Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Sockerbit

Trådstartare
Jag skall med all sannolikhet att köpa en 2-åring som hittills varit oförsäkrad. Med andra ord så kan jag välja bolag fritt. Men vad väljer jag då?

Hästen är en welsh cob, 2 år och skall användas till ridning. Livvärde inte nödvändigt då den är billig i inköp, däremot vill jag ha högt i veterinärvård.

Vad bör jag tänka på när man försäkrar en 2-åring, vilka fällor skall man inte gå i. Jag har tänkt ringa runt till de olika bolagen och få offerter och specifikationer, men de är försäljare och givetvis duktiga på att sälja in just deras försäkringar :meh:

Hur hade ni tänkt och valt? Och vilka bolag finns det? (Agria, Folksam, IF, Dina försäkringar... vilka fler?).
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Jag har utnyttjat försäkring hos både Agria och If (veterinärvård - har inte tagit bort ngn häst), inga problem. Folksam har jag haft utan att nyttja. Agria är ju störst på hästförsäkringar, sedan om de är bäst råder det ju delade meningar om.

Villkoren skiljer sig inte så mycket åt mellan bolagen.
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Det var mest en slump vilket bolag jag valde till slut, Agria gick dock bort direkt pga deras begränsningar när det gäller hältor och rörelsestörningar ( som även omfattar ryggen) och det i kombination med att de var dyrast.
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Mina är försäkrade i Dina (bland annat en ett åring som inte är försäkrad sedan han föddes)

Jag valde Dina mest för att jag har "allt" i Dina och de har vart så sjukt enkla när annat har gått sönder (bland annat två krockar med bilen varav ena var med vilt och det blev strul med en polisanmälningen av viltskada som på nått jäkla vänster "försvann" men de löste det ändå utan krångel) så det var för mig ett lätt val :)
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Jag försäkrade in min nyinköpta fjortonåring i våras och då hade Folksam bäst villkor. Jag gillar deras buköppningstillägg som man kan ta så även om man bara har 50000 i vetvård så går buköppningen utöver det. För mig är det också viktigt att kunna ta tilläggsförsäkring för mediciner då jag vet hur fruktansvärt dyrt det kan bli om man inte har det tillägget. Min förra, numera änglahäst åt mediciner för ca 1500 kr/månad och det var skönt att försäkringen iallafall tog endel utav det.
Agria gick bort för mig pga deras urholkning för hältor annars har jag själv aldrig haft några problem med dem utan de har betalat ut det jag har haft rätt till. If anser jag vara alldeles för dyra och övriga bolag gick bort eftersom de inte ersätter mediciner och veterinärens resor. Den här sidan http://bankforsakring.konsumenternas.se/Forsakring/Djur/Hastforsakring/Jamfor-hastforsakring/ hjälpte mig att välja även om man får kolla upp villkoren på respektive hemsida så är det iallafall en översikt av bolagen.
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Tillägg: IF är jävligt knöliga när det händer nått. Vet flera som tvistat med dom om både hästrelaterade saker och annat.
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Jag har i stort sett allt i Folksam. Har utnyttjat det någongång till häst och har bara positiva erfarenheter. Har lagt till så jag får mediciner plus sjukbeslag, alternativa metoder etc. Kan den ha hetat något med "extra"? För ett tag sedan försökte de sälja på mig en försäkring på utrustningen med ifall det blir inbrott i stallet men jag avvaktade, får se om jag tecknar den framöver. Vid något tillfälle ringde jag ut distriktsveterinär för bandageomläggning då jag inte fick till det. Frågade bolaget först då veterinären sa att det där brukar de inte ta så det kan bli dyrt. De sa att det är klart att de tar det så jag drog det på försäkringen med och veterinären tappade hakan.

Har en ponny som står på mamma och ligger i IF också. Bara positivt där med. Har haft MASSOR med kontakt med dem, tillräckligt mycket för att de skulle känna igen mig när jag ringde och vi började skoja med varandra :o skodde med beslag i något år och drog kalaset på försäkringen, snabba med utbetalning osv.

Jag är helnöjd med båda bolagen. Kostar en slant men det är det värt då jag aldrig (peppar peppar) haft problem med dem. Att hållas med veterinärer är jobbigt nog som det är och det är värt för mig att hala fram plånboken i premier för att slippa bekymmer när det gäller. Har för mig att jag skrev tackbrev till nåt av bolagen en gång.
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Det var mest en slump vilket bolag jag valde till slut, Agria gick dock bort direkt pga deras begränsningar när det gäller hältor och rörelsestörningar ( som även omfattar ryggen) och det i kombination med att de var dyrast.

KL

Agria har vad jag vet reservationer på hältor och rörelsestörningar tills den dag man visar upp ett vetrinärintyg på att hästen är ren på böjt spår och på böjprov?
Har du andra erfarenheter? Dela gärna med dig.
Är nyfiken, då jag har Agria och ska försäkra in fölet där när det kommer.
Har hittills bara haft fullblod som gått på banan innan och då kan jag förstå deras resonemang.
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

KL

Agria har vad jag vet reservationer på hältor och rörelsestörningar tills den dag man visar upp ett vetrinärintyg på att hästen är ren på böjt spår och på böjprov?
Har du andra erfarenheter? Dela gärna med dig.
Är nyfiken, då jag har Agria och ska försäkra in fölet där när det kommer.
Har hittills bara haft fullblod som gått på banan innan och då kan jag förstå deras resonemang.

Det där gäller vad jag vet bara travare och galoppörer. Jag har iallafall aldrig behövt visa upp något intyg för de hästarna som jag har och har haft försäkrade i Agria.
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

KL

Agria har vad jag vet reservationer på hältor och rörelsestörningar tills den dag man visar upp ett vetrinärintyg på att hästen är ren på böjt spår och på böjprov?
Har du andra erfarenheter? Dela gärna med dig.
Är nyfiken, då jag har Agria och ska försäkra in fölet där när det kommer.
Har hittills bara haft fullblod som gått på banan innan och då kan jag förstå deras resonemang.
Var det riktat till mig, kl och citat, blir förvirrande?
Jag har inte uttalat mig om reservationer över huvudtaget utan taket på ersättningsnivån.
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Var det riktat till mig, kl och citat, blir förvirrande?
Jag har inte uttalat mig om reservationer över huvudtaget utan taket på ersättningsnivån.

Taket på ersättningsnivåerna är anledningen att jag inte någonsin kommer använda Agria till häst, i alla fall så länge det inte är ändrat.

/Camilla
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Samma här, i och för sig hade jag kunnat köpa lägre tak om nu det nu märks på premien, men Agria ligger vad jag sett ofta högt på det planet.
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Jag har min försäkrad i Sveland, fått utnyttja försäkringen en gång hittills och absolut inga problem, fick även täckt 80% av sjukgymnastkostnad när han blev behandlad på åb efter en hälta. Har fast självrisk drygt 1900, högsta vet. vård (kommer inte ihåg om det är 100' eller 120') samt liv 30'. Står som ponnykorsning i papperna (försäkrades in som föl, är nu ca 152cm) och betalar 4130kr/år. Känner mig nöjd hittills :)
Min vet tycker inte det är så jättestor skillnad på bolagen i hur lätta/svåra som är med att göra, hen menar på att de är vettiga allihopa UTOM Agria. Hen har haft en del problem med dom (inte med egna hästar då utan kunders) och hen hatar även deras tak på ersättning för hältor som omskrivs ovan...
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Hej!

Min förra var försäkrad i If, nuvarande i Folksam- båda tog jag bara över försäkringen på. Inget av företagen har varit särskilt besvärliga när jag velat ha ut pengar igen och igen och igen... If var dessutom föredömligt snabba när jag behövde ta bort förra pållan, de ringde upp med ett godkännande över telefon så jag slapp vänta på papprena som tog nån vecka till.

/Lavinia, van att använda sin försäkring, inte helt näjd med att pållan envisats med att ha en trasig hov...
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Var det riktat till mig, kl och citat, blir förvirrande?
Jag har inte uttalat mig om reservationer över huvudtaget utan taket på ersättningsnivån.

Förlåt om jag förvirrade dig, det är nog jag som är förvirrad.
Jag trodde begränsningarna som du skrev om var detsamma som reservationer på samma sak. Men vad menas med det som du skrev? Att det finns ett tak på ersättningsnivån? Finns inte det i alla bolag? Tex vetrinärvård 60000 eller 120000, eller fattar jag helt fel nu? Har det med något annat att göra än det som jag trodde?
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Förlåt om jag förvirrade dig, det är nog jag som är förvirrad.
Jag trodde begränsningarna som du skrev om var detsamma som reservationer på samma sak. Men vad menas med det som du skrev? Att det finns ett tak på ersättningsnivån? Finns inte det i alla bolag? Tex vetrinärvård 60000 eller 120000, eller fattar jag helt fel nu? Har det med något annat att göra än det som jag trodde?

Hos Agria får du använda 17 000:- till hältutredning eller mot tillägg 30 000:-. Sen är det stopp!

A
 
Sv: Försäkra in 2-åring, vilket bolag?

Ja, och inte nog med att de begränsar hältutredning, de gör de samma med rygg och med rörelsestörningar. Så där en en fjärdedel - hälften av det man behöver försäkring till (väldigt grovt räknat) får man ut MAX 17.000 kr i ersättning. Och de fortsätter bara att höja premierna.
 

Liknande trådar

Avel Fosterförsäkrar ni? Om ni gör det försäkrar ni i rätta livvärdet eller väljer ni bara veterinärvård? Kollade upp och om jag skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 298
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Jag skall teckna mig en olycksfalls och sjukförsäkring tänkte jag. Men det är verkligen en djungel. Hur väljer man bolag? Vad skall man...
2
Svar
26
· Visningar
2 829
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Vilket försäkringsbolag väljer man? Den nya hästen, 5 år gammal, är oförsäkrad och jag vill alltså teckna en helt ny försäkring. Det är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 031
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp