Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Jag är tyvärr inte ett dugg förvånad. Det mörkas ganska friskt i journalerna i övrig hälso- och sjukvård så det hade ju varit konstigt om just förlossningsvården skulle vara undantaget. Vansinnigt och helt jävla vidrigt. Ska kolla på programmen när jag får tillfälle.

Tacksam för källor och exempel på mörkande i övriga sjukvården!
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Jag har inga källor. Jag har bara personlig erfarenhet och de avvikelser som gjorts på mitt jobb.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Jag har ju ingen aning om hur "normal förloppet" ser ut efter en förlossning. Men jag tyckte inte det kändes ett dugg konstigt att jag undersöktes direkt efter förlossningen. Både barnmorskan och läkaren undersökte analen och jag mest flabbade. Jag kände ingenting överhuvudtaget ska erkännas, inte för att jag då var bedövad, utan för det gjorde så jävla ont så det inte gjorde någon skillnad.

Sen behöver ju självklart inte alla genomgå en sådan undersökning, men ska barnmorskan ändå undersöka och kanske sy några stygn, är det ju lika bra att kolla ordentligt.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Jag har inga källor. Jag har bara personlig erfarenhet och de avvikelser som gjorts på mitt jobb.

Jamen då får du berätta om det, när du kommer med så allvarliga anklagelser. Speciellt som du skriver som om det gällde hela sjukvården.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Jag borde skrivit att det var min erfarenhet, absolut. Och dessutom menar jag definitivt inte att all all häslo- och sjukvårdspersonal gör det och inte heller överallt.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Jag är tyvärr inte ett dugg förvånad. Det mörkas ganska friskt i journalerna i övrig hälso- och sjukvård så det hade ju varit konstigt om just förlossningsvården skulle vara undantaget. Vansinnigt och helt jävla vidrigt. Ska kolla på programmen när jag får tillfälle.

Det är inte alls min erfarenhet. Jag tycker det skrivs jättemycket och detaljerat i journalerna, de som jag tagit del av i allafall och de som jag skrivit i själv.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Jag borde skrivit att det var min erfarenhet, absolut. Och dessutom menar jag definitivt inte att all all häslo- och sjukvårdspersonal gör det och inte heller överallt.

Ja, det borde du ha skrivit. Att det förekommer där du jobbar är illa nog.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Avvikelseanmälningar?

Först skrivs en avvikelse, finns det anledning görs en Lex Maria.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Men MÄRKER man inte själv om man spricker hela vägen? Om det inte märks, kan man då räkna det som en komplikation?

Om det är så att folk har besvär men inte törs söka vård känns det som ett annat problem.

Min erfarenhet är att barnmorskor har väldigt mycket "sjåpa dig inte nu, lilla gumman"-attityd, och då kan det vara väldigt svårt att söka hjälp.
När jag födde mitt barn var vi inlagda i sex dagar. Jag påtalade mina problem för alla barnmorskor på avdelningen, men fick ingen hjälp alls, och absolut ingen undersökning. Det var först när jag lyckades få tag på en läkare som jag fick lite hjälp.
Jag hade bland annat totalt känselbortfall i ena låret. Det tyckte barnmorskorna var "helt normalt", och så länge som jag kunde gå så var det ingen fara. 1,5 år senare saknar jag fortfarande känsel i delar av benet.

Generellt verkar allt vara "normalt" enligt barnmorskor. Jag hade enligt dem en "helt normal förlossning". Att det krävdes åtta drag med sugklocka för att få ut barnet, var alltså helt normalt. Att läkaren sade att jag var en minut från akut kjesarsnitt var också "helt normalt".

Vår son var enligt barnmorskorna "helt normal". Min man upptäckte dock att han hade stora svårigheter att andas, och trots att allt enligt barnmorskorna var "helt normal" och att han enligt dem föddes under "helt normala omständigheter" så krävdes 5 dagars intensivvård.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Kan också tillägga att jag inte tror att jag har några skador i min journal, då de inte ville prata om det.
Förlossningsdepression var det enda som de tyckte var intressant att diskutera.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Ändå påstår du att det fuskas/mörkas enormt inom hälso o sjukvården överlag?
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna


Jag har precis fött på den kliniken, och faktiskt går det till exakt så som de beskriver om man går sönder. Barnmorskan kollar noga vad som har hänt, vid minsta tveksamhet tillkallas en läkare som får dubbelkolla så att bedömningen blir rätt, och sen var de supernoga med att sy så att allt ska läka fint.

Känner inte alls igen detta med att det skulle mörkas och smygas med bristningar, tvärtom verkar det jättevanligt, och både rutin och medvetenhet om problemet verkar stor i förlossningsvården.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Sugklocka - igen.

Det är ju en nödlösning.
Med risker.
Att inte undersöka kvinnan efteråt och laga det som kan ha gått sönder är ju vansinne.

Jag blir så matt....
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

ok, skriver "min berättelse" nu ändå.:p

blev förlöst med sugklocka och det gick inge vidare så det började förberedas för kejsarsnitt (var helt borta och vet inte hur många gånger de försökte med klockan, flera ggr iallafall.) tillslut gick det, de andra tryckte på magen för att hjälpa till. men efteråt så svimmade jag. piggnade till och fick en alvedon (ingen mer "större" undersökning eller något annat!) svimmade två gånger till, en av gångerna föll ihop och hittades av personal i duschen, pga smärta. sa att jag hade jätteont. fick då morfin i handen (genom kanyl). var helt borta 2-3 första dagarna i ett morfintöcken typ (kunde inte vara med på typ första läkarbesöket, första blöjbyte osv... sängliggandes och kunde inte ens gå på toa, hade kateter. sista dagarna satt jag i rullstol.). men en otrolig oenighet mellan personalen! den ena sa att "ont har man minsann efter en förlossning! en alvedon får du, men inget annat." medan en annan sa "men gud, ett läkarbesök kanske, mer morfin?" tredje dagen fick jag äntligen ett läkarbesök, inre ganska stor blödning, skickades till op...
sprack också och fick sys av läkare.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Ont har man efter en förlossning, vad är det för konstig barnmorska?? Jag har fött två barn, ett akutsnitt och ett vaginalt, väldigt olika förlossningar på många sätt, på olika sjukhus, men en gemensam faktor har varit att i samma ögonblick som bebisen var ute, i princip, så har jag fått så mycket smärtlindring jag har behövt och velat ha. Smärta är ju stressande för kroppen, och gör att man håller sig stilla mer än vad som är nödvändigt, så ingen har ens antytt annat än att det självklart ska vara adekvat smärtlindring. Dessutom gör det så ont att föda barn att åtminstone jag har varit apless på att ha ont när bebisen väl varit ute, och velat vara smärtfri ett tag.
 
Sv: Förlossningsskador misstänks mörkas i journalerna

Vad skönt att höra att du fick en bra upplevelse av det! Ffa eftersom jag kommer föda där också! :bow:
Jag håller nog också med om att jag uppfattar det som att det är mer självklart att man får bristningar eller spricker. Jag ska väll notera att den uppfattningen mest kommer från diverse forum :angel: Iof kan jag tänka mig att "skräckhistorier" hörs mer än de där man sluppit det.
Det jag däremot kan känna är lite läskigt, det är hur man ska våga lita på någon nu när dessa problem uppkommit? Hur ska jag veta att jag får en bra undersökning och att de inte gör fel eller slarvar? :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp