Förlikning eller genomförande av rätt till reklamation

Det fallet jag tänkte på var mer detaljerat. Nu minns jag inte exakt men i stil med ”hästen har en gång blivit rädd under uteritt och galopperat iväg” etc. Alltså på detaljnivå beskriva saker som hästen gjort, reaktioner etc. Det var nog egentligen ingen konstig häst men säljaren hade redan tagit tillbaka den en gång och ville inte riskera att samma sak hände igen.
Det är nog bra att vara detaljerad, om det skall hålla juridiskt, men det kan bli absurt också.

För egentligen, kan man inte säga så mycket. Jag visste ju tex att min häst var tittig med mig och även andra ryttare, och att han var piggare på vintern än sommaren osv...

Men mycket beror ju på hur hästen har det i sin miljö. Är det byte av stall ofta? Byte av hästkompisar? Liten hage?

Allt, allt, allt kan man inte rimligen få med.

Det skall ändå mycket till för att köparen skall få häva köpet pga "lynnesfel".

Hur skall man bevisa att felet fanns vid "varans överlämnande" om det dessutom handlar om hästens känsloläge och icke medicinska fel?

Jag skrev mest för att vi fick på pränt att jag upplyst dem hur han var med just mig.
 
Ja, rätten att reklamera finns ju kvar. Men frågan är hur långt man kommer med det när följande står i avtalet?
Köpet är gjort mellan två privatpersoner.

Befintligt skick med fullständig friskrivning för fel
Säljaren överlåter Hästen i befintligt skick med friskrivning för alla fel, såväl synliga som dolda. Köparen godtar Hästens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk mot Säljaren på grund av fel och/eller brister i Hästen av vilket slag det vara må. Köpeskillingen har fastställts med hänsyn därtill.
Om det funkar beror på om försäljningen går under köplagen eller konsumentköplagen och så gäller det att priset verkligen speglar villkoren. I konsumentköplagen kan man inte friskriva sig helt.

Sen kan det vara svårare att hitta en köpare men det beror på situationen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp