Förlängd kärnkraftstid?

Gammeln

Trådstartare
Ja, tack :). Förr räknade man med att drifttiden för kärnkraftverk ligger på minst 50år. Nu har man uppgraderat Forsmark o Ringhals så pass att drifttiden förlängs upp till 10 extra år, kanske ännu längre. Det var väl använda pengar så nu kan vi öka på avskrivningstiden ytterligare och dessutom få billig el ett tag till :D.
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Vi klarar oss inte utan :) om vi inte bygger ut de sista älvarna och det vore
hemskt trist.
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Farligt i längden även om det bli billig el

Snart måste vi bygga nya kraftverk och riva de gamla. Säkrare men inte lika billig el.
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Gen IV blir säkrare och då kan vi dessutom använda torium tillsammans med utbränt uran så kapar vi ner uranets farlighet till 100 år istället för tusentals.
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Ja det är dags för förnyelse men ett mångårigt forskningsstopp lägger hinder ivägen.
PL
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Ja, tack :). Förr räknade man med att drifttiden för kärnkraftverk ligger på minst 50år. Nu har man uppgraderat Forsmark o Ringhals så pass att drifttiden förlängs upp till 10 extra år, kanske ännu längre. Det var väl använda pengar så nu kan vi öka på avskrivningstiden ytterligare och dessutom få billig el ett tag till :D.

Hear, hear :bow: :bow:
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Ja det är dags för förnyelse men ett mångårigt forskningsstopp lägger hinder ivägen.
PL

Det finns ju inte något sådant sedan många år. Och det var tillåtet att jobba med kärnkraft i Sverige hela tiden. Jag har själv gjort det faktiskt. Det fanns inget forskningsstopp heller.

Det som var förbjudet var att projektera eller planera för att bygga ny kärnkraft i Sverige.
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Vilket i praktiken blev ett nästan totalt forskningsstopp under lång tid. Menar du att vi är ikapp nu?
PL
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Vilket i praktiken blev ett nästan totalt forskningsstopp under lång tid. Menar du att vi är ikapp nu?
PL

Det finns fler länder i världen i Sverige som kan det här med kärnkraft. Varför måste det vara svensk teknik? Det vi redan har är ju inte heller bara svensk teknik.
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Men även i en upphandling är det en stor fördel med inhemska kunskaper.
PL

Jag har jobbat i en stor koncern som tillverkar kraftverk och tro mig, kompetensen är inte speciellt geografiskt bunden. Man plockar in de man behöver i stora projekt helt enkelt.

Så vill vi bygga kärnkraft så kan vi. Frågan är om vi vill.
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Ja kraftbolagen vill ju (i alla fall några), frågan är om politikerna vill och hur långsiktig den viljan är. Samt om elnäten klarar av den höjda effekt som förmodligen kommer med nya reaktorer.
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Ja kraftbolagen vill ju (i alla fall några), frågan är om politikerna vill och hur långsiktig den viljan är. Samt om elnäten klarar av den höjda effekt som förmodligen kommer med nya reaktorer.

Elnäten behöver säkert försärkas om vi bygger ut. Jag tänker som så att vi snart borde börja ersätta de gamla kraftverk vi har. Då kanske inte effekten totalt sett blir så mycket högre.

Ett nytt kärnkraftverk i Skåne skulle ju vara bra för elnätet. Undrar om danskarna blir glada?
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Farligt i längden även om det bli billig el

Snart måste vi bygga nya kraftverk och riva de gamla. Säkrare men inte lika billig el.
Kostar ca 20öre/kwh att producera kärnkraftsel och då ingår kostnad för rivning av gamla verk och omhändertagande av avfallet. Billigare än så kan det ju aldrig bli
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Vilka vi menar du?

Skämtar du eller är du bara allmänt okunnig? ;)

Ni som bor i region syd såklart. Vi som bor här uppe är väldigt nöjda med våra verk förutom "några få" men det räcker inte för att stänga ner dom ;)
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Ja kraftbolagen vill ju (i alla fall några), frågan är om politikerna vill och hur långsiktig den viljan är.
Klar dom vill :). 2010 togs ett riksdagsbeslut som innebär att det är tillåtet att ersätta de tio svenska reaktorerna med nya. I juli 2012 lämnade Vattenfall in en ansökan till Strålsäkerhetsmyndigheten om att få bygga en eller två ersättningsreaktorer.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 492
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 034
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 882
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp