Förmedlingsstall

B

**BORTTAGEN**

Hej!
Har någon här erfarenhet av att köpa häst från sk. förmedlingsstall? Jag har varit inne på några hemsidor och kollat lite, men det slog mig att deras prissättning ibland känns lite oskälig. Ex. ett irländskt halvblod, av okänd härstamning, ca 8 år, har gått Lb/Lb dressyr, sägs ha bra hoppkapacitet och vara allmänt bussig. Pris: 60.000 kr. I mitt tycke borde faktumet att hästen saknar stamtavla dra ner priset rejält, men jag kanske är dåligt informerad om hur prissättningen går till?

Mvh,

Therese
 
Hej!

Har själv aldrig köpt häst från något förmedlingsstall, utan från privatpersoner. Förmedlingsstallets verksamhet måste ju gå runt, och dessutom gärna med en viss vinst, så därför är hästarna generellt sett dyrare där än om man köper från en privatperson. Fördelen med att ändå åka till ett handelsstall kan ju vara att man sparar tid och bensinpengar genom att man får möjlighet att se och provrida flera hästar på samma ställe.

Lycka till med ditt eventuella hästköp!
AKO
 
Jag vet att endel stall kan erbjuda dig att "byta" häst om den du köpt inte skulle "passa", men det är nog lite ovanligare.
Försök att kolla upp hur seriösa de är innan du åker dit.
/Wera
 
förmedlingsstall brukar ju också lägga på moms på sina hästar..så står det 60 000 kan det vara med + moms å då blir ju priset ännu högre tyvärr.
 
Har hört om endel som har blivit riktigt lurade. Dels på en häst som sas skulle vara inriden, men vid veterinärbesiktningen visade det sig att hästen inte ens var 3 år än. Men det är ju mycket upp till köparen att inte lite blint på säljaren och kolla upp så mycket som möjligt innan köp.
 
men ena häst kommer från försäljningstall. först uppfödd av en av sverigest största hästhandlare..sedan till försäljningstall (applakulla) men blev såld därifrån som väääldigt ung till privatperson...dock har jag ingen erfarenhet själv.

vet däremot att en bekant lämnade in sin häst till försäljningstall i skåne där hästen kom hem utdömd och det hade gått kort tid och nu är hästen avlivad!!! (den skulle alltså säljas och stog där för visning etc).
 
Priserna på hästar och ponnyer har generellt ökat tycket jag. Priiserna behöver inte alls vara högre hos en förmedlare än hos en privatperson.
Det beror alldeles på vad det är för häst. Går man till ett större försäljningsstall så är priserna många gånger sky höga. Där ligger 3-4 åringar ibland på 2-300.000:- och det kan ju tyckas vara lite mkt pengar. Jag skulle själv aldrig köpa en så ung häst för så mkt pengar. Man vet ju inte vad det blir.
Jag har precis blivit erjuden en 2 åring för 45.000:- av en privat person. Han har ingen höjdar stam, mamma är ponny halvblod arab, pappan halvblod. Höjden på honom i dag ligger på ca 155. Dessa små hästar brukar ju vara billigare. Men inte denna. Enligt vet skulle den vara mkt välutvecklad och färdig. Han var mkt jämn i sin kropp, jämt växt. Men färdigväxt?? Till mej sa hon att hon trodde han skulle bli 165?!
Köpa honom ?? Nej jag tror inte det.

Åter till förmedling stall. Jag har lite förmedlign själv och läggger endast på det som hästarna kostar mej. så så mkt dyrare blir det inte än att köpa av en privat person.
Ju snabbare man köper ponnyn här i från ju billigare blir den med andra ord. Ju längre den står här, ju mer den kostar att ha samt ju mer utbildning den får, ju dyrare blir den.
Så var inte rädd för att höra med en förmedlare!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 460
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp