Försäkring är det ens lönt?

Masse

Trådstartare
Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring och tror dessutom att om dom har en sådan är dom helt skyddade.

Därför ska jag berätta om ett just nu pågående fall med en häst som varit försäkrad sedan innan han var född och sedan varit det obrutet fram tills idag. Att han sedan inte är mer än två år gör ju att det är väldigt lätt att kolla upp det.
Hästen säljs av uppfödaren direkt och köparen har haft hästen hos sig ett halvt år innan köpet. Bägge vet hur hästen är och att den aldrig varit sjuk eller skadad. En månad efter att hästen bytt ägare börjar den haka upp i ena bakbenet. Inget direkt oroväckande för en unghäst som växer. Men ägaren tycker det verkar mer besvärligt än vad som borde vara normalt och tar hästen till klinik. Den undersöks efter alla konstens regler och till sist upptäcks en cysta i ena bakknäet. Den sitter så illa att den redan börjar påverka ledbrosket och hästen har artros. Eftersom det är en så ung häst konsulteras flera veterinärer men alla bedömer att det inte går att göra något åt. Man säger också att man inte vet varför det finns en cysta i leden och kan inte utesluta att den är medfödd. Det är en ung häst och veterinären vill inte döma ut den. Den kan som veterinären uttryckte den gå i hagen några år utan att få ont om man inte tränar den. Den är alltså inte utdömd av veterinären.

Till saken hör att detta var en blivande travhäst som inte var satt i träning ännu. Den har också sedan dag 1 en tävlingsförsäkring som ska betala ut hela livvärdet om hästen inte kommer att kunna bli tävlingshäst. När köpare tog över försäkringen så sa försäkringsbolaget att den var jättebra för den tog allt som gjorde att hästen inte blev utdömd men inte kunde bli tävlingshäst och det ingick dolda fel försäkring.

Både säljare och köpare ser ju detta som solklart att det ska betalas ut på försäkringen för hästen kommer ju aldrig att kunna tävla. MEN så var det ju givetvis inte! Nu kommer det en lista på vad försäkringen tar från försäkringsbolaget och cystor ingår inte. Då blir ju både säljare och köpare helt klara med att det måste ju gå på doldafelförsäkringen. För rent juridiskt enligt köplagen är detta ett dolt fel. Något som svårligen kan upptäckas om man inte specifikt letar efter det, står det i lagen. Cystor som inte börjat ge besvär syns ofta inte på röntgen utan man måste in i leden med artroskopi och eller ct för se dom. Det är ju definitivt inte någon man gör vid en vanlig besiktning.
Gäller doldafelförsäkringen?
Givetvis inte, den tar bara sådant som är medfött (vilket ingen kan säga något om när det gäller cystor eftersom ingen vet hur dom uppkommer ännu) och sådant som tas av liv- eller tävlingsförsäkringen d v s den är helt värdelös.

Så till alla uppfödare, köpare och säljare ha ingen övertro på att ni får någon hjälp av att hästen är försäkrad.
Dolda fel enligt köplagstiftningen vilket man kan tvingas att ta tillbaka en såld häst i och även betala för köparens utlägg är inte det samma som försäkringsbolagen kallar dolda fel. Att man försäkrar från dag 1 är inte samma sak som att man får ut någon ersättning om något händer. I det här fallet är ju hästen i praktiken värdelös för både säljare och köpare och ingen kan få ut någon ersättning. Skulle detta bli en tvist kommer säljaren/uppfödaren att få ta tillbaka hästen.

Man får verkligen fråga sig om det är lönt att ha hästar försäkrade för höga premier när man kan bli stående helt utan både häst och ersättning.
 
Har åxå frågat mej det. Svindyra premier och så lite i liv att jag inte ens får en fölunge för det priset. Om jag överhuvudtaget ens skulle få ut liv.
 
Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring och tror dessutom att om dom har en sådan är dom helt skyddade.

Därför ska jag berätta om ett just nu pågående fall med en häst som varit försäkrad sedan innan han var född och sedan varit det obrutet fram tills idag. Att han sedan inte är mer än två år gör ju att det är väldigt lätt att kolla upp det.
Hästen säljs av uppfödaren direkt och köparen har haft hästen hos sig ett halvt år innan köpet. Bägge vet hur hästen är och att den aldrig varit sjuk eller skadad. En månad efter att hästen bytt ägare börjar den haka upp i ena bakbenet. Inget direkt oroväckande för en unghäst som växer. Men ägaren tycker det verkar mer besvärligt än vad som borde vara normalt och tar hästen till klinik. Den undersöks efter alla konstens regler och till sist upptäcks en cysta i ena bakknäet. Den sitter så illa att den redan börjar påverka ledbrosket och hästen har artros. Eftersom det är en så ung häst konsulteras flera veterinärer men alla bedömer att det inte går att göra något åt. Man säger också att man inte vet varför det finns en cysta i leden och kan inte utesluta att den är medfödd. Det är en ung häst och veterinären vill inte döma ut den. Den kan som veterinären uttryckte den gå i hagen några år utan att få ont om man inte tränar den. Den är alltså inte utdömd av veterinären.

Till saken hör att detta var en blivande travhäst som inte var satt i träning ännu. Den har också sedan dag 1 en tävlingsförsäkring som ska betala ut hela livvärdet om hästen inte kommer att kunna bli tävlingshäst. När köpare tog över försäkringen så sa försäkringsbolaget att den var jättebra för den tog allt som gjorde att hästen inte blev utdömd men inte kunde bli tävlingshäst och det ingick dolda fel försäkring.

Både säljare och köpare ser ju detta som solklart att det ska betalas ut på försäkringen för hästen kommer ju aldrig att kunna tävla. MEN så var det ju givetvis inte! Nu kommer det en lista på vad försäkringen tar från försäkringsbolaget och cystor ingår inte. Då blir ju både säljare och köpare helt klara med att det måste ju gå på doldafelförsäkringen. För rent juridiskt enligt köplagen är detta ett dolt fel. Något som svårligen kan upptäckas om man inte specifikt letar efter det, står det i lagen. Cystor som inte börjat ge besvär syns ofta inte på röntgen utan man måste in i leden med artroskopi och eller ct för se dom. Det är ju definitivt inte någon man gör vid en vanlig besiktning.
Gäller doldafelförsäkringen?
Givetvis inte, den tar bara sådant som är medfött (vilket ingen kan säga något om när det gäller cystor eftersom ingen vet hur dom uppkommer ännu) och sådant som tas av liv- eller tävlingsförsäkringen d v s den är helt värdelös.

Så till alla uppfödare, köpare och säljare ha ingen övertro på att ni får någon hjälp av att hästen är försäkrad.
Dolda fel enligt köplagstiftningen vilket man kan tvingas att ta tillbaka en såld häst i och även betala för köparens utlägg är inte det samma som försäkringsbolagen kallar dolda fel. Att man försäkrar från dag 1 är inte samma sak som att man får ut någon ersättning om något händer. I det här fallet är ju hästen i praktiken värdelös för både säljare och köpare och ingen kan få ut någon ersättning. Skulle detta bli en tvist kommer säljaren/uppfödaren att få ta tillbaka hästen.

Man får verkligen fråga sig om det är lönt att ha hästar försäkrade för höga premier när man kan bli stående helt utan både häst och ersättning.
Det kanske är för att det är svårt att veta hur en häst med den typen av problem håller och hur länge den håller.

Annars så tycker jag det är värt med försäkring, oftast så flyter det ju problemfritt men det är svårt med diagnoser där man inte vet hur det kommer att bli. En veterinär kan ju aldrig säga hur länge en häst kommer må bra eller hur länge den är fräsch, går ju bara att spekulera om sådant.
 
@Masse när min oranga opererades två gånger för samma sak betalade försäkringsbolaget båda operationerna utan ifrågasättande, så för mig är det värt att ha försäkring.
Och när hennes systerson dog förra året fick jag ut allt han var försäkrad för utan krångel.

Så jag kommer att fortsätta att ha försäkrat även fast jag är irriterad på att villkoren blivit rejält försämrade vad gäller självrisken.
 
Jag har själv en unghäst som ska bli travare. Idag kollade jag upp vad som gäller för den, jag har ett annat försäkringsbolag. Hade det varit min hade jag fått ut ersättning för användbarheten plus att bolaget betalat för operation.
Upptäckte dessutom att min försäkring har nästan 1000 kr lägre premie än den drabbade hästen har.
Man måste med andra ord verkligen kolla upp försäkringsbolagen och deras regler. För den andra hästen har ju handläggaren på bolaget sagt till köpare/ägaren att allt ingår. Till och med innan hästen åkte till klinikenför undersökning, då det kontrollerades vad försäkringen omfattade. Enligt handläggaren skulle den ta allt.
 
Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring och tror dessutom att om dom har en sådan är dom helt skyddade.

Därför ska jag berätta om ett just nu pågående fall med en häst som varit försäkrad sedan innan han var född och sedan varit det obrutet fram tills idag. Att han sedan inte är mer än två år gör ju att det är väldigt lätt att kolla upp det.
Hästen säljs av uppfödaren direkt och köparen har haft hästen hos sig ett halvt år innan köpet. Bägge vet hur hästen är och att den aldrig varit sjuk eller skadad. En månad efter att hästen bytt ägare börjar den haka upp i ena bakbenet. Inget direkt oroväckande för en unghäst som växer. Men ägaren tycker det verkar mer besvärligt än vad som borde vara normalt och tar hästen till klinik. Den undersöks efter alla konstens regler och till sist upptäcks en cysta i ena bakknäet. Den sitter så illa att den redan börjar påverka ledbrosket och hästen har artros. Eftersom det är en så ung häst konsulteras flera veterinärer men alla bedömer att det inte går att göra något åt. Man säger också att man inte vet varför det finns en cysta i leden och kan inte utesluta att den är medfödd. Det är en ung häst och veterinären vill inte döma ut den. Den kan som veterinären uttryckte den gå i hagen några år utan att få ont om man inte tränar den. Den är alltså inte utdömd av veterinären.

Till saken hör att detta var en blivande travhäst som inte var satt i träning ännu. Den har också sedan dag 1 en tävlingsförsäkring som ska betala ut hela livvärdet om hästen inte kommer att kunna bli tävlingshäst. När köpare tog över försäkringen så sa försäkringsbolaget att den var jättebra för den tog allt som gjorde att hästen inte blev utdömd men inte kunde bli tävlingshäst och det ingick dolda fel försäkring.

Både säljare och köpare ser ju detta som solklart att det ska betalas ut på försäkringen för hästen kommer ju aldrig att kunna tävla. MEN så var det ju givetvis inte! Nu kommer det en lista på vad försäkringen tar från försäkringsbolaget och cystor ingår inte. Då blir ju både säljare och köpare helt klara med att det måste ju gå på doldafelförsäkringen. För rent juridiskt enligt köplagen är detta ett dolt fel. Något som svårligen kan upptäckas om man inte specifikt letar efter det, står det i lagen. Cystor som inte börjat ge besvär syns ofta inte på röntgen utan man måste in i leden med artroskopi och eller ct för se dom. Det är ju definitivt inte någon man gör vid en vanlig besiktning.
Gäller doldafelförsäkringen?
Givetvis inte, den tar bara sådant som är medfött (vilket ingen kan säga något om när det gäller cystor eftersom ingen vet hur dom uppkommer ännu) och sådant som tas av liv- eller tävlingsförsäkringen d v s den är helt värdelös.

Så till alla uppfödare, köpare och säljare ha ingen övertro på att ni får någon hjälp av att hästen är försäkrad.
Dolda fel enligt köplagstiftningen vilket man kan tvingas att ta tillbaka en såld häst i och även betala för köparens utlägg är inte det samma som försäkringsbolagen kallar dolda fel. Att man försäkrar från dag 1 är inte samma sak som att man får ut någon ersättning om något händer. I det här fallet är ju hästen i praktiken värdelös för både säljare och köpare och ingen kan få ut någon ersättning. Skulle detta bli en tvist kommer säljaren/uppfödaren att få ta tillbaka hästen.

Man får verkligen fråga sig om det är lönt att ha hästar försäkrade för höga premier när man kan bli stående helt utan både häst och ersättning.

Givetvis finns det alltid en risk att man sas faller mellan stolarna.
Och det finns flertalet som blivit utan ersättning.

Men det finns också många, många som får del av behandling, livvärde etc genom försäkring.
Jag ser ju i jobbet betydligt fler som får korrekt hjälp av försäkringsbolag än tvärtom.

Min häst är försäkrad en bit över taket som kräver röntgen. Den har han haft obrutet sen födseln. Idag vet jag att han har ett bakknä med avplanade kondyler och inte skulle gå igenom röntgen och kunna nyförsäkras till den summan.
Men det är en rätt välutbildad häst som jag väljer att fortsätta ha det livvärdet på tills han blir för gammal för det.
Jag betalar gärna för det.
 
Min bilförsäkring kostar mer än vad min hästförsäkring gör och där finns säkert massa om och hur och vem innan de pengarna betalas ut.

Jag har mina hästar försäkrade för att kunna göra ett val, sen kanske ändå mitt val blir att inte behandla. Med våra hundar så resonerar vi likadant.
 
Jag har själv en unghäst som ska bli travare. Idag kollade jag upp vad som gäller för den, jag har ett annat försäkringsbolag. Hade det varit min hade jag fått ut ersättning för användbarheten plus att bolaget betalat för operation.
Upptäckte dessutom att min försäkring har nästan 1000 kr lägre premie än den drabbade hästen har.
Man måste med andra ord verkligen kolla upp försäkringsbolagen och deras regler. För den andra hästen har ju handläggaren på bolaget sagt till köpare/ägaren att allt ingår. Till och med innan hästen åkte till klinikenför undersökning, då det kontrollerades vad försäkringen omfattade. Enligt handläggaren skulle den ta allt.

Jag tycker inte det du illustrerar/argumenterar i tråden är representativt ang försäkringar alls .
Däremot är det ofta /inte sällan konflikt där försäkringstagaren inte alltid förstått vad den tecknat och då uppstår problem . Det vanligaste är att försäkringstagaren inte förstått sina villkor och vad den tecknat.

Sen händer det också - givetvis - att f-bolaget utifrån omständigheter sätter sig på tvären pga diverse i helhetsbilden som motivation.

För mig betyder inte det att försäkring inte är värt det . Men det är ju upp till varje enskild att välja försäkring eller ha oförsäkrat .
 
Så är lätt att säga tills man står med en häst med en dyr skada men som kan bli helt återställd och leva många år till. Jag är väldigt glad jag hade min försäkrad, hade aldrig haft råd annars.
Finnas andra sätt att säkra upp om man inte har försäkring, tex eget sparkapital, eventuellt ta lån och tex agriakortet om det krisar ordentligt.
Om vårdkostnaderna stiger över hästens värde så har vi beslutat att avliva och köpa en annan häst iställetför att ta en långdragen rehab.
 
För mig är det solklart att man måste läsa villkoren och inte bara anta saker. Historian illustrerar ju mer att ägaren hade dålig koll.
 
Har varit med om två omgångar (äldre hästar) då hästen i ena fallet dött i hagen (ingen synlig påverkan), försäkringsbolaget vägrar betala ut A1-försäkringen. I andra fallet häst som varit försäkrad i många, många år i bolaget, får fång och döms ut. Bolaget vägrar godkänna utdömningen. Hästen tas bort av djurskyddsskäl (rotation och sänkning) och bolaget vägrar såväl veterinärvård som livvärde.


Kommer inte försäkra igen. Hundarna har vart oförsäkrade i 10+ år och det har gått på stort plus trots livmoderiflammationer och korsband.
 
Finnas andra sätt att säkra upp om man inte har försäkring, tex eget sparkapital, eventuellt ta lån och tex agriakortet om det krisar ordentligt.
Om vårdkostnaderna stiger över hästens värde så har vi beslutat att avliva och köpa en annan häst iställetför att ta en långdragen rehab.
Jag som inte kan ta lån eller har råd att spara ihop dom summorna behöver försäkringen, och det gäller nog ändå majoriteten av hästägare tror jag. Få som har så mycket att dom så snabbt och lätt kan spara ihop till dom summorna. Kan man det så är det ju lugnt dock.

Och sen beror det väl på hur man värdesätter hästen, hästen för mig är mer än pengar, han betydde allt för mig och skulle aldrig bara byta ut honom för att en ev skada kostar mer än han är värd i liv försäkring. Det är inga maskiner för mig. Tänker man så så förstår jag att man inte vill lägga mycket pengar på dom.
 
Det har strulat med ett försäkringsbolag för mig. Bytte och har fungerat klockrent. Jag har plockat ut pengar många gånger, för märkliga skador. Varmblodet jag hade fick jag utdömt för en kotsenskida och utbetalt fullt belopp på, till och med min nuvarande veterinär tycker att det var generöst, iom att det var en fd. travhäst.

Så ja, jag kommer nog ha mina hästar försäkrade, trots den kostnaden. Dock kanske lägre på liv och försöker spara istället nästa gång.
 
Själv har jag gått från att ha så försäkrad som det går att ha på häst till att vara helt utan och nu ha en begränsad vet försäkring på hästarna.

Så nej jag tycker inte det är värt pengarna som en mer omfattande försäkring kostar, samtidigt som det känns bra att ha en när olycka eller sjukdom inträffar på storhelger. Skaffar jag en dag fler hästar än jag har nu kanse jag tänker om och har helt utan igen.
 
Min bilförsäkring kostar mer än vad min hästförsäkring gör och där finns säkert massa om och hur och vem innan de pengarna betalas ut.

Jag har mina hästar försäkrade för att kunna göra ett val, sen kanske ändå mitt val blir att inte behandla. Med våra hundar så resonerar vi likadant.
Min bilförsäkring är också dyrare än en av hästarnas, inte svårt när 1 häst kostar ca 1200 och bilen endast har trafik.
 
A1 liv har jag inte haft på 100 år men A1 vet vård, högsta beloppet som även ersätter medicin kostar mig 350 kr i månaden i Agria. Inte mkt pengar när det väl händer ngt. Skulle aldrig våga vara utan den.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 753
Senast: WBanna
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
532
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 833
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 131
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp