Förkylda hästar kusin till Kvarka

Okej. Tycker dock det är väldigt märkligt att hästkliniken tog emot oss med dessa symtom. Måste innebära en del risker för de patienter som var inackorderade på kliniken.
På Ultuna tar de in en på isoleringen vid minsta misstänkta sak. Tyckte jag.
 
@Toudi SVA rekomenderar isolering 20 dagar efter sista insjuknade har slutat vis symptom men det är ett minimum. Det bästa är att vänta 5-6 veckor sa dom när jag pratade med dom. Enligt min vet så får dom ett visst skydd om man låter det läka ut, så risken att det går runt runt är obefintlig. Däremot sitter inte skyddet i för alltid utan dom kan återinsjukna igen men som sagt inte under samma sjukdomsförlopp sas. Unghästar drabbas alltid värst då dom inte har hunnit utsättas för smittor. Det tog någon månad för våra att bli av med hostan. Men dom var lite känsligare för damm en tid efteråt så har du torrt hö så kanske dom hostar lite för att det retar lite upprörda slemhinnor?

Vi har bytt till ett blötare hösilage nu i samband med att hostan kom. Hostar flera gånger dagligen samt snorar. Snoret blir dock mindre och mindre. Men hostan hänger som sagt i. Hade en annan veterinär ute igår och hon tyckte dom var lite för friska för att behöva antibiotika men eftersom vi är oroliga så har hon skrivit ut Hippotrim. En ganska lång kur. 10 dagar. Hoppas de ger med sig snart...
 
@Toudi Nackdelen med antibiotika är ju att hästarna inte utvecklar något skydd då infektionen aldrig får läka ut. Dessutom är det otroligt dumt med tanke på den ökande resistensen, snart har vi inget att ta till när det verkligen behövs..
 
Vi har bytt till ett blötare hösilage nu i samband med att hostan kom. Hostar flera gånger dagligen samt snorar. Snoret blir dock mindre och mindre. Men hostan hänger som sagt i. Hade en annan veterinär ute igår och hon tyckte dom var lite för friska för att behöva antibiotika men eftersom vi är oroliga så har hon skrivit ut Hippotrim. En ganska lång kur. 10 dagar. Hoppas de ger med sig snart...

Vad ska du ge den dagen resistens har uppkommit för att folk resonerar som du? I bästa fall händer ingenting, i sämsta fall får dina hästar sämre immunförsvar för att du ger dem antibiotika och det helt i onödan. Det finns mediciner man kan ge specifikt mot hostan om det är den som är problemet och det är att den ska bli kronisk som du är rädd för. Varför propsar du på att få hippotrim? Det är en medicin med ganska allvarliga biverkningar som jag aldrig hade gett om det inte vore absolut nödvändigt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: TantEster
·
V
Hästvård Någon mer än jag som har det? Usch blir orolig för henne. Idag blödde hon näsblod när jag tog in henne från hagen mitt på dagen. Tog in...
Svar
6
· Visningar
1 278
Senast: veronican
·
Avel Börjar få lite ont i nervösen... Har varit noga med att inte ha fölet ute i kallt eller regningt väder men han har lyckats dra på sig en...
Svar
4
· Visningar
3 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp