Förrymda hästar...

Sv: Förrymda hästar...

Eller så kan man göra som min shyssta pappa gjorde häromdagen när ett av mina odjur sprang ut. Han öppnade grinden och trodde att hästen skulle gå in, istället sprang de två som var kvar i hagen ut och vips var alla tre ute och på väg i full galopp mot 90 vägen! Som tur var kom ingen till skada...

:rofl: Vilken härligt hjälpsam pappa du har. Ibland blir det bara inte som man tänkt sig när man ska vara snäll.
 
Sv: Förrymda hästar...

Har bara haft förrymda hästar där jag vetat hur dom skulle gå. När jag bodde granne med ett travstall.

Men min styvpappa fick hämta beteshästar en gång. Han är egentligen lite rädd för hästar. Men vi (jag och mamma) hade tagit på oss att titta till hästarna några gånger per dag då vi kände ägarna. Min styvpappa visste alltså att det fanns två bruna hästar som mamma och jag tog hand om, men för honom såg ju alla ut som bruna hästar ;) Så han körde uteslutningmetoden. Ställde dom i varsin rasthage och räknade sen att alla "vanliga hästar" gick i sina hagar (grannen var dessutom borta så det tog ett tag) innan han var säker på att det var rätt hästar som skulle gå i sin hage (plus att han fick laga eltråden). Han fick jättemycket beröm efteråt. Inte bara för att han fångade in dom och lagade tråden. Han fick ju gå igenom andra hagar med sto och fölflockar och räkna.
 
Sv: Förrymda hästar...

Jag är en sådan som fick, mitt i bullbakandet på ett café, fånga en lös häst. Visste vems häst det var men fan inte vilken hage den tillhörde, satte in den i första bästa hage jag hittade. I och för sig var den hagen tom, men i den situationen hade det inte spelat någon roll enligt mig.

För jag hade verkligen inte tid att stå och hålla en häst tills ägaren (kanske) kommer när det finns kunder i fiket och bullarna ska fixas. Och jag har inte heller lust att stå och hålla i en häst på över 175 med bara ett förkläde slängt över nacken på den. Och jag tänkte verkligen inte vandra runt halva byn med en häst vars skor är borta och den ömmar för minsta lilla ojämnhet i marken.

Sen kände verkligen uppskattningen när ägaren inte ens kunde komma förbi och tacka, och stallägaren gav mig en rejäl utskällning till mig för mitt agerande. Liksom... Varsågod, det var så lite så?...
 
Sv: Förrymda hästar...

Kan ju berätta en sak som hände några jag kände. Deras sto gick i en hagen ganska långt ifrån ett annat stall med islandshingstar i. En hingst kände väl att stoet var brunstigt, så han rymde. Men han kom dock inte in i stoets hage, o stoet hade inte upptäckt honom. En går förbi o ser en lös häst springa runt vid en hage, och en som han tror är en tom hage, så varför inte släppa in hästen där. 10 minuter senare är hingsten ute igen efter att ägarna till stoet fått reda på vad som hänt. 11 månader senare kom ett fin fint korsningsföl föl :grin:
 
Sv: Förrymda hästar...

Fånga in dem skulle jag självklart göra. Släppa in dem i närmaste hage med hästar i? Aldrig i livet. Så gör inte en hästmänniska!

Immer

Nej, det var det jag tänkte med!!;) Och tyckte det var ganska korkat gjort.... Men nu tror jag att jag med vet vem det var och då är det mer en ridskoleryttare än hästmänniska. Alltså som inte har så stor hästerfarenhet mer än av att rida lektion. Men ändå!!:crazy:
 
Sv: Förrymda hästar...

Jag är en sådan som fick, mitt i bullbakandet på ett café, fånga en lös häst. Visste vems häst det var men fan inte vilken hage den tillhörde, satte in den i första bästa hage jag hittade. I och för sig var den hagen tom, men i den situationen hade det inte spelat någon roll enligt mig.

För jag hade verkligen inte tid att stå och hålla en häst tills ägaren (kanske) kommer när det finns kunder i fiket och bullarna ska fixas. Och jag har inte heller lust att stå och hålla i en häst på över 175 med bara ett förkläde slängt över nacken på den. Och jag tänkte verkligen inte vandra runt halva byn med en häst vars skor är borta och den ömmar för minsta lilla ojämnhet i marken.

Sen kände verkligen uppskattningen när ägaren inte ens kunde komma förbi och tacka, och stallägaren gav mig en rejäl utskällning till mig för mitt agerande. Liksom... Varsågod, det var så lite så?...

Ja, ibland undrar man ju verkligen...:crazy: Nån annan skrev ju nåt liknande med... Ska ju säga, att trots obetänksamheten tackade vi henne naturligtvis för att hon fångade in dem åt oss!!
 
Sv: Förrymda hästar...

Jag skulle aldrig släppa in främmande hästar i en hagen där det redan går hästar, det kan ju bli katastrofala konsekvenser.

Har en gång för ett par år sedan fångat in 4 skenande hästar från en vältrafikerad riksväg, fick in dem i en tom hage, som tack och lov fanns i närheten. När ägarna kom tackade de mig inte ens, de kanske var stressade eller nåt, vad vet jag. Sen var det bara att fortsätta till jobbet, om än lite försenat.

Det sitter i ryggmärgen att hjälpa djur som behöver hjälp; att fånga lösa hästar, hjälpa älgar som irrat sig innanför viltstängsel osv.
 
Sv: Förrymda hästar...

självklart skulle jag ta hästen och kanske gå runt lite och fråga om dom vet vem som äger hästen

fast de beror ju också om hästen har grimma eller inte ;);)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 836
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 731
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp