Förnuft eller Jante?

Sv: Förnuft eller Jante?

Jag hade inte gjort det.
Så mycket kan gå snett och jag hade grämt ihjäl mig ifall jag lagt 150.000 på en semester som tex regnade bort/jag blev magsjuk och sängliggandes eller dylikt.

Det var min första tanke när jag läste trådstarten också faktiskt, pessimist som jag är. :D Men vad tusan, så kan man ju inte tänka! Visst vore det jättetrist om man slitit och sparat och kämpat för något och sedan bara blir besviken, men alternativet är väl ännu tristare. Ska man alltid tänka så kan man ju aldrig köpa en häst/bil/hus, skaffa barn eller något annat som man drömmer om eftersom det in värsta fall går fel. Sen är det såklart väldigt individuellt vad som är tillräckligt viktigt för att vara värt vilka risker och uppoffringar.

150.000 är inte mer än värdeminskningen för att sätta i nycklarna i en lite extremare bil, något som män gärna ägnar sig åt när vi har råd.

Det var min andra tanke. :D Själv skulle jag inte lägga den summan på vare sig en bil eller en veckas semester, men väl på andra saker, och det är väl underbart om folk har möjlighet att uppfylla sina drömmar!
 
Sv: Förnuft eller Jante?

KL och svarar alla.

Jag blev förvånad över hur många som var positiva till galenskapen!

Okej: Four Seasons Resort Bora Bora (franska Polynesien). Over water bungalow. Snorkling, jetski och spa som extra. Själva vistelsen går loss på cirka 65 000:- men sen kostar allt övrigt en hel del extra, om man säger, och resan dit kommer att kosta närmare 20 000:- Då tar jag i lite i överkant för säkerhets skull så 150 000:- kanske är att ta i.

Bora Bora har jag velat åka till sen jag var tonåring. Man kan åka dit på en betydligt billigare resa men nu är det just den här extrema lyxtrippen jag drömmer om. Gå in på deras hemsida eller facebooksida och titta på bilderna. En lyxresort för rika som inte behöver vända på slantarna, visst, men jag vill dit. Jag har vänner som varit påBora Bora, budgetvarianten (som också kostade...) men jag vill ha en lyxvecka, allt inräknat.


tycker som sagt att du ska göra det du drömmer om... en liten aspekt bara


... lyx kan vara lite jobbigt. Är man inte van att ha en "liten människa" som hjälper en med allt från att ta frukost till att rätta till badlakanet på solstolen kan det upplevas lite närgånget och påfrestande.

Det kan bli lite påfrestande att diskussionen om Ferrari eller Lambogini vid middagen är på riktigt, eller att man dissar vintersäsongen i Cortina.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Så tänker jag också. Jag kan frestas eller tilltalas av bilder av ett liv som flödar över av lyx, men jag vet att jag inte trivs särskilt bra med att ha extrem lyx och rika människor som spenderar omkring mig. Inte ens under en så kort period som en vecka. På sin höjd över en lunch, faktiskt.

Bortsett från risken för att TS blir besviken, och inte riktigt vet vad hon ger sig in i och hur det kan påverka trivseln, så ser jag inga direkta problem med det hela. Om det är vad man vill, så varför inte.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Kör på! Är det en dröm så är det! Hur mycket kommer du inte ångra dig om du aldrig gör det? Tänk om det händer saker som gör att du inte kan åka om 20 år (om du nu får för dig att skjuta upp det)?

Gör det!!!
 
Sv: Förnuft eller Jante?

För mej personligen skulle det inte vara tänkbart för en resa.. Men jag har andra drömmar som andra fnyser åt som jag skulle kunna lägga så mycket pengar på..
Man lever en gång och då måste man göra det som känns rätt.. Kan du, vill du så gör det!!!!
 
Sv: Förnuft eller Jante?

tycker som sagt att du ska göra det du drömmer om... en liten aspekt bara


... lyx kan vara lite jobbigt. Är man inte van att ha en "liten människa" som hjälper en med allt från att ta frukost till att rätta till badlakanet på solstolen kan det upplevas lite närgånget och påfrestande.

Det kan bli lite påfrestande att diskussionen om Ferrari eller Lambogini vid middagen är på riktigt, eller att man dissar vintersäsongen i Cortina.

:D Men jag tänker inte umgås. Inte mer än nödvändigt, i alla fall. Jag ser fram emot att få frukosten serverad via kanot till min bungalow, och frukosten består av kaffe, nybakat bröd och tropisk frukt. Sen ska jag kliva ner i den turkosa lagunen direkt från vår over water bungalow. Dyka och snorkla kan jag sen tidigare, och min tjej är ett riktigt vattendjur som kommer att älska det hela!

I vanliga fall är jag en mycket jordnära person som hellre fotvandrar i bergen och sover i tält. Men jag har en äventyrlig ådra och jag njuter av fina hotellrum (de få gånger jag får tillfälle att bo så) goda middagar och lyx. God lyx. Inte guld och prål, men njutbar lyx.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Gör det!

Funderar man alltid på allt som kan gå fel eller om saker och ting är värda ens ansträngningar så vekligställer man sällan några drömmar. Saker blir aldrig som man tänkt ändå så lika bra att åka dit och se med egna ögon.

Dooooo iiiiit!!
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Vill du lägga pengar på det, så gör det. Jag skulle inte lägga så mycket pengar på en resa, men det är ditt val. Jag har lagt (av min budget) rätt mycket pengar på resor för att jag tycker det var värt det i minnen.

Och att du och dottern åker, det är väl helt ok. Jag och min mamma har varit iväg på semester ett par gånger, bara hon och jag och pappa har fått vara hemma och vara djurvakt. Han hade inget önskemål att åka dit vi åkte. Det var jättemysigt att vara iväg på mor-dotter-resa. Vi ska göra om det inom ett par år har vi sagt, för det var länge sen nu.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Jag är som sagt också grymt fascinerad av just Four Seasons Bora Bora och vill dit, men då får jag vinna på Lotto först....... Jag tycker livet är för kort för att fundera över vad som lämpar sig eller ej, så länge man inte ställer till det för andra. Så, hade jag pengarna skulle jag åka - med min dotter!
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Är det möjligt att få ihop pengarna utan att det drabbar andra allt för illa (de i familjen som inte ska med t.ex) och man inte skuldsätter sig och måste betala av på drömmen i 15 år efteråt - så gör det. VAD drömmen är tycker jag inte spelar roll, alla har olika intressen. Så länge man är lite smart när man planerar och genomför.

Kan tänka mig att det där är en sån grej du skulle ångra att det inte blev gjort om du inte åker. :-) (Och din dotter följer nog gärna med i högre ålder också.)

Sen finns ju risken att förväntningarna är så höga att verkligheten inte kan leva upp till det, eller att man sätter press på sig att njuuuuuta så själva upplevelsen blir lite krystad. Men det är en annan diskussion.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

:D Men jag tänker inte umgås. Inte mer än nödvändigt, i alla fall. Jag ser fram emot att få frukosten serverad via kanot till min bungalow, och frukosten består av kaffe, nybakat bröd och tropisk frukt. Sen ska jag kliva ner i den turkosa lagunen direkt från vår over water bungalow. Dyka och snorkla kan jag sen tidigare, och min tjej är ett riktigt vattendjur som kommer att älska det hela!

I vanliga fall är jag en mycket jordnära person som hellre fotvandrar i bergen och sover i tält. Men jag har en äventyrlig ådra och jag njuter av fina hotellrum (de få gånger jag får tillfälle att bo så) goda middagar och lyx. God lyx. Inte guld och prål, men njutbar lyx.

då så! kör på
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Söderhavet är bland det mest underbara som finns (varit på Tahiti och Moorea ett par gånger), men tänk på att en vecka är väääldigt kort tid för att resa till andra sidan jorden. Tänk på att tidsskillnaden kommer att ställa till det första tiden - för mig brukar det ta en vecka att ställa om sig, men det är ju såklart olika från person till person, för vissa går det säkert mycket snabbare.
Men att åka till Franska Polynesien och sen behöva åka hem igen efter endast en vecka, det skulle vara som ren tortyr för mig. Sist var vi i tre veckor (+ 2 till i Australien och N.Z.) och det var rätt okej, även om jag helst hade stannat resten av livet:p.
Är det enda chansen att få komma dit så skulle jag åkt även om det bara var för en vecka, men inte om jag kunde spara lite till och stanna längre. Det är värt det! Sen skulle jag aldrig lagt så mycket pengar, men jag är inte så mycket för lyx heller, sist bodde vi i en hydda med alla möjliga trevliga små gäster:D. Alla tycker olika:)
Jag tänker ändå som så att en resa är bland det bästa man kan lägga sina pengar på. Det är inte bara vistelsen man får ut av det utan även minnen för livet och nya kunskaper och bekantskaper. Det är värt så jättemycket!
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Nu har jag kollat, och jag skulle gärna åka dit- men två veckor i så fall. En vecka skulle vara för kort för mig om jag reste så långt.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Om din dotter inte hatar söderhavet, så har jag svårt att tro att det skulle vara särskilt bråttom att hinna åka innan hon blir för gammal för att vilja bli bjuden på en veckas toklyxsemester där. De flesta människor skulle väl tacka ja till en sån resa större delen av livet? Kanske med undantag för kortare perioder då man t ex har spädbarn eller avslutar en utbildning, men annars - nä.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Ja gör't! :D Pengarna får du nog ihop...

Jag och min mamma åkte till Asien i tre månader när jag var 19. Vi hade 100k "att göra av med" och det lyckades vi samla in på ca 2-3 år, varav "slösparande" de första två (lite då och då), och sista året sparade jag alla pengar jag fick in i princip (extrajobb så inte mycket) och hon allt som hon kunde från sitt jobb (som inte är särskilt välbetalt alls). Så pengarna går i alla fall!
Drömmer också lite om en sån resa du beskriver...

Tycker i alla fall det är kul att du vill resa med din dotter! Det är grovt underskattat att resa med sina föräldrar... ;)


(och ja, jag smet kanske in från UÄ...)
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Jag vet inte om din man heter Jante men han kanske ändå borde få ha ett ord med i saken? Antar att ni har gemensam ekonomi, skulle du vara bekväm med att han spenderar 150 000 på något du inte får hänga med på? Sedan tycker jag det låter som väldigt mycket pengar för en sådan resa, går det inte att få billigare? Och så tycker jag det är på tok för lite med en vecka när man reser så långt. Själv var jag i Australen för ett år sedan, vi var där i tre veckor. Tänk på att resan är väldigt jobbig så man behöver ett par dagar för att vila upp sig.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Klart ni ska åka!!
Vad är annars livet till för om man inte får uppfylla sina drömmar?

Men jag håller med flera andra här om att var borta längre, 3 veckor är nog rätt lagomt?
För att få ned priset på längre resor brukar jag varva de dyra grejorna med mer budget, bo lite billigare första veckan, boka resorten andra veckan och res runt/luffa sista veckan? Har själv ingen koll på BoraBora, men ni kan ju ta er någon annanstans sista veckan om det inte är så luffar-vänligt?
 
Sv: Förnuft eller Jante?

Är det enda chansen att få komma dit så skulle jag åkt även om det bara var för en vecka, men inte om jag kunde spara lite till och stanna längre.


En idé kan väl vara att spendera två (eller fler) veckor i området och bo lite enklare under resten av perioden. När flygbiljetten är betald blir "vanligt" boende en ganska liten del av totalkostnaden men ni får se mer av landet och hinner vänja er vid tidsskillnad etc i lugn och ro. Dessutom minskas ju risken för att sjukdom skulle förstöra hela resan som en del nämnt.
 
Sv: Förnuft eller Jante?

KL:ar senaste inlägget och svarar alla igen!

Jag hade förväntat mig att bli nedtagen på jorden av Bukefalos´ samlade förnuft, men istället har jag fått en skjuts och ett par vingar! Tack!

Självklart ska jag inte tömma familjens gemensamma konto och dra iväg medan resten av familjen äter rester och läser våra SMS från vår Bungalow, då blev det nog skilsmässa vid hemkomsten. Det är något jag får fundera över så det blir okej för alla. Min make HAR å andra sidan köpt ett antal motorcyklar under vårt gemensamma liv, den senaste gick på 135 000:- om jag minns rätt. ;)

Vad tiden gäller så har jag absolut inte råd med mer än en vecka hos Four Seasons, men man kan ju ta en stopover i Los Angeles på vägen dit? Därfirån är det, tror jag, en 5 timmars flygresa till Tahiti och sen en till, kortare, till Bora Bora. Eller också åker man åt andra hållet, via Australien.

Nu ska jag börja planera. (Jag kanske ska börja spara också....:angel: )

Tack!

/S
 
Sv: Förnuft eller Jante?

SJÄLVKLART ska du resa.

Hade du sagt att du skulle låna pengarna hade jag varit mer tveksam. Men att unna sig att göra sitt livs drömresa för pengar man slitit ihop - det finns ju inga som helst anledningar att låta bli.

Att låta bli är ett säkert sätt att bli bitter och sitta och älta "tänk om" på ålderdomshemmet. Res för sjutton. Res.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp