Förlängd kärnkraftstid?

Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Ni som bor i region syd såklart. Vi som bor här uppe är väldigt nöjda med våra verk förutom "några få" men det räcker inte för att stänga ner dom ;)

Vi har förvisso Region Skåne som är ett folkvalt parlament men det var inte där nedläggningsbeslutet togs. Det du skriver saknar helt relevans.
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?


Du glömde att en av siffrorna var 75 öre/kWh

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article265570.ece

Jag är inte principiellt mot kärnkraft men glöm att det ger billig el ner mot 20 öre/kWh med ny kärnkraftsel. Enbart kapitalkostnader blir klart mycket högre än dina 20 öre/kWh även vid lång avskrivningstid om man tittar på det som byggts i Finland

Efter det som hänt i Japan har säkerhetskraven snarare höjts ytterliggare så det är rejält dyra byggen vi pratar om.

En seriös debatt kräver kunskap vilket du verkar sakna. Jag förstår inte varför man av ideologiska skäl skall glömma vad saker och ting verkligen kostar.
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Du glömde att en av siffrorna var 75 öre/kWh

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article265570.ece

Jag är inte principiellt mot kärnkraft men glöm att det ger billig el ner mot 20 öre/kWh med ny kärnkraftsel. Enbart kapitalkostnader blir klart mycket högre än dina 20 öre/kWh även vid lång avskrivningstid om man tittar på det som byggts i Finland

Efter det som hänt i Japan har säkerhetskraven snarare höjts ytterliggare så det är rejält dyra byggen vi pratar om.

En seriös debatt kräver kunskap vilket du verkar sakna. Jag förstår inte varför man av ideologiska skäl skall glömma vad saker och ting verkligen kostar.

Jamen det står ju ca 20öre/kWh på vattenfalls hemsida. Vad de utlänska verken producerar för bryr jag mig inte om
 
Sv: Förlängd kärnkraftstid?

Jamen det står ju ca 20öre/kWh på vattenfalls hemsida. Vad de utlänska verken producerar för bryr jag mig inte om

Nu var ju frågan vad det skulle kosta med el från nya kärnkraftverk och då är ett nybygge i Finland en fullt rimlig jämförelse.

Men vill eller kan du inte förstå så är det ditt problem.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 493
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 796
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 801
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp