Förkylning?

goamarie

Trådstartare
Hur vanligt är det att hästar blir förkylda? min häst har hostat nu en vecka. Ran lite gult snor i början med det har minskat mkt nu. Däremot hostar hon upp ganska mkt slem som dinglar kring munnen efteråt.

kan det vara från det dammiga höet eller är hon bara förkyld? det dammiga höet har jag nu fr o m lördagskväll börjat att vattna ifall d skukle vaar det.

sen är d ju inte bättre än att det har kommit kvarka till stan, i ett ridskolestall i andra änden av stan :crazy:
men vad jag läst i mina böcker så visar hon inga symptom på det. inget illaluktande var från näsan eller några knutor vid svalget.

jag vet att jag ska ringa till vet, men i väntan på telefontiden så frågar jag här.
 
Sv: Förkylning?

hejsan, min häst har precis samma "skit" .... så jag väntar med spänning på dina svar ...
 
Sv: Förkylning?

Låter precis som min häst. Hon hostar upp massa brunt slem och snorar en del. Pigg i övrigt och ingen feber..

Pratade med veterinär och han sa att det lät som en övre luftvägsinfektion som bara var att vänta ut. Fanns inget man kunde ge förutom slemlösande så hästen fick upp slemmet. Men eftersom min häst hostade upp slem så tyckte han inte det var någon mening. Tyckte jag kunde vänta en vecka och hade hon inte blivit bättre skulle jag höra av mig igen. Nu har det iofs nästan gått en vecka och hon verkar lite bättre, tror jag.

Vad fick du för svar från din veterinär?
 
Sv: Förkylning?

Nu svarar jag på er båda:

Jo vet sa idag att det inte låter som att boven är kvarka utan att det troligen är en förkylning.

Vet ville inte komma ut idag eftersom det inte är så akut och för att hon inte kan ta några prover idag ändå för labben är ju stängda över helgen.

Hon sa att jag kunde hjälpa Lady genom att ge henne hostmedicin, Bisolvon Vet, men bara det att det finns inte i hela kronober eller Halmstad eller kalmar så d får va så över helgen. jag beställde det i a f å d kommer inte in till apoteket i Växjö förrens på tisdag :crazy:
kan man skippa att hämta ut sånt från apotek om det kasnke inte behövs när d väl kommer? måste man ringa in och säga det isåfall?

Tempade henne i tors kväll å ingen feber var det, fast d visste jag ju redan för feber på en häst syns såååå väl. åtminstånde på min häst. 38,1 grader.

på mån morgon ska jag ut till stallet för å se hur hon ser ut, hostar hon lika mkt eller snorar mera (det har avtagit väldigt mkt nu med snoret) så får vet avgöra om hon ska komma ut eller inte å ta prover. D rör sig ju ändå om 1000:-, behövs d inte så sparar man ju gärna in dem.

så följetongen fortsätter på mån....
 
Sv: Förkylning?

så har våra hästar oxå haft det och Vet. sa att det berodde på det fuktiga vädret och att det går över.
Nu är dom host/slemfria men det tog ett bra tag.
Ingen feber hade dom heller.
Så länge det inte är torrhosta utan att dom får upp slemmet så är det inte sååå farligt.
Det är skönt att slippa ge dom preparat om det ändå går över.

hoppas din häst blir bra och det är ju bara DU som kan avgöra om Vet. ska komma ut.
Lycka till med pållan
 
Sv: Förkylning?

Hej!

Vill bara säga att bisolvon vet. utgått ur apotekets sortiment. Min häst var dunderförkyld och hostig i december, och vet. rekommenderade bisolvon. Ringde apoteket och killen där skulle beställa hem till mitt apotek. Dock avtog hostan rätt snabbt av sig själv, så jag tänkte strunta i att hämta ut bisolvonet. SEX dagar senare ringer en tant från apoteket och meddelar att det inte finns kvar längre i deras sortiment. Så dom verkar inte ha så väldans uppdaterade datasystem :smirk:
 
Sv: Förkylning?

hehehe nå d kan man inte påstå :cool: :smirk:

hon som jag pratade med när jag ringde till apoteket (0771/450 450) sa något att hon fick beställa direkt från något företag, jag antar att det var tillverkaren. Men man kan väl skippa att hämta ut det, för som sagt det är ingen torrhosta utan lilla pållan kan hosta upp massor med slem om d skulle vara så.

Jag själv var ju dålig för några veckor sedan och Ladys symtom liknar mina... bara det att jag hade lite feber några dagar: en jävlig slemhosta och en näsa som jag fick snyta varje minut! :mad:
Men d e lite svårt att snyta en häst :p
haha får göra som mamma skrev skämtasamt i ett sms, jag får ge pållan en sup så att förkylningsviruset inte vill vara kvar :D
 
Sv: Förkylning?

Det låter precis som min häst, symtomen märktes på henne torsdag förra veckan och nu är hon i stort sett bra. Min Vet. sa att hon skulle bli bra mkt bättre på en vecka och han hade rätt. Min häst snorar ingenting och jag har inte hört henne hosta på länge ( har ju inte koll på henne 24/7 men ändå ;) ) Hon vilade när hon hostade och snorade men nu har jag börjat rida henne lite. Inget hårt arbete men hon hostar inte när hon anstränger sig som hon gjorde förrut.
 
Sv: Förkylning?

PÅllan hade tant vetrinären ute i måndags. Så klart så hostade inte Lady just när hon var där :smirk: men ingen feber men en hel del snor i näsan. Inga svullna lymfkörtlar eller nåt annat så inget prov för kvarka togs. Den Domma tantan stack pållan i halsen :mad:, tyckte pållan. Hon tog ju blodprov för att kolla in om det blivit en infektion. Och provsvaren sa att hon hade lite förhöjda halter av vita blodkroppar men vi ska se först om det slemlösande medlet Fabrol gör verkan.

Fick ut Fabrol i torsdags efter lite förseningar på apoteket .....
Och i fredagskväll tvättade jag noga pållans näsa och igår morse var den totalfull av snor så det verkar som att slemmet i näsan håller på att lossa :bump:
Hon hostar fortfarande men jag tänkte att vi skulle ut på skritturer med start på imon måndag. Kondisen behöver ju byggas upp och så slipper hon stå i en tråkig hage hela dagarna!
 
Sv: Förkylning?

Nu är hostan borta men hon snorar lite men bara lite. vet inte hur många dagar jag har kvar på kuren men jag börjasde i torsdags å hon får 2,5 påsar om dagen så d blir väl i helgen nån gång.
Men det är skönt att sllippa höra henne hosta!
 
Sv: Förkylning?

Hej!
Min häst har oxå varit mkt förkyld, feber, gult snor o hosta. Hon fick penecillin o slemlösande.
Det var inte kvarka medn ngt liknande. :(

Om man inte behandlar sånt här kan det i vissa fall leda till följdsjukdomar som kvickdrag m.m. Inte så kul! :eek:

Nu har ju du haft ute veterinär men min vet tog kvarkaprov även att hästen inte hade såna symptom, en del hästar har ju kvarka utan att man vet om det.

/JK
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förkylning?

Min vet sa att det inte behövdes odla upp några kvarkabakt för att det inte fanns några på pållan..... Men Lady hade varit snorig å dan i 2 veckor innan vet kom ut å då borde hon haft symtomen som kvarka ger... tycker man å d var väl d som vetrinären menade.
men baktproverna som togs på blodet visade sig ha höga halter av vita blodkropapr men eftersom Lady snorat upp det mesta snoret å hostar inte längre så är nog pencillin inte aktuellt, men får ho ett återfall så är d ju bara å ringa.
 

Liknande trådar

Hästvård Sällskaps hästen har börjat hosta och snorar, hon är lite damm känslig så trodde Först att det var på det. Men i morse så hade hon gult...
Svar
4
· Visningar
1 031
Senast: elgur86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp