Förkylning - hur länge smittar man?

aiquen

Trådstartare
Jag är inne på mitt sjätte dygn av förkylning/influensa (?) nu och börjar bli lite tokig.

De två första dagarna hade jag nog feber och ganska ont i halsen. Därefter har jag mest varit väldigt orkeslös och ”svullen” i hals/huvud. Lite huvudvärk (verkar borta nu) samt att jag nu har börjat hosta (mest när jag försöker prata) och prisa nässpray (inte mycket men det är skönt att ta framför allt på natten). Jag kan förstå det där uttrycket ”urlakad som en disktrasa” ...

Men: hur länge smittar man egentligen? Är det så länge man har några symtom alls? Eller när kan jag träffa en människan igen?

Det har blivit bättre, men känns seriöst inte som om det någonsin kommer gå över! Jag läste att en förkylning normalt varar upp till två veckor med en snittid på ca en vecka, men smittar man hela den tiden? Hittills har det inte känts möjligt att gå till jobbet, men jag kan väl inte behöva vara hemma i två veckor??? :crazy:
 
Det jag har fått lära mig är att man är mest smittsam de första dagarna.
Läser man råden så brukar det vara ai man ska vara hemma om man har feber.
Jag blev tex sjuk under måndagen och kom till jobbet idag.
 
Det jag har fått lära mig är att man är mest smittsam de första dagarna.
Läser man råden så brukar det vara ai man ska vara hemma om man har feber.
Jag blev tex sjuk under måndagen och kom till jobbet idag.

Ok, feber har jag inte längre så då kanske den biten är lugn!

Jag känner mig bara så sjukt konstig i hela kroppen. Om det bara hade varit för hostan (som inte är konstant) eller att jag måste snyta mig lite titt som tätt hade jag jobbat, men jag orkar inte. Utan att vara sådär sjuktrött och bara vilja sova.

I går kväll var t.ex. första gången på fem dygn jag orkade duscha och det var mest obehagligt. Känner mig så extremt ”känslig” i kroppen. Jag brukar inte vara sjuk (och då mest bara 1-2 dagars feber och sen bra, typ) så det här känns konstigt och ovant.
 
Ok, feber har jag inte längre så då kanske den biten är lugn!

Jag känner mig bara så sjukt konstig i hela kroppen. Om det bara hade varit för hostan (som inte är konstant) eller att jag måste snyta mig lite titt som tätt hade jag jobbat, men jag orkar inte. Utan att vara sådär sjuktrött och bara vilja sova.

I går kväll var t.ex. första gången på fem dygn jag orkade duscha och det var mest obehagligt. Känner mig så extremt ”känslig” i kroppen. Jag brukar inte vara sjuk (och då mest bara 1-2 dagars feber och sen bra, typ) så det här känns konstigt och ovant.

Det låter som att du behöver vara hemma ett tag till. Du ska ju känna dig frisk när du börjar jobba. Lite förkyld är ju ok. Men man ska inte känna sig så matt som du beskriver.
 
Det låter som att du behöver vara hemma ett tag till. Du ska ju känna dig frisk när du börjar jobba. Lite förkyld är ju ok. Men man ska inte känna sig så matt som du beskriver.
Jag håller med. Och det är väl ändå snart dags för ett läkarbesök om du är borta från jobbet några dagar till?
 
Jag har för mig att man smittar mest innan sympromen bryter ut, så är du redan snuvig o hostig så är det mindre risk att smitta andra.
Jag kan iofs ha fel men det är det jag har fått höra.
Själv så jobbar jag sålänge jag kan med alvedon o koffein i kroppen.
Det är när du har feber som du ska stanna hemma och inte anstränga dig
 
Jag har för mig att man smittar mest innan sympromen bryter ut, så är du redan snuvig o hostig så är det mindre risk att smitta andra.
Jag kan iofs ha fel men det är det jag har fått höra.
Själv så jobbar jag sålänge jag kan med alvedon o koffein i kroppen.
Det är när du har feber som du ska stanna hemma och inte anstränga dig

Fast det ju inte bara för ens egen skull man stannar hemma. Det är ju också för att undvika att smitta sina kollegor. Inte ok att gå till jobbet så sjuk (av nåt smittsamt) att man behöver Alvedon för att ta sig igenom dagen.
 
Man smittar så länge man har symptom. Ja man smittar mest innan, men det betyder ju inte att man inte smittar sedan.

Har du någon som är infektionskänslig i din närhet så håll dig helt borta tills du känner dig HELT frisk. Innan dess finns risk att du smittar dem.

Personligen så hatar jag folk som bara "Äh, jag är bara lite snorig" och så blir jag tvärsjuk 2 dagar senare. Tack så jävla mkt :rage:
 
Är också hemma och snorar och passar då på att läsa på om bakterier.
Precis som nämnt, du smittar innan du själv har märkt av symptom. Bakterier överlever bra mycket längre än vad vi tror på handtag, kortläsare och annat vi tar på. Sen är det en grej jag får spader på, kan inte folk sluta upp med att snora och hosta sig i händerna?! :rage:
Du står i kön för att beställa/betala en lunch, före dig står en människa som kommer att insjukna kommande natt i influensa. Mao en smittbärare De Lux. Hen hostar sig i näven, tar sen samma näve och tycker sin kod på kortläsaren, för att betala. Du och fyra andra står bakom och voilà! En influensa går in, minst fem går ut.
Så smittar gör du knappast efter sju dygn, det är ju inte samma sak som att du är arbetsför.
 
Är också hemma och snorar och passar då på att läsa på om bakterier.
Precis som nämnt, du smittar innan du själv har märkt av symptom. Bakterier överlever bra mycket längre än vad vi tror på handtag, kortläsare och annat vi tar på. Sen är det en grej jag får spader på, kan inte folk sluta upp med att snora och hosta sig i händerna?! :rage:
Du står i kön för att beställa/betala en lunch, före dig står en människa som kommer att insjukna kommande natt i influensa. Mao en smittbärare De Lux. Hen hostar sig i näven, tar sen samma näve och tycker sin kod på kortläsaren, för att betala. Du och fyra andra står bakom och voilà! En influensa går in, minst fem går ut.
Så smittar gör du knappast efter sju dygn, det är ju inte samma sak som att du är arbetsför.
Nog för att jag tycker att människor ska nysa i armveck eller motsvarande, men det innebär knappast att man smittar alla som kommer i kontakt med något man rört med handen man stoppat nysningen med som du skriver.

Man kan mycket väl smitta efter 7 dygn om man fortfarande är sjuk.
 
Nej, jag känner mig som sagt inte arbetsför ännu. Inte p.g.a. hosta eller snuva utan för att allmäntillståndet är som det är. Jag har talat om för mina närmaste kollegor att jag kommer att vara hemma veckan ut. Nu känns det inte värt att gå dit för varken min eller deras skull, om jag inte plötsligt är märkbart bättre i morgon.

Men att behöva vara hemma även i nästa vecka känns liksom smått otänkbart. Är det vanligt? Därav frågan om smitta. Att det inte är lämpligt att gå runt och hosta folk i fejan begriper jag väl, men om man mest är orkeslös. Jag har inte tillräckligt med ork nu, men något bättre måste det väl förhoppningvis bli under helgen. Men om det här är något som kan vara upp till två veckor är det kanske inte sannolikt att jag kommer må helt hundra eftersom det här förloppet verkar gå fantastiskt långsamt ...
 
Är också hemma och snorar och passar då på att läsa på om bakterier.
Precis som nämnt, du smittar innan du själv har märkt av symptom. Bakterier överlever bra mycket längre än vad vi tror på handtag, kortläsare och annat vi tar på. Sen är det en grej jag får spader på, kan inte folk sluta upp med att snora och hosta sig i händerna?! :rage:
Du står i kön för att beställa/betala en lunch, före dig står en människa som kommer att insjukna kommande natt i influensa. Mao en smittbärare De Lux. Hen hostar sig i näven, tar sen samma näve och tycker sin kod på kortläsaren, för att betala. Du och fyra andra står bakom och voilà! En influensa går in, minst fem går ut.
Så smittar gör du knappast efter sju dygn, det är ju inte samma sak som att du är arbetsför.

VAD grundar du det på? Så många påstår detta, helt utan källa och har aldrig sett någonstans någonsin att man inte smittar när man har symptom?

Nej, jag känner mig som sagt inte arbetsför ännu. Inte p.g.a. hosta eller snuva utan för att allmäntillståndet är som det är. Jag har talat om för mina närmaste kollegor att jag kommer att vara hemma veckan ut. Nu känns det inte värt att gå dit för varken min eller deras skull, om jag inte plötsligt är märkbart bättre i morgon.

Men att behöva vara hemma även i nästa vecka känns liksom smått otänkbart. Är det vanligt? Därav frågan om smitta. Att det inte är lämpligt att gå runt och hosta folk i fejan begriper jag väl, men om man mest är orkeslös. Jag har inte tillräckligt med ork nu, men något bättre måste det väl förhoppningvis bli under helgen. Men om det här är något som kan vara upp till två veckor är det kanske inte sannolikt att jag kommer må helt hundra eftersom det här förloppet verkar gå fantastiskt långsamt ...
Är det influensa så är det väl mer regel än undantag att man får vara hemma typ 2 veckor? Det ser iaf inte jag som något konstigt.
 
Är också hemma och snorar och passar då på att läsa på om bakterier.
Precis som nämnt, du smittar innan du själv har märkt av symptom. Bakterier överlever bra mycket längre än vad vi tror på handtag, kortläsare och annat vi tar på. Sen är det en grej jag får spader på, kan inte folk sluta upp med att snora och hosta sig i händerna?! :rage:
Du står i kön för att beställa/betala en lunch, före dig står en människa som kommer att insjukna kommande natt i influensa. Mao en smittbärare De Lux. Hen hostar sig i näven, tar sen samma näve och tycker sin kod på kortläsaren, för att betala. Du och fyra andra står bakom och voilà! En influensa går in, minst fem går ut.
Så smittar gör du knappast efter sju dygn, det är ju inte samma sak som att du är arbetsför.
Fast det är väl oftast virus snarare än bakterier som får oss att hosta och nysa ...

Håller dock med om att hosta och nysa i armvecket. Är inte rädd för att bli smittad men det ser både äckligt och ohyfsat ut att göra det i handen eller rakt ut i luften.
 
Är det influensa så är det väl mer regel än undantag att man får vara hemma typ 2 veckor? Det ser iaf inte jag som något konstigt.

Vad skiljer influensa från förkylning?

Jag gjorde en snabbgoogling och det kom upp symtom som hög feber, ledvärk etc. Det har jag inte haft. Det är det jag tycker är så konstigt jämfört med hur jag brukar vara sjuk, att symtomen är så diffusa.

Oavsett tror jag aldrig någonsin att någon på mitt jobb har varit hemma i upp till två veckor (med intyg och allt) för en vanlig förkylning/influensa. Det är väl en jag kan komma på då, men där utvecklades det till lunginflammation samt hen råkade knäcka något revben av allt hostande. Hen var väl inte så värst pigg på några dagar ...
 
Jag var hemma 2 veckor med influensa. Men hade då 40 graders feber i 5 dagar och sen tog det en vecka feberfri att få tillbaka orken.
 
Är också hemma och snorar och passar då på att läsa på om bakterier.
Precis som nämnt, du smittar innan du själv har märkt av symptom. Bakterier överlever bra mycket längre än vad vi tror på handtag, kortläsare och annat vi tar på. Sen är det en grej jag får spader på, kan inte folk sluta upp med att snora och hosta sig i händerna?! :rage:
Du står i kön för att beställa/betala en lunch, före dig står en människa som kommer att insjukna kommande natt i influensa. Mao en smittbärare De Lux. Hen hostar sig i näven, tar sen samma näve och tycker sin kod på kortläsaren, för att betala. Du och fyra andra står bakom och voilà! En influensa går in, minst fem går ut.
Så smittar gör du knappast efter sju dygn, det är ju inte samma sak som att du är arbetsför.
Jag har aldrig riktigt förstått det här med att hosta i händerna, det är ju lika illa som att hosta rakt ut. Eller nysa i händerna eller rakt ut. Jag avskyr sånt grisigt. Jag har själv varit sjuk vid jul och strax efter, och sedan någon gång efter det innan jag ens var bra, det har liksom tagit evigheters tid för att bli bättre med hosta och heshet långt efter andra symptom. Det känns ju så onödigt att dra med sig så många andra i sin egen smitta.
 
Vid en förkylning har man som vuxen i regel ingen feber. Det har man vid influensa. Man måste inte få alla symptom vid en influensa heller men feber och en extrem trötthet utöver förkylningssymptom, då är det med all säkerhet influensa. Influensa smittar sålänge man har symptom.
 
Vid en förkylning har man som vuxen i regel ingen feber. Det har man vid influensa. Man måste inte få alla symptom vid en influensa heller men feber och en extrem trötthet utöver förkylningssymptom, då är det med all säkerhet influensa. Influensa smittar sålänge man har symptom.

Det går alldeles utmärkt att ha feber vid förkylning som vuxen. Det har jag haft flera gånger! Nu kom just de förkylningarna troligtvis från dagis och var kanske lite extra jävliga. Men ändå. Däremot brukade jag inte ha 40 grader vid förkylning, vilket jag haft när jag haft influensa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 728
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 929
Senast: tornblomma
·
  • Artikel
Dagbok Nu blev jag kallad lat av en nära anhörig. Tack för den, verkligen! Det hela började med att jag blev sjuk för tre veckor sen. Min...
Svar
15
· Visningar
1 374
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp