Förlovningsringar/Vigselringar

Voeux

Trådstartare
Eftersom jag är lite av en dagdrömmare som tycker om att fantisera om framtiden så har jag börjat blicka lite på förlovningsringar och vigselringar. Jag vet att det redan finns en tråd på ämnet men den här har lite annorlunda frågeställningar så jag tar mig rätten att starta en egen.

1. Hur kommer det sig att priserna skiljer sig åt så mycket? Nu har jag inte tittat runt så väldigt länge men jag tycker mig se en stor prisskillnad mellan de etablerade kedjorna som också har butiker, och diverse nätshoppar. Så jag tänker direkt, vad är haken på de billigare ringarna?

2. Är det oetiskt att köpa diamant? Eller kan man på något vis säkra att ens diamantring är etisk? (Förstår att detta är en väldigt luddig fråga, så fri tolkning av vad du själv anser är etiskt).

3. Vad finns det för andra trevliga vita ädelstenar?

4. Vad var viktigt för dig när ni skaffade era ringar/vad tänker du är viktigt för dig om du skaffar ringar i framtiden? En eller två ringar? Vilken sort?
 
Jag fick upp ögonen för just det etiska dilemmat med diamanter genom en tråd här. Nu säger jag JA det är alltid oetiskt att köpa diamant, undantaget om du köper ”begagnad”.
Vi pratar om förlovning/giftemål och kommer köpa ringar i återvunnet guld (gruvbrytningen är väldigt problematisk för miljön) och jag kommer välja labb-tillverkade stenar. Det finns vanliga diamanter som odlas i labb/fabrik istället för att brytas i gruva och det finns också en sten som heter Moissanite som förekommer naturligt men som främst tillverkas i labb/fabrik.

Både moissanite och labb-diamant är billigare än naturliga diamanter, moissanite billigast. Dock är det inte så vanligt här i sverige och de finns inte hos de stora kedjorna.
Moissanite är vanligt i USA och finns också i typ UK.
I sverige kan Vanbruun sätta både labb-diamant och moissanite i sina ringar.
 
Viktigt för mig är alltså:
- Jag vill inte stödja gruvdiamanter alls. Endast labb-tillverkade stenar alt begagnat.
- Vill ha hög andel återvunna ädelmetaller, i andra hand fair-trade

Och sen har jag även tankar kring design osv såklart.

Jag vill egentligen inte lägga en massa pengar. Tidigare tänkte jag mig typ ngn billig variant från någon av kedjorna för typ 2000 kr. Nu kommer min huvudsakliga ring kosta kring 15000. Eventuellt nöjer jag mig därför med en ring.

Sambos kommer vara billigare.
 
Svarar lite snabbt ang din första fråga: mkt om priset har att görs med "the 4 c's" (cut, Color, clarity, carat). Alltså hur diamanten eller diamanterna är slipade, vilken klarhet de har, hur färglösa de är och antal karat.

Så två till synes likadana ringar kan priset skilja otroligt mycket åt pga kvalitén av diamanterna.

Tillägg på en lättförståelig länk ang detta: http://u8259501.fsdata.se/?page_id=152
 
Senast ändrad:
Diamant skulle jag enbart vilja ha labbtillverkade.
Får ständigt reklam på min Instagram från ett märke som heter norrfolks som gör så himla fina, tunna och nätta ringar som är etiskt tillverkade med bland annat labb-stenar.
De är inte ens särskilt dyra och går att kombinera.
Både jag och sambon är förtjusta i dom och kan tänka oss att köpa därifrån om det skulle bli aktuellt.
Annars skulle även en gammal vintagering vara kul.
 
Diamant skulle jag enbart vilja ha labbtillverkade.
Får ständigt reklam på min Instagram från ett märke som heter norrfolks som gör så himla fina, tunna och nätta ringar som är etiskt tillverkade med bland annat labb-stenar.
De är inte ens särskilt dyra och går att kombinera.
Både jag och sambon är förtjusta i dom och kan tänka oss att köpa därifrån om det skulle bli aktuellt.
Annars skulle även en gammal vintagering vara kul.
Ja Norrfolks har jättefina. Synd bara att de har så få ringar i utbudet, men jag har sett att de ska lansera fler modeller.
Deras ringar är dock i 14k vilket ju inte är det vanliga för just vigsel/förlovningsringar.
 
Ja Norrfolks har jättefina. Synd bara att de har så få ringar i utbudet, men jag har sett att de ska lansera fler modeller.
Deras ringar är dock i 14k vilket ju inte är det vanliga för just vigsel/förlovningsringar.

Nej verkligen inget stort utbud och jag förstår att de flesta är ute efter lite mer av allt när det gäller sådana ringar. För mig är det dock precis sådana ringar jag tycker är snygga och jag bryr mig inte om antal karat osv.
 
Nej verkligen inget stort utbud och jag förstår att de flesta är ute efter lite mer av allt när det gäller sådana ringar. För mig är det dock precis sådana ringar jag tycker är snygga och jag bryr mig inte om antal karat osv.
För min del är det inte att jag vill ha mer, bara att jag har en annan modell som favorit :)

Tycker också att de är så extremt tunna, känns som att de kan bli typ deformerade?
 
Jag vill ha en slät förlovningsring och diamant i vigselringen . Gillar lystern i dem . Men som det ser ut nu får jag väl aldrig någon , sambon vill inte förlova sig
 
Jag fick upp ögonen för just det etiska dilemmat med diamanter genom en tråd här. Nu säger jag JA det är alltid oetiskt att köpa diamant, undantaget om du köper ”begagnad”.
Vi pratar om förlovning/giftemål och kommer köpa ringar i återvunnet guld (gruvbrytningen är väldigt problematisk för miljön) och jag kommer välja labb-tillverkade stenar. Det finns vanliga diamanter som odlas i labb/fabrik istället för att brytas i gruva och det finns också en sten som heter Moissanite som förekommer naturligt men som främst tillverkas i labb/fabrik.

Både moissanite och labb-diamant är billigare än naturliga diamanter, moissanite billigast. Dock är det inte så vanligt här i sverige och de finns inte hos de stora kedjorna.
Moissanite är vanligt i USA och finns också i typ UK.
I sverige kan Vanbruun sätta både labb-diamant och moissanite i sina ringar.

Tack för bra input och tips!
 
Jag vill ha en slät förlovningsring och diamant i vigselringen . Gillar lystern i dem . Men som det ser ut nu får jag väl aldrig någon , sambon vill inte förlova sig

Jaså, varför vill hen inte det? Jag menar det inte som ifrågasättande alltså, jag vet att många inte vill förlova eller gifta sig. Är mest nyfiken på hur olika personer tänker kring det.
 
Diamant skulle jag enbart vilja ha labbtillverkade.
Får ständigt reklam på min Instagram från ett märke som heter norrfolks som gör så himla fina, tunna och nätta ringar som är etiskt tillverkade med bland annat labb-stenar.
De är inte ens särskilt dyra och går att kombinera.
Både jag och sambon är förtjusta i dom och kan tänka oss att köpa därifrån om det skulle bli aktuellt.
Annars skulle även en gammal vintagering vara kul.

Kikade lite på Norrfolks nu och dom hade superfina! Jag skulle kunna tänka mig en som nedan som förlovningsring, fast att jag skulle vilja ha fler stenar på rad.

Norrfolks-Pave%CC%81-Diamond-Ring-WG-1.jpg
 
Kul att läsa om labtillverkade stenar. Jag vill gärna ha en vigselring med en större sten, alternativt tre stenar där den mittersta är lite större än de i ytterkanten. Så då underlättar det ju lite ekonomiskt med billigare stenar än fina gruvdiamanter. Jag älskar smycken, men har inte öga för att se skillnad på olika vita stenar och jag ser ingen symbolik mellan äktenskapet och vilken sten man väljer så finns det etiska stenar som dessutom är billigare - win!
 
Redan i förra tråden togs det upp Moissanit, tillverkas för det mesta i labb och har dessutom nästan samma hållbarhet som en diamant, där verkar det lite lättare att hitta större stenar :)

Missade att det redan skrivits om den tidigare i tråden, tyckte ändå jag läste :cautious:
 
Kul att läsa om labtillverkade stenar. Jag vill gärna ha en vigselring med en större sten, alternativt tre stenar där den mittersta är lite större än de i ytterkanten. Så då underlättar det ju lite ekonomiskt med billigare stenar än fina gruvdiamanter. Jag älskar smycken, men har inte öga för att se skillnad på olika vita stenar och jag ser ingen symbolik mellan äktenskapet och vilken sten man väljer så finns det etiska stenar som dessutom är billigare - win!
Jag är inne på en trestensring. Tror det blir denna från Vanbruun men med enbart moissanite (och mindre stenar än på bilden):
three-diamond-ring-18k-yellow-gold_2.jpg


Eller den här från Lily Arkwright:

AA90744E-4E28-4423-BD94-DB86E99230C3.png
 
Jag är inne på en trestensring. Tror det blir denna från Vanbruun men med enbart moissanite (och mindre stenar än på bilden):
three-diamond-ring-18k-yellow-gold_2.jpg


Eller den här från Lily Arkwright:

Visa bifogad fil 24193

Så fina! :love: Jag sitter just nu och tittar på den översta själv på Vanbruuns hemsida :D Fast med vit guld.

Sitter också och dividerar kring hur stora stenar man vill ha. Jag tycker ju att det är SJUKT SNYGGT med stora stenar, men tänker dels på om man fastnar i saker med ringen? Typ kläder osv. En annan aspekt jag tänker på är att någon elak typ med dålig agenda kan få syn på ringen och få för sig att den är betydligt mer värdefull än vad den faktiskt är, och att man därmed riskerar att bli lite mer brottsutsatt? Å andra sidan kan man ju kanske ta av sig den och lägga i fickan om man åker tunnelbana sent på natten..
 
Så fina! :love: Jag sitter just nu och tittar på den översta själv på Vanbruuns hemsida :D Fast med vit guld.

Sitter också och dividerar kring hur stora stenar man vill ha. Jag tycker ju att det är SJUKT SNYGGT med stora stenar, men tänker dels på om man fastnar i saker med ringen? Typ kläder osv. En annan aspekt jag tänker på är att någon elak typ med dålig agenda kan få syn på ringen och få för sig att den är betydligt mer värdefull än vad den faktiskt är, och att man därmed riskerar att bli lite mer brottsutsatt? Å andra sidan kan man ju kanske ta av sig den och lägga i fickan om man åker tunnelbana sent på natten..
Jag använder väldigt lite smycken och inga ringar alls i dagsläget. Stort och flådigt är inte min grej och stora stenar blir ju så himla höga och utstickande. Kommer ta de minsta stenarna, passar mig bättre :)

Blir såhär om det blir vanbruun:
6EBC2624-E253-4C35-8DF3-AE697C9ED64E.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp