Förnuft eller Jante?

Sevenofnine

Trådstartare
Jag funderar lite, här: Jag har en drömresa, en riktigt sanslöst underbar, SVINDYR drömresa, av en sort som bara är lyxig och överdådig - men som jag drömt om minst halva mitt liv. Jag skulle göra resan ihop med min tonårsdotter. Helst ganska snart, innan medan hon fortfarande kan tänka sig att resa med mamma.

Just nu har jag absolut inte den summan pengar som resan skulle kosta, långt ifrån, men om jag jobbar och sliter och sparar, så kanske, om nåt år.

Men är det verkligen försvarbart? Att vräka ut SÅ mycket pengar på en dryg veckas fantasivistelse? Speciellt när min make INTE vill göra en sån resa, han skulle knappast vilja följa med ens om den var gratis. Är det själviskt då att bara vi två reser? Borde jag lägga pengarna på nåt klokt? Eller på en resa för hela familjen? Ska man ens slösa så mycket pengar (okej, det rör sig om 150 000 ungefär, max) på en resa? Får man det, som vanlig människa?

Härmed inte sagt att jag kan få ihop summan, det är nog lite av ett önsketänkande. Men om. Jag kan eventuellt fixa det. Är det Jante som viskar i mitt öra att jag verkligen inte är värd en sån lyxtripp? Eller är det sunda förnuftet? Jag kan tänka mig bäggedera.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Jag skulle inte klara av att lägga så mycket på en enda vecka. Ens om jag hade råd.
Jag saknar nog tillräckligt med fantasi för att ens komma på hur man gör för att spendera såpass. Det är ju mer än 10 000 per person och dag.

Nog för att jag väldigt gärna hade rest upp 150 000 och skulle göra det om jag fick chansen, men det hade tagit mig betydligt längre än en vecka.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Kan man inte få veta vad för resa det rör sig om?

Och ja, visst ska man göra det man drömmer om. Om det är möjligt. Vad t ycker maken om ni faktiskt gör den resan?
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Är det vad du verkligen vill (och det låter det ju som) så "go for it"! Jag, däremot, hade ALDRIG värderat en resa till så mycket pengar. En vecka, och sedan är det över. Om jag skulle lyckas slita och spara ihop 150000 kr hade jag definitivt velat lägga de på något mer varaktigt som jag hade kunnat njuta av/ha roligt med mycket längre än en vecka. Men det är väl inte FEL att resa för en stor summa pengar, om det är det man drömmer om. Vi är ju alla olika - tack och lov :)!
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Kan du skrapa ihop pengarna så är det väl klart att du ska resa.
Det är ju i slutändan bara pengar. Men låna inte, det blir så dumt.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Får du ihop pengar, gör det. Varför inte? Att uppfylla en dröm och må bra är väl i allra högsta grad något "klokt".
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Du får givetvis spendera dina pengar på vad du vill, vi är alla olika, vissa sparar pengar till en bil, andra till häst och andra till resor. Jag skulle däremot aldrig lägga så mycket pengar på en resa, jag gillar heller inte att resa till den grad och skulle få ångest för resten av livet om jag slösat bort så mycket pengar på en semestervecka. :angel:
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Man lever bara en gång! Alla vill vi göra olika saker med våra pengar och om du har möjlighet att uppfylla en dröm, gör det!
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Jag funderar lite, här: Jag har en drömresa, en riktigt sanslöst underbar, SVINDYR drömresa, av en sort som bara är lyxig och överdådig - men som jag drömt om minst halva mitt liv. Jag skulle göra resan ihop med min tonårsdotter. Helst ganska snart, innan medan hon fortfarande kan tänka sig att resa med mamma.

Just nu har jag absolut inte den summan pengar som resan skulle kosta, långt ifrån, men om jag jobbar och sliter och sparar, så kanske, om nåt år.

Men är det verkligen försvarbart? Att vräka ut SÅ mycket pengar på en dryg veckas fantasivistelse? Speciellt när min make INTE vill göra en sån resa, han skulle knappast vilja följa med ens om den var gratis. Är det själviskt då att bara vi två reser? Borde jag lägga pengarna på nåt klokt? Eller på en resa för hela familjen? Ska man ens slösa så mycket pengar (okej, det rör sig om 150 000 ungefär, max) på en resa? Får man det, som vanlig människa?

Härmed inte sagt att jag kan få ihop summan, det är nog lite av ett önsketänkande. Men om. Jag kan eventuellt fixa det. Är det Jante som viskar i mitt öra att jag verkligen inte är värd en sån lyxtripp? Eller är det sunda förnuftet? Jag kan tänka mig bäggedera.

150.000 är inte mer än värdeminskningen för att sätta i nycklarna i en lite extremare bil, något som män gärna ägnar sig åt när vi har råd.

Har du råd så uppfyll din dröm.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

150.000?? WOW, var 17 ska ni ta vägen?? (Jag är ärligt intresserad, med tanke på att mina drämresor brukar gå på 60.000 för 2 (2 veckors.)).

Om du tycker att det är värt det, så ÅK! Jag planerar att åka till Galapagos så snart jag har råd- dit är inte heller billigt, men det är något jag verkligen vill se så..

/Lavinia, anser att alla gör vad de vill med de pengar de har.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Jag hade inte gjort det.
Så mycket kan gå snett och jag hade grämt ihjäl mig ifall jag lagt 150.000 på en semester som tex regnade bort/jag blev magsjuk och sängliggandes eller dylikt.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

150.000 är inte mer än värdeminskningen för att sätta i nycklarna i en lite extremare bil, något som män gärna ägnar sig åt när vi har råd.

Har du råd så uppfyll din dröm.

Mitt i prick golit.


Ts- är det din dröm- gör det.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

KL och svarar alla.

Jag blev förvånad över hur många som var positiva till galenskapen!

Okej: Four Seasons Resort Bora Bora (franska Polynesien). Over water bungalow. Snorkling, jetski och spa som extra. Själva vistelsen går loss på cirka 65 000:- men sen kostar allt övrigt en hel del extra, om man säger, och resan dit kommer att kosta närmare 20 000:- Då tar jag i lite i överkant för säkerhets skull så 150 000:- kanske är att ta i.

Bora Bora har jag velat åka till sen jag var tonåring. Man kan åka dit på en betydligt billigare resa men nu är det just den här extrema lyxtrippen jag drömmer om. Gå in på deras hemsida eller facebooksida och titta på bilderna. En lyxresort för rika som inte behöver vända på slantarna, visst, men jag vill dit. Jag har vänner som varit påBora Bora, budgetvarianten (som också kostade...) men jag vill ha en lyxvecka, allt inräknat.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Äsch, det finns betydligt mycket värre saker att lägga pengarna på. Knark, som exempel.

Jag hade gjort annat för pengarna, men är det din dröm, så varför inte om du kan få ihop pengarna.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Klart du ska göra det! Din dotter kommer med all säkerhet vilja resa med dig om 1 år, 2 år, 3år....kanske om hon har hunnit få småbarn kanske hon tänker till en extra gång. Det jag menar är att du inte behöver spara så vansinnigt hårt.
Drömmar är superviktiga, de får aldrig ta slut i den säcken. Man ska ha en hel drös med drömmar och önskningar tycker jag så det finns mycket att välja på.
Börja spara nu.
gulan
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Gört tycker jag. Det är något du har velat länge och kommer ha kvar som härliga tider från för resten av ditt liv.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Tja, vad är pengar värda?

När jag på åttiotalet köpte en dator för 10 papp tyckte folk att jag var galen. Hade jag däremot köpt möbler för de pengarna hade ingen höjt på ögonbrynen.

På en konstuställning visades glaskonst som kostade strax över 40'. Besökarna förfasades över priserna. Men ingen hade funderat över en bil för summan. Snarare undrat varför man inte köpte nåt bättre.

Jag skulle kunna tänka mig lägga 120' på en häst. Ingen skulle klassat mig som galen för det. Hade jag köpt en tavla för pengarna hade jag blivit föremål för tissel och tassel.

150' för en resa once in a lifetime är i mina ögon inget galet. Det finns tokigare saker att göra för den summan
 
Sv: Förnuft eller Jante?

kl

Jag har säkert "rest upp" mer än 150 000 kr, men jag har ju också varit borta betydligt längre än en vecka eller två ;) Jag hade personligen absolut inte lagt ut så mycket för en så kort tid(i mina ögon då), men en massa lyx i överflöd är kanske inte det som tilltalar mig mest heller. Men är det din absoluta dröm så varför inte? Du kan ju alltid börja spara ju, kanske prioriterar du annorlunda senare, om du tycker det är för mycket slit att få ihop pengarna.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

KL och svarar alla.

Jag blev förvånad över hur många som var positiva till galenskapen!

Okej: Four Seasons Resort Bora Bora (franska Polynesien). Over water bungalow.




Jag såg ett repotage från Bora Bora med "När och fjärran" för hundra år sedan.
De filmade inifrån en OW-bungalow som hade panoramafönster i golvet med belysning i vattnet så man kunde ligga och titta på fiskarna mitt i natten eller ta sig ett litet dopp precis utanför dörren.


Jag förstår att du skapat en fix idé runt detta utsökta lilla paradis och det finns väl egentligen bara en bot ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp