Förolämpning

aemaria

Trådstartare
Jag måste bara säga att jag blir så arg när jag hör folk som säger: "Jag hatar katter".
Jag tar det som en personlig förolämpning då jag tycker att katter är det bästa som finns.

En tjej som läser samma utbildning som mig sa detta idag, plus att hon överhuvudtaget hatade djur. I hennes hemland (kommer från Libanon) skulle det vara helt absurt att ha en katt eller hund som husdjur, och de var bara som insekter och rabiessmittare enligt henne.

Morr :mad: va arg jag blev då hon sa så!

MEn det är ju bara synd om henne då hon går miste om det underbara i att ha djur.

Men jag blir ändå lessen då någon är sådär hård och kall.
Och en sån person kan aldrig bli min vän! :devil:

//a
 
Tja, jag försöker se det ur deras synvinkel. Där är de ba mycket fattigare än vi,och att ha djur hemma enbart för nöjes skull är ju en oerhörd lyx, tänk att slösa pengar på mat till ett husdjur då man knappt har mat till sina barn.
Då är det inte konstigt att de tycker att husdjur är onödiga.

Inte för att jag håller med dem för det, men man måste försöka sätta sig in i deras situationer...

Jag blir inte arg på en sådan männsiska, däremot kan jag försöka förklara varför JAG inte tycker som de...
 
Jag tror inte att det är vare sig hårdhet eller kyla - men en STOR kulturell skillnad.

Det räcker att åka till Italien eller Grekland så ser folk på djur på ett helt annat sätt än vad vi gör. Vår syn på älskade husdjur finns inte alls där - vilket möjliggör alla hemlösa strykardjur man ser.

I tidningen Kattliv, som kom i dag, intervjuades Expressens kulturchef Per Svensson i sin egenskap av kattägare. Han pratade bland annat om de enorma känslor vi riktar mot våra katter - och hur det lätt leder till ett förmänskligande av katterna som de inte alls är betjänta av. Jag tycker att han har en poäng.

Nu försöker jag inte alls försvara en känslokall syn på djur - men jag försöker förstå den.

mandalaki
 
men du måste ju förstå att dom har så där hon kommer ifrån. visst, man blir sur när nån säger sånt men ändå, dom har ju så där och ändrar sig inte när dom kommer hit.
 
Jag är mycket väl medveten om hur det ser ut i andra länder kulturer vad det gäller fattigdom och syn på djur, det var inte det jag syftade till i detta inlägg (dumt att referera till att hon var utländsk också). Det jag ville säga var att jag tycker det är hemskt när folk säger att de HATAR katter och HATAR djur.
En människa som ej har känslor för djur- svensk eller utländsk är ingen person i mitt tycke

/a
 
Hennes åsikt har mer allra största sannolik sin grund i den kultur hon växt upp i, så att hon är utländsk har mycket med saken att göra.
 
Ja men man kan ju int edra alla över en kam så heller. MÅnga invandrare i min omgivning älskar djur lika mycket som mig. Dessutom har den här tjejen bott i Sverige sen hon var 5 år eller något sådant.
Tycker inte du också att "hata" är ett starkt ord?

/a
 
Jo, jag håller med dig om att "hata katter" låter vidrigt - men vad jag menar är att när hon säger att hon hatar katter så menar hon inte samma sak som du eller jag skulle göra om vi sa det.

Jag har en kompis som säger att hon avskyr hundar och att hundar är äckliga. Jag tycker att det är stenkorkat eftersom det bara bygger på att hon aldrig bemödat sig om att lära känna en hund och troligen är lite rädd för dem.

Det KAN ju vara så att även tjejen du pratat med faktiskt är rädd för katter - det var jag också innan jag skaffade mina :). Så hennes rädsla, kombinerat med att hennes föräldrar med största sannolikhet INTE har vår syn på djur - det kanske är därför det kommer ut så starka ord som "hata".

mandalaki
 
Jo du har nog rätt Mandalaki.
När man hör folk säga att de hatar hundar, katter, hästar osv visar det sig ibland så att de i själva verket är rädda för dem.

Jag vill ju bara att man ska tycka om djur! :bump:

/a
 
Jaa, vem vill inte det... När jag skaffade häst hade jag en bästa väninna som aldrig varit hästmänniska. När jag frågade om hon inte ville träffa min häst svarade hon: "Nja, jag har den underliga effekten på hästar att de börjar rulla med ögonen så fort de ser mig"! Att hon inte bara sa att hon var LIVRÄDD för de där stora åbäkena :D...

mandalaki
 
Iof brukar man ju säga att det finns hund och kattmänniskor. Men att utrycka sig så som att man hatar ett djur tycker jag är rent av idiotiskt. Eller hur? Förstår dig...
 
De människor som säger så till mig brukar jag bara enkelt svara så här: det är förmodligen för att Du varit råtta i ett tidigare liv! Brukar bli ridå ganska omgående! :banana:
 
Kulturen spelar ju såklart en viss roll. Men det finns likaväl många människor i Brasilien etc som bryr sig om djur. Tar hand om hemlösa katter och hundar etc.
Jag kände en kille som kom från Libanon och han älskar djur, speciellt katter!
Så man kan inte använda en människas kultur som en fullt accetabel ursäkt, kanske som en lätt förklaring, men inte mer.
Jag tycker precis som dig att människor som hatar djur, de är inte människor i mina ögon, jag kan aldrig bli vän med en sådan!
 
Jag har haft en jobbarkompis som verkligen INTE tyckte om djur. Inte bara så hon var oberörd, hon tyckte inte om det och tyckte de gärna kunde utrotas. (Hon var också av utländsk härkomst btw)

Jag hade faktiskt inga problem med detta. Visst jag had elite problem att FÖRSTÅ det, men herregud, jag vet massor av människor som har problem att förstår hur man kan lägga alls in tid och alla sina pengar på hästar t ex :angel:

Men jag respekterade hennes åsikt, och hon respekterade min och det fanns ingen ovänskap eller fiendeskap oss emellan. För mig kännd set lika okej att folk ogillar/hatar djur som att det har en helt annan politisk åsikt än mig. Visst, i ett förhållande skulel det inte gå, inte heller om åsikterna är extrema (t ex att man ägnar sig att plåga djur på fritiden/är nynazist).

Men jag anser att alla människor har rätt att tycka som de vill, och oftast finns det en anledning.

Jag tycker t ex INTE om ormar. Jga tycker de är otrevliga och äckliga och jag är rädd för dem. Riktigt STORA omar kan jag klappa på och vara i samma rum som etc, men jag skulle ALDRIG vilja ha en själv, och jag skulle inte vilja dela lägenhet med en orm som inte var 'inom lås och bom'. Men jag har vänner som är ormälskare och har massvis av ormar, och de har inga problem med att jag INTE tycker om ormar och jag har inga problem med att de älskar ormar. De låser in ormarna när jag kommer, och visst kan vi raljera lite och skämta om det (han tycker min knähund skulle vara uuutmärkt att mata ormarna med, och jag tycker att man skulle kunna ha ihjäl ormarna och sälja skinnet dyrt så blev det NÅGON nytta med kräken *s*)
 
Är bekant med en tjej från Thailand. När hon kom till Sverige för första gången så blev hon helt salig över att vi hade så många och stora fåglar som flög runt ute. Hon blev konfunderad över att vi inte sköt dom och åt upp dom. Vad hon såg var ju bara mat som flög omkring.
 
Jag måste nog hålla med om att jag också tar såna uttalande som en personlig förolämpning. Mitt älsklingsdjur är råttor av alla de slag och människor i min omgivning älskar att tala om att de är skadedjur och ska till varje pris alltid berätta om hur de tagit livet av råttor (detaljerat och leende). Jag är även förtjust i katter och förstår precis din tankegång. Inte undra på att världen ser ut som den gör när folk har så lite empati för både människor och djur.... :cry:
 
Jag har inga problem med personer som säger så.
Jag tycker enbart synd om dem. Jag anser väl att
det är upp till dem hur de vill ha det.
Jag har en vännina som hatar hundar. Och själv gillar jag
dem. Man får gilla läget helt enkelt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 720
Senast: snorp
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 146
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
566
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 264
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp