hurpass medtagen var din häst? Våra är ju inte medtagna alls.. misstänker att det är därför dom inte är säkra på om dom ska sätta i penicillin eller ej. Det är ju det jag är så orolig för... att de ska bli kroniskt... så han fortsatte med hostan resten av livet?

Jag fick direkt -eller ja, krävde kan man väl mer kalla det. Stod i ett stall med 15 hästar och min var nr 2 att bli dålig -jag flyttade honom och min andra häst till mina föräldrars gård direkt och isolerade tills det var borta, är ju karens på sjukdomen dessutom...
Ja, han blev ju inte så gammal (togs bort förra veckan) men ja -han hostade fortfarande i början av ridpass/promenader/byte av luftfuktighet.
 
Jag fick direkt -eller ja, krävde kan man väl mer kalla det. Stod i ett stall med 15 hästar och min var nr 2 att bli dålig -jag flyttade honom och min andra häst till mina föräldrars gård direkt och isolerade tills det var borta, är ju karens på sjukdomen dessutom...
Ja, han blev ju inte så gammal (togs bort förra veckan) men ja -han hostade fortfarande i början av ridpass/promenader/byte av luftfuktig

Jag beklagar verkligen din hästs bortgång :( Hade hans bortgång något med sjukdomen att göra? Undrar om det är vanligt att hostan blir kronisk..
 
Jag fick direkt -eller ja, krävde kan man väl mer kalla det. Stod i ett stall med 15 hästar och min var nr 2 att bli dålig -jag flyttade honom och min andra häst till mina föräldrars gård direkt och isolerade tills det var borta, är ju karens på sjukdomen dessutom...
Ja, han blev ju inte så gammal (togs bort förra veckan) men ja -han hostade fortfarande i början av ridpass/promenader/byte av luftfuktighet.

Hur snabbt blev han frisk från det att penicilin sattes in?
 
Hur snabbt blev han frisk från det att penicilin sattes in?

Satte in penicillin så fort testerna kom tillbaka och sen tog det 2 mån tills han var "flyttbar". (Enligt riktlinjer/råd från SVA ska man vänta 3v efter sista symptom innan de flyttas eller liknande).
 
Satte in penicillin så fort testerna kom tillbaka och sen tog det 2 mån tills han var "flyttbar". (Enligt riktlinjer/råd från SVA ska man vänta 3v efter sista symptom innan de flyttas eller liknande).
Okej.. misstänker att det inte är samma åkomma som våra har.. veterinären har inte sagt något om isolering...
 
Okej.. misstänker att det inte är samma åkomma som våra har.. veterinären har inte sagt något om isolering...

Nej, det sa inte veterinären till ägaren av häst nr 1 hos oss heller.
Men en snabb googling gav mig dessa svar (utifrån då vad det nu är hästen har, och hos oss var det Streptococcus Zooepidemicus).
Vi körde iallafall på "Better safe than sorry" och stängde stallet för ekipage utifrån tills det varit symptomfritt i 3v och desinficerade sedan boxarna där smittade hästar stått.

Länsstyrelsen:
Vad är kvarka?Kvarka orsakas av en bakterie med ett långt latinskt namn: Streptococcus equi subspecies equi oftast kallad Streptococcus equi.Även andra bakterier, som t ex Streptococcus equi subsp. Zooepidemicus (kallas ofta Streptococcus zooepidemicus) kan orsaka övre luftvägsinfektion som liknar kvarka. Streptococcus zooepidemicus kan förekomma relativt ofta i lågt antal i näsa och svalg hos friska hästar utan att orsaka sjukdom. I de fall då Streptococcus zooepidemicus eller andra sjukdomsframkallande bakterier påvisas och där smittspridningen skett till andra hästar bör isoleringsförfarande övervägas. De rekommendationer som ges nedan bör därför gälla.Syftet med isolering och andra åtgärder är att så snabbt som möjligt begränsa spridning av smittan, oavsett vilken bakterie som har orsakat sjukdomen. Kvarkabakterien är svår att isolera och odla från den sjuka eller misstänkt infekterade hästen. Detta beror bland annat på var man tar provet och vid vilken tidpunkt under infektionsprocessen provet tas. Bakterierna kan också gömma sig i luftsäckarna.

Om hästen trots negativt provsvar från laboratoriet visar kvarkaliknande symtom med smittspridning till andra hästar, kan kvarka därför inte uteslutas. Om hästens allmäntillstånd av någon anledning försämras, exempelvis genom en virusinfektion eller stress, kan bakterierna växa till och orsaka sjukdom med kvarkaliknande symtom. Smitta sker lätt via direktkontakt mellan djur. Andra spridningsvägar är via gemensamma foderkrubbor och vattenhinkar, hästtransport-fordon, redskap och seldon samt via människor eftersom bakterien kan finnas kvar på kläder eller otvättade händer.

Statens Veterinärmedicinska Anstalt:
Vid så kallad "kvarka-liknande sjukdom", med symtom som liknar kvarka och särskilt där fler än en häst insjuknat, rekommenderar SVA samma hantering och isolering som vid konstaterad kvarka, oavsett om S. equi har isolerats eller inte. Risken för smittspridning är annars stor.
 
@Toudi I vårt stall hade i stort sett alla hästar zooepidemicus eller som det ofta kallas falsk kvarka, på samma gård finns det även en lösdrift och i samma veva fick lösdriften riktig kvarka så hela gården blev isolerad. I stallet så fick hästarna rinnande ögon lite hosta och någon enstaka fick lite snor i övrigt var dom pigga och som vanligt. Ingen har behandlats med antibiotika och ingen har några kvarstående men av ca 20 stycken hästar. På lösdriften fick dom feber, mycket snor och ngn enstaka fick bölder och den behandlades medan övriga läkte ut själva. Inga hästar på lösdriften har några kvarstående men heller. Så om hästarna är pigga och krya, äter som dom ska så finns det ingen anledning att behandla dom med antibiotika! Det enda man bör tänka på är väl att sätta igång dom försiktigt och kanske inte rida dom svettiga första månaden efter tillfrisknandet.

Zooepidemicus finns i nästan alla hästnäsor, det som avgör om det är en infektion eller ej är mängden samt hästens allmäntillstånd så jag tror inte du behöver vara så orolig för kvarstående problem. Men vidtag som sagt åtgärder för att undvika spridning såsom isolera stallet osv som det stod ovan för säkerhets skull!
 
Jag är jätteorolig men de lugnar mig en hel del av din situation som ni hade i ert stall :) Våra går på lösdrift. Vad menas med isolering, att ja inte låter dom åka någonstans och att heller ingen ny häst kommer hit sålänge de finns smittorisk? Hur länge gäller detta? Hästarna på den gården som du skriver om hur lång tid hostade dom innan hostan va över? När försvann symtomen helt? Mina vuxna hästar har som sagt hostat och snorat sedan 11 januari :( tycker de känns länge! Därför jag så gärna vill dom ska få antibiotika. Jag vet att man inte ska ge detta i onödan. Men hade de verkligen skadat i detta fall? Med tanke på hur länge dom haft det? Dom har som sagt aldrig haft feber. Pigga och glada och god aptit. Men hostan går mig på nerverna. Jag målar upp skräckscenarion :( fölungen var ju bara sjuk i ca 3 veckor innan hon blev frisk. Finns de någon risk att hon kan bli återsmittad? Tanken är ju att hon ska grundvaccineras men de kanske är grönt nu när hon vart syntomfri sålänge? Eller bör jag vänta ett tag till?

Skönt att få skriva av sig här.

@Toudi I vårt stall hade i stort sett alla hästar zooepidemicus eller som det ofta kallas falsk kvarka, på samma gård finns det även en lösdrift och i samma veva fick lösdriften riktig kvarka så hela gården blev isolerad. I stallet så fick hästarna rinnande ögon lite hosta och någon enstaka fick lite snor i övrigt var dom pigga och som vanligt. Ingen har behandlats med antibiotika och ingen har några kvarstående men av ca 20 stycken hästar. På lösdriften fick dom feber, mycket snor och ngn enstaka fick bölder och den behandlades medan övriga läkte ut själva. Inga hästar på lösdriften har några kvarstående men heller. Så om hästarna är pigga och krya, äter som dom ska så finns det ingen anledning att behandla dom med antibiotika! Det enda man bör tänka på är väl att sätta igång dom försiktigt och kanske inte rida dom svettiga första månaden efter tillfrisknandet.

Zooepidemicus finns i nästan alla hästnäsor, det som avgör om det är en infektion eller ej är mängden samt hästens allmäntillstånd så jag tror inte du behöver vara så orolig för kvarstående problem. Men vidtag som sagt åtgärder för att undvika spridning såsom isolera stallet osv som det stod ovan för säkerhets skull!
 
Är det de Moooi beskriver så vaccineras inte hästar mot det.
Alla hästar har det men det är hos unga hästar det visar sig, de är känsligare.
Pencillin ger långt ifrån alltid rsultat, slemlösande låter bättre för att låta de läka ut det.

Bäst vore om du kunde isolera den sjuka hästen så det inte bara smittas runt runt.
Och rengöra stall och inte hantera sjuka och friska utan att byta kläder/ tvätta händer emellan.
 
Är det de Moooi beskriver så vaccineras inte hästar mot det.
Alla hästar har det men det är hos unga hästar det visar sig, de är känsligare.
Pencillin ger långt ifrån alltid rsultat, slemlösande låter bättre för att låta de läka ut det.

Bäst vore om du kunde isolera den sjuka hästen så det inte bara smittas runt runt.
Och rengöra stall och inte hantera sjuka och friska utan att byta kläder/ tvätta händer emellan.

Precis, de vaccineras inte mot detta. Och Streptococcus Zooepidemicus är som @super säger bakterier som kan finnas i näsa/svalg på hästar, och vissa blir sjuka -inte alla. Hos oss kom det till stallet med en nyinköpt (obesiktad, osedd) unghäst som var sjuk när den kom, hostade och det rann tjockt snor. Min stod i boxen intill och insjuknade nån vecka senare (också unghäst). Själva infektionen är inte farlig (för i övrigt friska, ej nedsatta hästar), men segdragen -och särskilt om det får möjlighet att "gå igenom" hela stallet.
 
Är det de Moooi beskriver så vaccineras inte hästar mot det.
Alla hästar har det men det är hos unga hästar det visar sig, de är känsligare.
Pencillin ger långt ifrån alltid rsultat, slemlösande låter bättre för att låta de läka ut det.

Bäst vore om du kunde isolera den sjuka hästen så det inte bara smittas runt runt.
Och rengöra stall och inte hantera sjuka och friska utan att byta kläder/ tvätta händer emellan.

Jag vet att dom inte kan vaccineras mot denna sjukdom. Men fölet som vi köpte var ovaccinerad. Då tänker jag stelkramp, hästinfluensa och botulism som våra övriga hästar är vaccinerade mot. Eftersom hon visade sjukdomssymtom i samband med avlastningen ( alltså precis när hon flytta hit) så har de inte vart läge att vaccinera eftersom det är en förutsättning att hästen är frisk i samband med vaccinering. Hon blev symtomfri efter tre veckor så jag funderar på om jag ska vaccinera nu eller helt enkelt avvakta lite till tills jag kan vara 100 på att sjukdomen verkligen är ur kroppen.
 
Är det de Moooi beskriver så vaccineras inte hästar mot det.
Alla hästar har det men det är hos unga hästar det visar sig, de är känsligare.
Pencillin ger långt ifrån alltid rsultat, slemlösande låter bättre för att låta de läka ut det.

Bäst vore om du kunde isolera den sjuka hästen så det inte bara smittas runt runt.
Och rengöra stall och inte hantera sjuka och friska utan att byta kläder/ tvätta händer emellan.


Alla hästar är smittade. Spred sig som en löpeld.
 
Alla hästar är smittade. Spred sig som en löpeld.

Då hade jag isolerat:

-ingen häst åker iväg
-ingen kommer till er
-vänta tills hästarna är symptomfria
-vänta lite till
-gör rent: krubbor, boxväggar -glöm inte boxgallren! och annat de kan ha snörvlat på.
 
@Toudi SVA rekomenderar isolering 20 dagar efter sista insjuknade har slutat vis symptom men det är ett minimum. Det bästa är att vänta 5-6 veckor sa dom när jag pratade med dom. Enligt min vet så får dom ett visst skydd om man låter det läka ut, så risken att det går runt runt är obefintlig. Däremot sitter inte skyddet i för alltid utan dom kan återinsjukna igen men som sagt inte under samma sjukdomsförlopp sas. Unghästar drabbas alltid värst då dom inte har hunnit utsättas för smittor. Det tog någon månad för våra att bli av med hostan. Men dom var lite känsligare för damm en tid efteråt så har du torrt hö så kanske dom hostar lite för att det retar lite upprörda slemhinnor?
 
Då hade jag isolerat:

-ingen häst åker iväg
-ingen kommer till er
-vänta tills hästarna är symptomfria
-vänta lite till
-gör rent: krubbor, boxväggar -glöm inte boxgallren! och annat de kan ha snörvlat på.

Okej. Tycker dock det är väldigt märkligt att hästkliniken tog emot oss med dessa symtom. Måste innebära en del risker för de patienter som var inackorderade på kliniken.
 
Okej. Tycker dock det är väldigt märkligt att hästkliniken tog emot oss med dessa symtom. Måste innebära en del risker för de patienter som var inackorderade på kliniken.

Det är inte luftburet utan smittar vid direktkontakt/droppsmitta. Men ja, lite märkligt eftersom man inte vet vad det är innan man kollat..
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 430
Senast: TantEster
·
V
Hästvård Någon mer än jag som har det? Usch blir orolig för henne. Idag blödde hon näsblod när jag tog in henne från hagen mitt på dagen. Tog in...
Svar
6
· Visningar
1 278
Senast: veronican
·
Avel Börjar få lite ont i nervösen... Har varit noga med att inte ha fölet ute i kallt eller regningt väder men han har lyckats dra på sig en...
Svar
4
· Visningar
3 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp