Förruttnelseprocess i hösilage?

wrangler

Trådstartare
Till att börja med:

JAG SKA INTE FODRA MED DETTA -så ni kan alla vara lugna ;)

Är bara nyfiken.....

Med värmen som är har jag och många med mig som börjat fodra hösilage fått kassera en hel del, that's life. (lite kyligare väder skulle vara tacksamt, bara lite :grin:)
Nu sist gick det värme i balen och det var rejält varmt på vissa ställen så jag kastade ut allt utanför logen för att jag inte ville ha det ligga och ryka och äckla sig därinne, det brukar ju gå rätt fort. Fodrade givetvis inte mer av det.

Igår kollade jag i den utslängda högen av ren nyfikenhet och blev väldigt förvånad då det både såg ut och luktade helt okej.

Det är väl ca en vecka gammalt nu och som sagt, processen hade ju satts igång och även om det kan sluta produceras värme -särskilt som det låg ute och har fått fukt på sig- så tycker jag att det är väldigt konstigt att det inte har ruttnat (mer). Att det inte ens luktar dåligt, inte något synligt mögel, ingenting. Hade jag inte vetat högens "historia" hade jag absolut kunnat anta att det var helt okej, fräscht hösilage. Vi har och har haft rejält varmt här, inte ens nattfrost efter att denna hög slängdes ut....

Vad kan det bero på?
 
Sv: Förruttnelseprocess i hösilage?

Riktigt hur vet jag inte för jag inte så bra på fysik och kemi. Men jag vet att för den här värmen ska uppstå krävs vissa förutsättnningar. Så när du slängde ut den ändrade du helt enkelt på det och processen stannade upp. Ungefär som när hårdpressad halm/hö som inte varit riktigt torrt börjar bli varmt. Då försvinner ju det snabbt om man öppnar balen och fluffar upp det. Efteråt är det ju ingen som kan se med blotta ögat att varit "varmt"
Har själv varit om en liknade händelse fast med halm. Vi hade halm i storbal och en av dem var varm och fuktig så den åkte ut. Erkänner att jag glömde bort den och inte hittade den bakom stallet förrän mitt i sommaren. Döm om min förvåning när jag började dela den för att få bort den och väldigt fin gul halm. Bra mycket finare halm för ögat än vad som gick att få från fälten det året. Kändes nästan som om den blivit tvättad för det missfärgade av fukten som fanns innan var nästan helt borta. Så utan att veta historien bakom hade man glatt använt den här halmen.
 
Sv: Förruttnelseprocess i hösilage?

om risken finns att balarna blir varma så kan man när man öppnar sprida ut det så det torkar lite. På så sätt blir det inte varmt och håller längre. Annars ska man vara försiktig med sådant som värme!
 
Sv: Förruttnelseprocess i hösilage?

Jag har tyvärr inget bra svar mer än det ovan, men jag tycker det där med mögliga balar är ganska fascinerande. Jag dissekerade själv en möglig bal (hö torr) nyligen och den var inte alls som jag hade förväntat mig. Den hade synligt mögel uppepå, ungefär halva balen. Yttre delen var ej möglig men ofräscht. Var typ som blött hö men torrt. Lite grådassig sådär.
När jag sen kom in till den mögliga delen var fodret helfräscht. :confused: förutom ca 2 dm av översta resp. understa lagret som då hade synlig mögel. Men allt där mellan luktade bra och kändes bra. Väldigt konstigt. :p
 
Sv: Förruttnelseprocess i hösilage?

*halvt knapplån*

Ja jättekonstigt! Nu var det inte superdupermycket och sambon hade kört iväg det idag, men det slog mig att det hade varit intressant att skicka iväg en tuss på hygienisk analys, bara för att veta!

Hade kanske inte lagt pengar på det men tanken slog mig.
 
Sv: Förruttnelseprocess i hösilage?

om risken finns att balarna blir varma så kan man när man öppnar sprida ut det så det torkar lite. På så sätt blir det inte varmt och håller längre. Annars ska man vara försiktig med sådant som värme!

Jo det brukar jag göra vid minsta känning, och nu när det varit så varmt har jag spridit ut balarna direkt jag har öppnat dom, men just denna balen hade jag inte gjort så med och när den blev varm blev den riktigt varm, så det nästan "rök"..... därför blev jag så förvånad när det avbröts och inte blev dåligt (dvs synligt eller luktmässigt).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fodrat mina fölis med ett och samma analyserade hösilage hela vintern men nu fick vi nog då vi har fått kassera nästan hälften...
Svar
4
· Visningar
1 117
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp