Förmånsbil

TeamLundVer

Trådstartare
Vi har i 2 omgångar haft förmånsbil via mannens jobb. För oss passar upplägget jättebra ☺️ men nu när vi ska ha för 3e gången vill vi ta via mitt jobb istället.

Har fått kalkylen men har oerhört svårt att jämföra den med avdragen på mannens lönespec. Jag vill ju veta hur mycket denna kostar oss i månaden jämfört med den vi har nu.

Finns det ngn här inne som är haj på detta och skulle kunna hjälpa en vilsen själ?

På min kalkyl står det:
  • Kostnad efter skatt för löneavdrag per månad
  • Kostnad skatt för bilförmån per månad
På mannens lönespec står det:
  • Personalbil bruttoavdrag
  • Personalbil nettoavdrag
 
Jag kan inte hjälpa dig med din fråga. Men har du koll på att reglerna nog ska ändras 1 juli och att man måste hämta ut bilen före 1/7 om de gamla mer förmånliga reglerna ska gälla?
 
Vi har i 2 omgångar haft förmånsbil via mannens jobb. För oss passar upplägget jättebra ☺️ men nu när vi ska ha för 3e gången vill vi ta via mitt jobb istället.

Har fått kalkylen men har oerhört svårt att jämföra den med avdragen på mannens lönespec. Jag vill ju veta hur mycket denna kostar oss i månaden jämfört med den vi har nu.

Finns det ngn här inne som är haj på detta och skulle kunna hjälpa en vilsen själ?

På min kalkyl står det:
  • Kostnad efter skatt för löneavdrag per månad
  • Kostnad skatt för bilförmån per månad
På mannens lönespec står det:
  • Personalbil bruttoavdrag
  • Personalbil nettoavdrag

Bästa jämförelsen är att gå in på SKV och se vilka förmånsvärden de önskade bilarna ligger på. Sedan har ni ju svart på vitt vilken som har högst förmånsvärde.
 
Bästa jämförelsen är att gå in på SKV och se vilka förmånsvärden de önskade bilarna ligger på. Sedan har ni ju svart på vitt vilken som har högst förmånsvärde.
Men det är väl inte bara förmånsvärdet som spelar in?

Jag hade ett mycket förmånligare avtal än både maken och många av mina kollegor på min senaste förmånsbil. Drivmedel, bruttolönepåslag, osv. Min bil var i princip kostnadsneutral, jag betalade en schablon på körda mil privat. Makens bil kostade ett antal tusenlappar plus alla privata mil.

Mvh Miks
 
Men det är väl inte bara förmånsvärdet som spelar in?

Jag hade ett mycket förmånligare avtal än både maken och många av mina kollegor på min senaste förmånsbil. Drivmedel, bruttolönepåslag, osv. Min bil var i princip kostnadsneutral, jag betalade en schablon på körda mil privat. Makens bil kostade ett antal tusenlappar plus alla privata mil.

Mvh Miks

Nej absolut inte, det kan skilja mycket mellan arbetsplatser. Jag har också förmånsbil, det är eg ganska dyrt men såklart förmånligt (haha) jämfört med att köpa den själv. Å andra sidan hade jag aldrig köpt en ny bil... men jag kör normalt sett så mycket i jobbet så värdeminskningen är en viktig faktor. Nu tog jag ut en ny bil i maj ifjol som idag har gått 2200 mil - det är lite knäppt men det här året har ju varit det också. Risken finns väl för efterdyningar eftersom vi också måste köra ett antal mil i tjänsten.
 
Men det är väl inte bara förmånsvärdet som spelar in?

Jag hade ett mycket förmånligare avtal än både maken och många av mina kollegor på min senaste förmånsbil. Drivmedel, bruttolönepåslag, osv. Min bil var i princip kostnadsneutral, jag betalade en schablon på körda mil privat. Makens bil kostade ett antal tusenlappar plus alla privata mil.

Mvh Miks

Då hjälper det inte att läsa en lönespec, då behöver en företagets policy. Men för att ta reda på rena förmånsvärdet för en bil - SKV.

https://www.skatteverket.se/foretag...075abe880009792.html?q=lägre+förmånsvärde+bil
 
Nu tog jag ut en ny bil i maj ifjol som idag har gått 2200 mil - det är lite knäppt men det här året har ju varit det också. Risken finns väl för efterdyningar eftersom vi också måste köra ett antal mil i tjänsten.
Gränsen ligger på 3000 mil i tjänsten, jag undrar också hur SKV kommer hantera det skumma coronaåret.
 
Då hjälper det inte att läsa en lönespec, då behöver en företagets policy. Men för att ta reda på rena förmånsvärdet för en bil - SKV.

https://www.skatteverket.se/foretag...075abe880009792.html?q=lägre+förmånsvärde+bil
Ja alltså förmånsvärdet är ju intressant när man jämför två olika bilar (modeller) men det säger ju inget om vilket företag det blir förmånligast att ta ut en ny bil i.

@TeamLundVer Det bästa skulle ju vara att få samma offert på makens företag för att se hur skillnaden blir. Men det kanske är känsligt? Har ni tillgång till de olika företagens bilpolicys?

Mvh Miks
 
Ja alltså förmånsvärdet är ju intressant när man jämför två olika bilar (modeller) men det säger ju inget om vilket företag det blir förmånligast att ta ut en ny bil i.

@TeamLundVer Det bästa skulle ju vara att få samma offert på makens företag för att se hur skillnaden blir. Men det kanske är känsligt? Har ni tillgång till de olika företagens bilpolicys?

Mvh Miks

Ja, mitt svar kvarstår. Är det bara förmånsvärdet och samma policys räcker SKV. I annat fall måste en be om fullständiga villkor från respektive arbetsgivare för att kunna jämföra ev. erbjudande.

Och då kanske också ska vägas in de förändringar som avser förmånsbil ska vägas in.
 
Ja alltså förmånsvärdet är ju intressant när man jämför två olika bilar (modeller) men det säger ju inget om vilket företag det blir förmånligast att ta ut en ny bil i.

@TeamLundVer Det bästa skulle ju vara att få samma offert på makens företag för att se hur skillnaden blir. Men det kanske är känsligt? Har ni tillgång till de olika företagens bilpolicys?

Mvh Miks
Det är inte aktuellt att ta det via mannens jobb då han funderar på annat.
Själva bilen i sig är rabatterad genom mitt jobb men jag använder den inte i tjänsten vilket mannen gjort med den bilen vi har nu och därmed har kostnaden då sjunkit.

Den vi är intresserade av nu är en ren elbil mot nuvarande som är diesel så den kan ju vara lite dyrare för oss i månaden iom att "bränslet" är billigare. Men jag vill väldigt gärna veta hur mycket dyrare den är ☺️
 
Det är inte aktuellt att ta det via mannens jobb då han funderar på annat.
Själva bilen i sig är rabatterad genom mitt jobb men jag använder den inte i tjänsten vilket mannen gjort med den bilen vi har nu och därmed har kostnaden då sjunkit.

Den vi är intresserade av nu är en ren elbil mot nuvarande som är diesel så den kan ju vara lite dyrare för oss i månaden iom att "bränslet" är billigare. Men jag vill väldigt gärna veta hur mycket dyrare den är ☺️

Då får du be om policyn från din firma. Du får dock inget lägre förmånsvärde eftersom du vad jag tolkar inte når upp till 3000 mil i tjänsten.
 
Gränsen ligger på 3000 mil i tjänsten, jag undrar också hur SKV kommer hantera det skumma coronaåret.

Fast nja. Ja när det gäller förmånsvärdet men på mitt jobb (som exempel då och tillämpligt när det gäller min bil) har vi gränser för bruttolöneavdrag vid 1500 och 2500 mil per år om jag minns rätt.
 
Då får du be om policyn från din firma. Du får dock inget lägre förmånsvärde eftersom du vad jag tolkar inte når upp till 3000 mil i tjänsten.
Det är ju inte det jag behöver, tror jag

Såhär. Nuvarande bil genererar följande på mannens lönespec:
Personalbil bruttoavdrag - 1880kr
Personalbil nettoavdrag - 3620kr

Det jag fått "offert" på från mitt jobb är:
Kostnad efter skatt för löneavdrag per månad 5281kr
Kostnad skatt för bilförmån per månad 1474kr

Jag vill utifrån detta veta hur mycket dyrare den nya bilen kommer bli i minskad lön (alltså inte drivmedel) för att kunna ta med det i budgeten.

Jag kan tyvärr inte jämföra båda hos SKV då jag inte kommer ihåg vilken tilläggsutrustning vi har i nuvarande bil 🙈
 
Det är ju inte det jag behöver, tror jag

Såhär. Nuvarande bil genererar följande på mannens lönespec:
Personalbil bruttoavdrag - 1880kr
Personalbil nettoavdrag - 3620kr

Det jag fått "offert" på från mitt jobb är:
Kostnad efter skatt för löneavdrag per månad 5281kr
Kostnad skatt för bilförmån per månad 1474kr

Jag vill utifrån detta veta hur mycket dyrare den nya bilen kommer bli i minskad lön (alltså inte drivmedel) för att kunna ta med det i budgeten.

Jag kan tyvärr inte jämföra båda hos SKV då jag inte kommer ihåg vilken tilläggsutrustning vi har i nuvarande bil 🙈

Då får ni helt enkelt fråga vad de olika summorna avser om ni ska jämföra rakt av. Vilket ju inte går om det är olika policys och olika bilar etc.
 

Liknande trådar

Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 927
Senast: Tranan
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 387
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp