Förlovningsringar/Vigselringar

Haha :rofl:

Jag tycker att dessa ser ganska sköna ut, för att vara med stenar. Tycker att det är synd att inte fler webbutiker har en bild med ringen på en "normalstor" hand. Jag har jättesvårt att visualisera baserat på mått.. De sticker nog upp absolut, men kanske blir det en känsla av en "slätare" ring om det är 3 stenar i stället för 1?

https://lilyarkwright.com/collectio...d-three-stone-set-18k-white-gold-trilogy-ring

https://lilyarkwright.com/collectio...r-one-three-stone-18k-white-gold-trilogy-ring

https://lilyarkwright.com/collectio.../products/engagement-ring-lorella-three-stone
Lily Arkwright har väldigt bra service. Jag har fått en massa extra foton och filmer när jag mailat dem och de har också erbjudit sig att rita upp viss storlek på sten i datorn på en hand med min ringstorlek.
Och om man kollar på sidornas instagram så läggs det ut mkt bilder. Vanbruum tex lägger ofta ut jämförelser med olika stora stenar.

Tror att det är stenens infästning som avgör hur mkt det sticker upp, men en stor sten kommer ju alltid bli högre.
 
Ah, då är jag med. Så med andra ord om man köper moissanite-smycken typ online till okej peng så kan man anta att de är tillverkade i labb? Eller brukar det stå specificerat när man beställer?

Rent etiskt borde det därmed inte vara någon skillnad mellan labbtillverkade diamanter och labbtillverkad moissanite? Är det så enkelt att det alltid är mer etiskt med labbtillverkade ädelstenar än brutna överlag?
Tror inte det säljs naturliga moissanite utan alla är tillverkade i labb.
Finns beskrivningar om du googlar på hur labb-stenar tas fram.

Utöver den etiska aspekten gällande arbetsförhållanden i gruvorna är handlar det också om miljön, gruvorna är jättedåliga för miljön..
 
Moissanite låter ju som ett himla trevligt alternativ till diamant. Tittat på Vanbruun och Lily Arkwright, någon som vet om fler företag som säljer moissaniteringar?

Jag förstår dock inte riktigt hur tillverkningen går till, är det en naturlig sten eller tillverkas den i lab?
Det finns många företag i USA som har moissanite. Googla så kommer det upp massor.
För egen del känns det dock dumt att köpa i USA om jag kan hitta närmare. Lily Arkwright är egentligen billigare är Vanbruun men om ngt krånglar är det ju enklare att ha köpt i sverige. Tex om man ångrar sig eller om storleken blir fel.
 
Det finns många företag i USA som har moissanite. Googla så kommer det upp massor.
För egen del känns det dock dumt att köpa i USA om jag kan hitta närmare. Lily Arkwright är egentligen billigare är Vanbruun men om ngt krånglar är det ju enklare att ha köpt i sverige. Tex om man ångrar sig eller om storleken blir fel.

Ja, det är ju värt mycket! Det måste ju vara jättesvårt att få det helt rätt första gången med känsla och storlek och att det ska leva upp till förväntningarna. Kul också att det finns bra alternativ till diamant, det visste jag inte när jag startade tråden i morse. Det känns som att jag dels kommer ha råd med att köpa exakt vad jag vill ha, och dessutom kommer kunna köpa något med gott samvete.

Man kanske ska testa runt lite i butikerna bara för att se vad som känns bekvämt...

Tack för bra tips! Längtar lite efter att ha tittat runt idag :love:
 
4. Vad var viktigt för dig när ni skaffade era ringar/vad tänker du är viktigt för dig om du skaffar ringar i framtiden? En eller två ringar? Vilken sort?
Jag har två ringar: en slät guldring som varit min farmors och en något tunnare guldring med sju pyttesmå diamanter som jag köpte via pantbank (dock ej inlämnad som pant utan till försäljning). Så båda mina ringar är begagnade vilket passar mig bra med tanke på metall- och ädelstensutvinningen.
 
För min del är det inte att jag vill ha mer, bara att jag har en annan modell som favorit :)

Tycker också att de är så extremt tunna, känns som att de kan bli typ deformerade?

Det blir de! Skulle inte välja som förlovnings- eller vigselring. Jag fick en i julklapp, den väldigt tunna med en liten diamant, och den är redan lite bucklig och inte riktigt helt rund. Som extra bling vid speciella tillfällen är den galet vacker, men vid användning varje dag håller den nog tyvärr inte så länge som man vill att en förlovnings- eller vigselring ska hålla.
 
När vi var och provade ringar gillade jag inte alls det jag trodde jag skulle gillat. Provade tex en 1 carat ring och jag gillade inte att ringen blev så hög. Hade inte tänkt på det innan, så hade jag bara beställt på nätet utifrån vad jag trodde att jag ville ha så hade det blivit väldigt fel. Jag vill hellre ha en stor sten fast liksom platt. Inte hittat helt rätt så kommer designa en själv.
 
Det blir de! Skulle inte välja som förlovnings- eller vigselring. Jag fick en i julklapp, den väldigt tunna med en liten diamant, och den är redan lite bucklig och inte riktigt helt rund. Som extra bling vid speciella tillfällen är den galet vacker, men vid användning varje dag håller den nog tyvärr inte så länge som man vill att en förlovnings- eller vigselring ska hålla.
Tack, misstänkte tyvärr det. Man måste ju tänka lite annorlunda med ngt man förhoppningsvis vill bära hela livet.
 
När vi var och provade ringar gillade jag inte alls det jag trodde jag skulle gillat. Provade tex en 1 carat ring och jag gillade inte att ringen blev så hög. Hade inte tänkt på det innan, så hade jag bara beställt på nätet utifrån vad jag trodde att jag ville ha så hade det blivit väldigt fel. Jag vill hellre ha en stor sten fast liksom platt. Inte hittat helt rätt så kommer designa en själv.

Det är nog vanligt, att man tror att man kommer gilla en sak som sen känns helt fel. Man gör nog gott i att prova runt!
 
Såhär ser min förlovningsring och vigselring ut. Den med stenar är vigselringen. Maken har lika förlovningsring som mig men ingen vigselring. Jag ville ha klassiska släta guldringar fast någon enkel sten i vigselringen. Viktigt att de var nedsänkta pga använder jämt och vill inte fastna och tycka det är obekvämt t.ex när rider och grejar med hästarna.

49AA60A1-B604-4DAB-A2B0-E3C3804A3B04.jpeg
 
Har precis beställt hem en ring sizer så jag kan beställa en sådan här från Norrfolks:
Tiny-Diamond-Ring-800px-1.jpg


Har letat efter ett guldigt alternativ till min vigselring som är i vitt guld. Perfekt att byta lite då och då och matcha andra smycken.:p

Så tack till er som tipsade om Norrfolks!
 
Jag är en trist typ, som mest tänker praktiskt... En ring ska sitta skönt på fingret och inte fastna i något eller riskera att tappa stenar eller liknande. Således valde jag en helt slät guldring, med rundade kanter för att vara mjukt mot fingret, som förlovningsring.
Vigselringen är liknande, ngt smalare och har ett ingraverat mönster - som jag insett att det nöts bort med tiden. Det är förbättrat en gång och kanske blir det fler gånger framöver, eller också skiter jag i det.

Jag har ärvt en gammal ring efter min mormor, guld med 3 stenar av nåt slag. Hade kunnat tänka mig att ha den mellan mina två ringar, vid nåt särskilt tillfälle. Men då måste jag göra ringen större, och det kommer nog aldrig bli av.
Hur vet man vilken sorts stenar det är i en ring? Är vitt glitter alltid diamanter eller finns det fler sorter?
20190120_115542.jpg
 
Svar på fråga nummer 4: När jag bestämde vigselring så ville jag ha en som var smidig och inte skulle fastna i saker. Jag ville inte att den skulle vara för bred eller att någon sten skulle sticka ut så det blev en sån här:
20082226_front_large.jpg
Något sånt skulle nog passa mig också!
Blev lite förälskad i den här, men sambon vill inte gifta sig och jag kommer nog aldrig lägga ut 6700kr på en ring, även om det inte var värst.

Kan du länka till din?
Screenshot_20190123-182421.jpg
 
Om jag skulle förlova eller gifta mig skulle jag vilja ha en från Norrfolks.
Tycker inte om smycken generellt och får skavsår på händerna av ringar när jag rider. Därför gillar jag deras smala, rundade ringar. Diskret på ett vackert vis.
 
Har precis beställt hem en ring sizer så jag kan beställa en sådan här från Norrfolks:
Tiny-Diamond-Ring-800px-1.jpg


Har letat efter ett guldigt alternativ till min vigselring som är i vitt guld. Perfekt att byta lite då och då och matcha andra smycken.:p

Så tack till er som tipsade om Norrfolks!
Åh, jag blev kär! :love: Men frågan är om man fastnar lätt i en sån..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp