Förmånligt protein?

Sorry, jag uttryckte mig dumt, syftade på de med högt proteininnehåll.
Men jag inser efter lite googlande att det finns gott om sådana utan soja oxå, jag var för hemmablind helt enkelt :o
Dock fodrar jag ändå gärna med sådant som innehåller soja, både till mig själv och häst :D
 
De brukar innehålla potatisprotein, inte soja. Iaf inte de vanligaste svenska proteinkoncentraten (tex krafft, granngården)

Kraffts pluss protein innehåller iaf soja. Kollade upp den när jag funderade på att ge till unghästen som ratar muscle up pga potatisprotein.
 
Hippo protein plus är smakligt och hyfsat pris 300 g smb rp/kg. Annars rent sojaprotein. Ja, jag vet att det troligtvis inte är soja som odlas i europa och därmed inte helt ok miljömässigt. Å andra sidan innehåller många kraftfoder redan soja och den lär inte heller vara odlad i europa, så...
Det är ju inte bara miljöaspekterna som är problematiska med sojaproduktionen i sydamerika. De använder bekämpningsmedel som är cancerframkallande och utnyttjar arbetskraft som inte får tillräcklig skyddsutrustning. Europeiskt odlad soja är ju en helt annan sak, men jag gissar att det är ett helt annat pris då. Åkerbönor är ju intressant proteinodling i Sverige, tyvärr tycker hästar att det är äckligt.
 
Kraffts pluss protein innehåller iaf soja. Kollade upp den när jag funderade på att ge till unghästen som ratar muscle up pga potatisprotein.
Aha. Jag har dålig koll på de foder som innehåller sådär halvmycket protein. Köper aldrig sånt själv 😊
Det är kanske så, jag har inte kollat pris på potatisprotein på länge.
Stor skillnad i pris mellan olika leverantörer. En butik i min stad säljer i 5-kilosburk men det är inte så mkt billigare än muscle up. Åker jag till Orga Kvarn kan jag köpa 20 kg för 650 kr, det är bra mkt billigare.
Var köper man det smidigast?
I min stad finns det på ena butiken där hästfoder säljs, men det är betydligt billigare om jag åker till kvarnen ute på landet.
 
Jag ger potatisprotein, muscle up och linfrökaka samt lite lusern eftersom hästen tycker att det är gott. Muscle up kommer att fasas ut när säcken tar slut. Köpte en säck potatisprotein på 25 kg på en av våra lokala affärer här. Har man möjlighet att köpa på säck så är det nog svårt att få bättre pris på protein.

Jag har även tillägget att jag på grund av vårt grovfoder och med tanke på tuggtid helst inte vill ge mer energi när jag ger protein, så jag vill att mitt proteinfoder ska ha så hög kvot som möjligt och då är potatisproteinet svårt att slå.
 
Tips på förmånligt protein? Har fått rådet att ge min häst mera protein.Vad är vettigaste att köpa? Köpte en färdig mix från Krafft men den var chockerande dyr jämfört med lucern jag köpt innan. Att dessutom ge minst 1.5 kg per 100 kg/ häst ( rekommendationen)gör det galet dyrt... Kört på lucern innan men pålle är inte jätteförtjust i det...Kan bli svårt med större mängd tror jag, om man inte blandar lucernen med ngt gott. Kan det funka att blanda 50/50 lucern/ färdig mix från Krafft? Nån som gör så? Eller är det galet?
Är det Muscle up du menar? Du måste ha läst fel på doseringsrekommendationen,
1669292771895.png
1669292771895.png
 
Det var typ 7 år sen jag sist köpte den, så i mitt huvud var den på 25kg när den hette Protein Special 😅.

"När jag var ung! Då var fodersäckarna minsann alltid 30 kilo, ojojoj vad vi bar och blev starka" 🤣
Jag är glad att den bara är på 15 kg ;) vi har fodret på loftet och lusernsäckarna på 25 kg är inte roliga att bära upp!
 
Hörni jag kommer nog testa risprotein... Det är Black Week och en bulkpulversida har 80% på vissa saker. Även spirulina...

(Hett tips om nån behöver MSM, löjligt lågt pris på det)
 
Aha. Jag har dålig koll på de foder som innehåller sådär halvmycket protein. Köper aldrig sånt själv 😊

Stor skillnad i pris mellan olika leverantörer. En butik i min stad säljer i 5-kilosburk men det är inte så mkt billigare än muscle up. Åker jag till Orga Kvarn kan jag köpa 20 kg för 650 kr, det är bra mkt billigare.

I min stad finns det på ena butiken där hästfoder säljs, men det är betydligt billigare om jag åker till kvarnen ute på landet.
Har kvarnen en butik?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
381
Senast: Elo
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 279
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 563
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 251
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp