Förkylning - hur länge smittar man?

Men hostar och snorar du så är du fortfarande förkyld och smittsam.

Skulle alla som hostar och snorar stanna hemma stannar landet.
Jag jobbar om jag är pigg och mår bra i övrigt. Hostar och snorar gör jag till och från hela vintern.
Ingen skulle ge mig sjukintyg för det.
 
Skulle alla som hostar och snorar stanna hemma stannar landet.
Jag jobbar om jag är pigg och mår bra i övrigt. Hostar och snorar gör jag till och från hela vintern.
Ingen skulle ge mig sjukintyg för det.
Eller så skulle färre människor på sikt bli sjuka. Varför tror du att barn på dagis blir sjuka jämt? Jo, för att folk trycker i sina barn alvedon lämnar dem där ändå.
 
Eller så skulle färre människor på sikt bli sjuka. Varför tror du att barn på dagis blir sjuka jämt? Jo, för att folk trycker i sina barn alvedon lämnar dem där ändå.
Den orsaken är nog ändå i minoritet mot det faktum att sjukdomar smittar redan innan första symptom uppstår. Det gör att smittspridning hinner ske innan barnet tas ur verksamheten. Sen blir ju barn på dagis också sjuka ofta för att de ännu inte har hunnit bygga upp sina immunförsvar och åker därför oftast på allt.
 
Den orsaken är nog ändå i minoritet mot det faktum att sjukdomar smittar redan innan första symptom uppstår. Det gör att smittspridning hinner ske innan barnet tas ur verksamheten. Sen blir ju barn på dagis också sjuka ofta för att de ännu inte har hunnit bygga upp sina immunförsvar och åker därför oftast på allt.
Enligt flera som jag har pratat med så är det mer regel än undantag att det går till så faktiskt. Att förskolorna får påminna föräldrar om och om igen om detta för att det helt enkelt inte efterföljs.
 
Eller så skulle färre människor på sikt bli sjuka. Varför tror du att barn på dagis blir sjuka jämt? Jo, för att folk trycker i sina barn alvedon lämnar dem där ändå.

Säkert färre men lär inte försvinna.
Jag kommer fortsätta precis som vanligt. Går inte hemma utan lön och riskerar att bli av med jobbet pga snuva.
 
Eller så skulle färre människor på sikt bli sjuka. Varför tror du att barn på dagis blir sjuka jämt? Jo, för att folk trycker i sina barn alvedon lämnar dem där ändå.
Nej, det beror främst på att barn bygger upp sina immunförsvar.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190201-121855_Chrome.jpg
    Screenshot_20190201-121855_Chrome.jpg
    146 KB · Visningar: 23
Sjukvårdsupplysningen skriver också att barnen får gå till förskolan så länge de har feber, även om de har symptom kvar.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190201-121809_Chrome.jpg
    Screenshot_20190201-121809_Chrome.jpg
    149,8 KB · Visningar: 22
Jag har märkt tydlig skillnad mellan förkylning och influensa! Influensa är så mycket värre än förkylning så det har aldrig varit nån tvekan. Har haft influensa två ggr som vuxen. Helt däckad med 40 graders feber båda gångerna. Så till den grad att jag är tveksam till om jag hade kunnat ta hand om mig själv...

Håller med! Jag hade influensan för ett år sedan och det var verkligen ingen tvekan om att det var något helt annat än en vanlig förkylning.
För det första slog det till med full kraft från ingenstans. Jag var i Stockholm på jobb och var fullt frisk när jag 16:30 lämnade kontoret, för att sedan ca 4 timmar senare komma med 40 graders feber. Min syster som blev sjuk alldeles samtidigt upplevde något liknande men ännu mer extremt: Gick in i duschen frisk och kom ut halvt döende. :p
Sedan var jag verkligen totaldäckad i ungefär en veckas tid. Kunde inte göra någonting överhuvudtaget.
 
Jag har för mig att man smittar mest innan sympromen bryter ut, så är du redan snuvig o hostig så är det mindre risk att smitta andra.
Jag kan iofs ha fel men det är det jag har fått höra.
Själv så jobbar jag sålänge jag kan med alvedon o koffein i kroppen.
Det är när du har feber som du ska stanna hemma och inte anstränga dig

Hosta och snuva är rena smitto spridare. Har man då torkat sig under näsan med handen, knappar på kortläsare, tar i dörrhantag eller som många gör hostar rakt ut utan att hålla för munnen med ev armvecket så flyger det virus långt och smittar andra.
 
Man smittar så länge man har symptom. Ja man smittar mest innan, men det betyder ju inte att man inte smittar sedan.

Har du någon som är infektionskänslig i din närhet så håll dig helt borta tills du känner dig HELT frisk. Innan dess finns risk att du smittar dem.

Personligen så hatar jag folk som bara "Äh, jag är bara lite snorig" och så blir jag tvärsjuk 2 dagar senare. Tack så jävla mkt :rage:

Jag är som du, blir jätte sjuk för folk tycker de är bara lite sjuka. Varför kan människor inte ta händyn när de är förkylda? Eller haf influensa och liknande?
Det finns månniskor somblir väldigt sjuka sv en vanlig förkyling.
Träffar jag på nån bara lite förkyld, eller detas lilla Kalle är bara snorig men de är ju alla på dagis.. Sen är jag jätte sjuk och min astma gör att jag måste uppsöka vården flera ggr för hjälp med ”andas” medicin och allt slem jag inte får upp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 728
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 929
Senast: tornblomma
·
  • Artikel
Dagbok Nu blev jag kallad lat av en nära anhörig. Tack för den, verkligen! Det hela började med att jag blev sjuk för tre veckor sen. Min...
Svar
15
· Visningar
1 374
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp