Förmånligt protein?

finapina

Trådstartare
Tips på förmånligt protein? Har fått rådet att ge min häst mera protein.Vad är vettigaste att köpa? Köpte en färdig mix från Krafft men den var chockerande dyr jämfört med lucern jag köpt innan. Att dessutom ge minst 1.5 kg per 100 kg/ häst ( rekommendationen)gör det galet dyrt... Kört på lucern innan men pålle är inte jätteförtjust i det...Kan bli svårt med större mängd tror jag, om man inte blandar lucernen med ngt gott. Kan det funka att blanda 50/50 lucern/ färdig mix från Krafft? Nån som gör så? Eller är det galet?
 
Tips på förmånligt protein? Har fått rådet att ge min häst mera protein.Vad är vettigaste att köpa? Köpte en färdig mix från Krafft men den var chockerande dyr jämfört med lucern jag köpt innan. Att dessutom ge minst 1.5 kg per 100 kg/ häst ( rekommendationen)gör det galet dyrt... Kört på lucern innan men pålle är inte jätteförtjust i det...Kan bli svårt med större mängd tror jag, om man inte blandar lucernen med ngt gott. Kan det funka att blanda 50/50 lucern/ färdig mix från Krafft? Nån som gör så? Eller är det galet?
Jag föredrar potatisprotein.
 
Tips på förmånligt protein? Har fått rådet att ge min häst mera protein.Vad är vettigaste att köpa? Köpte en färdig mix från Krafft men den var chockerande dyr jämfört med lucern jag köpt innan. Att dessutom ge minst 1.5 kg per 100 kg/ häst ( rekommendationen)gör det galet dyrt... Kört på lucern innan men pålle är inte jätteförtjust i det...Kan bli svårt med större mängd tror jag, om man inte blandar lucernen med ngt gott. Kan det funka att blanda 50/50 lucern/ färdig mix från Krafft? Nån som gör så? Eller är det galet?
Är hästen inte superkräsen så köp rent potatisprotein och blanda i något gott istället. Jag använde mash.
 
Håller med föregående talar om potatisprotein. Jag har blandat det med lucernpellets, lucernhack och Hippo Grov Alfa. Vilket pelleterat foder som helst lär funka. Havre funkar INTE.
Angående giva så de givor du hittar på säcken är meningslösa. Vad din häst behöver beror till 100% på grovfodret. (Kanske missförstod vad du menade med "rekommendationen")
 
Lucern är dyrare än proteinkoncentrat om du räknar på hur mkt du behöver ge för att få samma proteinmängd. Man kan inte titta på vad en säck kostar 😊

Med det sagt så är potatisprotein ekonomiskt om du kan få tag i det smidigt. Jag brukar blanda med en mindre mängd lusern, men vad som funkar.
 
Granngården Elit Proteinspecial (potatisproteinbaserat) eller rent potatisprotein är det billigaste.
Elit proteinspecial och krafft muscle up ligger väl lika i pris? Var ingen större skillnad sist jag räknade iaf, men det var ett tag sen.

Potatisprotein betydligt billigare än både på den kvarn jag köper från, men lika i pris om jag ska köpa dyr hink i vanlig foderaffär.
 
Elit proteinspecial och krafft muscle up ligger väl lika i pris? Var ingen större skillnad sist jag räknade iaf, men det var ett tag sen.

Potatisprotein betydligt billigare än både på den kvarn jag köper från, men lika i pris om jag ska köpa dyr hink i vanlig foderaffär.

Ah, såg att GG protspec har mindre säck nu... Shrinkflation!
 
Tips på förmånligt protein? Har fått rådet att ge min häst mera protein.Vad är vettigaste att köpa? Köpte en färdig mix från Krafft men den var chockerande dyr jämfört med lucern jag köpt innan. Att dessutom ge minst 1.5 kg per 100 kg/ häst ( rekommendationen)gör det galet dyrt... Kört på lucern innan men pålle är inte jätteförtjust i det...Kan bli svårt med större mängd tror jag, om man inte blandar lucernen med ngt gott. Kan det funka att blanda 50/50 lucern/ färdig mix från Krafft? Nån som gör så? Eller är det galet?
Det beror på hur mycket protein du behöver addera, lucern har ju inte superhögt värde om man jämför med andra proteinrika foder, vi har ett silage med väldigt låg kvot och jag ger linfrökaka, Granngården elit special samt potatisprotein. Potatisproteinet är inte jättekul om man ger det i större mängd dock, blir betongkänsla i hinken. Ofta gillar hästar betfor/betfiber så kan man ge det som mash till kanske det slinker ned lättare?
 
Tips på förmånligt protein? Har fått rådet att ge min häst mera protein.Vad är vettigaste att köpa? Köpte en färdig mix från Krafft men den var chockerande dyr jämfört med lucern jag köpt innan. Att dessutom ge minst 1.5 kg per 100 kg/ häst ( rekommendationen)gör det galet dyrt... Kört på lucern innan men pålle är inte jätteförtjust i det...Kan bli svårt med större mängd tror jag, om man inte blandar lucernen med ngt gott. Kan det funka att blanda 50/50 lucern/ färdig mix från Krafft? Nån som gör så? Eller är det galet?

Granngården Elit Proteinspecial innehåller 330 gr smb rp/kg och kostar 359 kr för 15 kg, blir 23,99 kr/kg

Krafft Muscle up innehåller 340 gr smb rp/kg och kostar 589 kr/kg, blir 29:45 kr/kg. OBS! Är man medlem i en SWB-förening får man 10 % rabatt på krafft och då blir det helt plötsligt 26:50 kg :D

/Lizzie
 
Senast ändrad:
Hippo protein plus är smakligt och hyfsat pris 300 g smb rp/kg. Annars rent sojaprotein. Ja, jag vet att det troligtvis inte är soja som odlas i europa och därmed inte helt ok miljömässigt. Å andra sidan innehåller många kraftfoder redan soja och den lär inte heller vara odlad i europa, så...
 
Hippo protein plus är smakligt och hyfsat pris 300 g smb rp/kg. Annars rent sojaprotein. Ja, jag vet att det troligtvis inte är soja som odlas i europa och därmed inte helt ok miljömässigt. Å andra sidan innehåller många kraftfoder redan soja och den lär inte heller vara odlad i europa, så...
Det är väl inte alls många kraftfoder som det är soja i? Inte de vanligaste svenska märkena iaf?
 
Jag fodrar lucern och potatisprotein. Potatisproteinet är inte jättegott i sig själv så jag blandar i tillräckligt med lucern för att hästen ska äta det. Om hästen inte gillar lucern finns det annat man kan blanda det med, betfor tex. Potatisprotein tycker jag är det absolut bästa om man behöver öka proteinet men inte har utrymme för all den energi som man får på köpet om man enbart ska fodra med tex lucern.
 
Räknar man pris per gram smältbart råprotein är det förvånansvärt små skillnader mellan olika färdigfoder. Bara genom att ge rent potatisprotein kan man komma ner en bit. (eller soja då, men det ger jag inte av etiska skäl och rekommenderar ingen annan att göra det heller. Sojaindustrin är hemsk)
 
Räknar man pris per gram smältbart råprotein är det förvånansvärt små skillnader mellan olika färdigfoder. Bara genom att ge rent potatisprotein kan man komma ner en bit. (eller soja då, men det ger jag inte av etiska skäl och rekommenderar ingen annan att göra det heller. Sojaindustrin är hemsk)
Och jag fick ungefär samma pris för potatisprotein som för proteinkoncentrat
 
Hippo protein plus är smakligt och hyfsat pris 300 g smb rp/kg. Annars rent sojaprotein. Ja, jag vet att det troligtvis inte är soja som odlas i europa och därmed inte helt ok miljömässigt. Å andra sidan innehåller många kraftfoder redan soja och den lär inte heller vara odlad i europa, så...

Det odlas soja i europa så kolla på dina säckar, det brukar stå om det är råvaror från enbart EU.
 
Det odlas soja i europa så kolla på dina säckar, det brukar stå om det är råvaror från enbart EU.
Jo jag vet att det odlas soja i europa, människo-soja så att säga är i princip alltid odlad här. Men med djurfoder brukar det vara lite sämre.
Men har man börjat använda det även i djurfoder så är det ju toppen!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
379
Senast: Elo
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 279
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 563
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 251
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp