Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Det är väl det som är den springade punkten, förtroendet. Jag tror att de allra, allra flesta barnmorskor gör sitt bästa, men jag tror också att de har ett svårt jobb. Jag känner mig tämligen säker på att sjukvården i dagsläget arbetar med begränsade resurser och att personalen ständigt påminns om detta. Vilket jag tror ger en stressad arbetsplats, och sliten personal, som inte klarar att presestera på topp. Det finns risk att vissa arbetsuppgifter delegeras som inte borde delegeras, men finns inte personal vad gör man?

Jag ser inte fram emot min förlossning då jag från början har svårt att lita på människor tror jag inte det kommer att bli lättare av att jag är i en extremt utsatt situation med bara främlingar. Förutom min man, men han har ju heller aldrig gjort detta förut.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Jag blev inte minsta förvånad så av den anledningen är granskningen bara glädjande, inte minst behövlig och på tiden.
Nu skapas en diskussion och man sätter press på systemet.
Förhoppningsvis kommer detta resultera i mindre lidande framöver.

Avsnittet Skammen som sändes i veckan var del 2.
Första delen sändes förra året och heter Spricka hela vägen.

Del 1:
http://www.youtube.com/watch?v=OEZ-80_BQh8

Del 2:
http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning

Chatten till del 2:
http://www.svt.se/ug/ur-chatten-skamkanslan-maste-suddas-bort


När bollen väl börjat rulla, heter det väl?
När ovanstående granskning var aktuell nämndes den mediala gissningen att drygt 10% av alla förlösta kvinnor kunde vara besvärade av någon form av förlossningsskada.

Vad visade avhandlingen?
Nästan varannan kvinna får någon form av förlossningsskada urininkontinens/avföringsläckage/framfall:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/n...e-VideoInrikes+(svt.se+-+video+Inrikesnyheter)



I dagarna presenterades resultatet av en svensk avhandling.
Avhandlingen är den första riktigt stora svenska kartläggningen av förlossningskomplikationer på lång sikt och har följt upp över 5000 kvinnor tjugo år efter förlossningen.

Kejsarsnitt ökar

I takt med ökningen av förlossningskador har kejsarsnitten ökat de senaste decennierna. Och den största ökningen har skett bland omföderskor som tidigare genomgått en komplicerad förlossning. Men Ian Milsom poängterar att den nya avhandlingen inte tittat på kejsarsnitt för att undvika förlossningsskador.

– Kejsarsnitt är en operation där andra komplikationer kan uppstå. Det har vi inte undersökt här och rekommenderar inte heller det. Den enskilda doktorn får tillsammans med den gravida kvinnan föra en dialog om det.
Vår avhandling kan ligga till grund för dialogen
.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Det är ju den känslan man fått när man pratat med sina medsystrar också, att nån typ av förlossningsskada får man förvänta sig vid vaginal förlossning. Jag vill ändå helst slippa snitt, eftersom det tar mycket längre tid att läka än mindre bristningar. Sen vet man ju inte, det kan ju bli riktigt svåra bristningar...

Med tanke på hur långt man kommit inom neonatalvården så känns förlossningsvården som om den inte utvecklats alls sen vi lärde oss att tvätta händerna mellan patienterna, och tom det är överkurs för en del sköterskor/läkare.

3 veckor kvar och försöker tänka positivt:crazy:
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Men kan inte många av skadorna bero på att man inte vågar prata om dem? Allt "där nere" är ju så hyschpysch. Har man genomgått ett kejsarsnitt så är det ju ett kirurgiskt ingrepp och det blir mer självklart att prata om eventuella problem som uppstår.

Jag drabbades av en liten komplikation efter min förlossning (enda problemet var egentligen att det skavde lite i vaginan när jag hade sex). Det var inga som helst problem att få det åtgärdat bara jag berättade för barnmorskan att jag hade besvär. Då var detta ju en liten "skitsak" jämfört med tex. inkontinens. Det tog en månad så låg jag på operationsbordet och blev fixad.

Det kanske behöver pratas mer om just detta och sjukvården kanske måste bli bättre att möta kvinnor som upplever problem efter förlossningen? Mycket går ju att fixa bara man får hjälp i tid och för det krävs det ju att man vågar säga till och att man får ett bra bemötande.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Håller absolut med vad gäller att det är svårt att prata om och hur man blir bemött när man tar upp det som man upplever som problem.

Lite grand är attityden att har man fött barn får man räkna med att det inte blir som förr igen. Vilket bidrar till att kvinnor väntar länge med att söka hjälp och att man kan uppleva att man inte blir lyssnad på när man väl tar sig dit. Hoppas så klart att detta blir bättre och bättre för varje år som går, känns uppmuntrande att du fick bra hjälp och jag hör gärna fler sådana historier!
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Med tanke på hur långt man kommit inom neonatalvården så känns förlossningsvården som om den inte utvecklats alls sen vi lärde oss att tvätta händerna mellan patienterna, och tom det är överkurs för en del sköterskor/läkare.


Ja det finns onekligen en prägling av märklig föråldrad/hysch-hysch syn på att kvinnor ska tiga och acceptera all skit som har med grav och barnafödsel att göra.

Jag har bokstavligt talat ältat den här frågan i många år av den anledningen att det irriterat mig att jag inte fått den publicerade statistiken att stämma med vad jag läst och hört - och på det kritiserats för att vara snittfanatiker eftersom mina misstankar runt volymen av vaginala förlossningsskador ansetts vara befängda.

Iom denna avhandling kan kanske förlossnings-/mödravården äntligen få den kvalitetshöjande handlingsplanen som saknats i alldeles för många år.

Sedan hoppas jag att informationen sprids så att kvinnor enligt den kloka rekommendationen i artikeln kan använda studien som grund i dialogen med vårdgivaren gällande önskemål runt sin förlossning.
 
Senast ändrad:
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Det är ju den känslan man fått när man pratat med sina medsystrar också, att nån typ av förlossningsskada får man förvänta sig vid vaginal förlossning. Jag vill ändå helst slippa snitt, eftersom det tar mycket längre tid att läka än mindre bristningar. Sen vet man ju inte, det kan ju bli riktigt svåra bristningar...

Med tanke på hur långt man kommit inom neonatalvården så känns förlossningsvården som om den inte utvecklats alls sen vi lärde oss att tvätta händerna mellan patienterna, och tom det är överkurs för en del sköterskor/läkare.

3 veckor kvar och försöker tänka positivt:crazy:

Det finns ju statistik från olika landsting om hur de lyckas med den biten. Man kan också fråga om det är ngt de arbetar med på förlossningen. Jag var jättenervös men när jag skulle ta upp alla dessa frågor vid ett möte inför förlossning, då tog BM upp dem själv. Det sjukhus jag skulle till kämpade hårt med perinealskydd, klippte inte av navelsträngen snabbt och hade riktigt bra statistik (bäst i sverige har jag för mig) såg jag sedan. Därmed mindre orolig (så blev det tyvärr kejsarsnitt ändå till slut, men ändå.) Men om man känner till teknikerna kanske man kan kämpa för att de används också.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Jag såg också det där. Märkligt. Men jag tror att han blev avskedad och förlorade sin legitimation.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Ja det sade de på Ekot. Iaf att läkaren blev av med legitimationen (och då är det ju svårt att jobba...)

(om jag någonsin blir gravid är sambon instruerad att kräva snitt vid minsta tveksamhet :eek: ).
 
Senast ändrad:
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Varför skall kejsarsnitt användas om det inte finns medicinska skäl?
Obs att jag inte uttalar mig om något specifikt fall.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Varför skall kejsarsnitt användas om det inte finns medicinska skäl?
Obs att jag inte uttalar mig om något specifikt fall.


Du vet först efteråt om det fanns något medicinskt skäl.

Jag räknar givetvis trasiga underliv till "medicinskt skäl". Att man viftar bort trasiga underliv/rädslan för trasigt underliv - när det bevisligen är ett vanligt förekommande problem - som om det är en icke fråga dvs ej giltigt argument, är häpnadsväckande och fräckt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp