Förlimma före tapetsering

Lejonelle

Trådstartare
Allvetande Bukefalos :bow: :bow: När man tapetserar över en gammal tapet står det överallt att man ska förlimma med utspätt tapetklister. Men det står ingenstans om det ska torka innan man fortsätter och i så fall hur länge. Hjälp!! Vad gäller?
 
Sv: Förlimma före tapetsering

Går inte att svara på, det beror på hur starkt underlaget suger, luftfuktighet och temperatur... Du märker ju när det är torrt. :)

Är du säker på att det handlar om att förlimma, eller är det en easy up-tapet du köpt, där man ska ha limmet på väggen och sätta upp tapeten istf att ha på limmet på tapetvåderna?
 
Sv: Förlimma före tapetsering

Det är en easyup tapet så det ska limmas på väggen sen när vi tapetserar. Men vi behöver förlimma först pga att underlaget är tapetserat många gånger tidigare och det är mycket ojämnheter och stora spacklade ytor. Min fråga egentligen är om det räcker att det känns torrt eller om det behöver tid för att härda eller nåt. Men eftersom inte den informationen går att googla fram utan alla hänvisar till att man ska läsa på limförpackningen (där det inte står någonting) så antar jag att det räcker att det känns torrt.
 
Sv: Förlimma före tapetsering

Ja, det räcker att det känns torrt. Dvs inget som klibbar när man känner på det. :) Det kan ta några timmar, men ibland går det fortare ifall det är varmt och torrt i rummet och om underlaget suger bra.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka! Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 875
Hemmet Okej, nu outar jag min hemska sovrumsvägg :bag: (Hela bilden såg väldigt deprimerande ut :rofl:, anyway…) Hjälp mig! Vad ska jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 094
Senast: cambodia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: Bee
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 616
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp