Försäkring av transport

Shaggy

Trådstartare
Fick en trevlig överaskning. Mitt nya släp är klart att hämtas mycket tidigare än vad som sas från början. Jag har sedan den beställdes funderat på det här med försäkring. Det går ju itne att försäkra för skador som orsakas av hästen. Trafikförsäkringn går på bilen så vad finns det för fördelar att försäkra den.
Jag ska självklart kolla pris men sen måste man ju värdera nyttan.
 
Det går ju itne att försäkra för skador som orsakas av hästen.
Jo, vissa transportförsäkringar täcker skador som hästen orsakar. Hade det som krav när jag försäkrade mitt släp för någon månad sedan. Jag tror det landade på IF Släpvagnsförsäkring för min del. Det var det absolut billigaste av de två bolag som levde upp till mina krav. Tror det blev ca 900 kr/år för mitt släp som är typat i 2000 kg. Det brukar vara billigare om släpet är typat under 2000 kg.
 
Hmmm, har jag aldrig tänkt på ;) Men om det är försäkrat så täcker väl det stöld och brand o såna saker tror jag.
Mitt är väldigt billigt att försäkra, en bra bit under hundralappen per månad.
 
Fick en trevlig överaskning. Mitt nya släp är klart att hämtas mycket tidigare än vad som sas från början. Jag har sedan den beställdes funderat på det här med försäkring. Det går ju itne att försäkra för skador som orsakas av hästen. Trafikförsäkringn går på bilen så vad finns det för fördelar att försäkra den.
Jag ska självklart kolla pris men sen måste man ju värdera nyttan.
Kollade på min försäkring nu, har länsförsäkringar, och deras helförsäkring täcker även skador som hästen gör inne i transporten. Jag betalar 344 kr per år. Totalvikt 1300 kg.
 
Kollade på min försäkring nu, har länsförsäkringar, och deras helförsäkring täcker även skador som hästen gör inne i transporten. Jag betalar 344 kr per år. Totalvikt 1300 kg.
Okej nu ä rmin på 2000 kg men är kostnaden så pass låg så är det helt klart värt det.
 
Kollade på min försäkring nu, har länsförsäkringar, och deras helförsäkring täcker även skador som hästen gör inne i transporten. Jag betalar 344 kr per år. Totalvikt 1300 kg.

Har samma bolag, betalar dock runt 500/år. Utnyttjade försäkringen i år för just skador pga demolerande häst. De tog rubbet utan att blinka trots en väldigt dyr historia.
 
Kollade på min försäkring nu, har länsförsäkringar, och deras helförsäkring täcker även skador som hästen gör inne i transporten. Jag betalar 344 kr per år. Totalvikt 1300 kg.
När jag skulle fixa försäkring till mitt som väger 2000 kg, precis som TS, pratade vi med Länsförsäkringar. 3400 kr/år ville de ha. Släp som väger >2000kg klassar de som "specialsläp". Hört tidigare annars att de ska vara billiga. IF:s 900 kr/år var snäppet mer överkomligt :)
 
När jag skulle fixa försäkring till mitt som väger 2000 kg, precis som TS, pratade vi med Länsförsäkringar. 3400 kr/år ville de ha. Släp som väger >2000kg klassar de som "specialsläp". Hört tidigare annars att de ska vara billiga. IF:s 900 kr/år var snäppet mer överkomligt :)

Fick samma uppgifter från länsförsäkringar och har därför typat släpen till 1990kg och kommit ner till strax under 500:-/år. Då har även ett tidigare släp (B45) lösts in just p.g.a. häst som sparkat/tryckt sönder inifrån. Länsförsäkringar löste ärendet proffsigt med besiktning skador, snabbt svar och återkoppling.
Vi betalar i princip samma premie för ett dyrare B50 så rekommenderar verkligen att försäkra transporten.

Med vänlig hälsning Thomas
 
Hmmm, har jag aldrig tänkt på ;) Men om det är försäkrat så täcker väl det stöld och brand o såna saker tror jag.
Mitt är väldigt billigt att försäkra, en bra bit under hundralappen per månad.
För att försäkringen ska täcka för stöld krävs ett kulhandskelås, och inte vilket som helst utan ett som är godkänt av stöldskyddsföreningen.
 
Senast ändrad:
Precis försäkrat mitt nyinköpta släp hos IF. Reggat 1500 kg. Det landade på drygt 900 kr per år. Känns vettigt att ha en försäkring på det om något skulle hända.
 
När jag skulle fixa försäkring till mitt som väger 2000 kg, precis som TS, pratade vi med Länsförsäkringar. 3400 kr/år ville de ha. Släp som väger >2000kg klassar de som "specialsläp". Hört tidigare annars att de ska vara billiga. IF:s 900 kr/år var snäppet mer överkomligt :)
Ja precis, på min försäkring står det typ släp max 1990 kg, så har man ett större blir det ju tyvärr mycket dyrare!
 
Ringde i veckan runt till olika försäkringsbolag och begärde offert och frågade om villkor för ett släp-08, totalvikt 1990 kg. Säkerhetsbommar fram men ej s k panikbommar.

Det här är vad jag fick fram:

If 750 kr/år helförsäkring. Täcker även om hästen demolerar släpet invändigt. Självrisk 1500 kr.

Folksam 1100 kr/år. Täcker alla kostnader för räddningstjänst, täcker om hästen demolerar släpet invändigt om säkerhetsbommar finns.

Trygg-Hansa 956 kr/år. Täcker Ej skador orsakade av häst. Självrisk 2000 kr.

Så det lönar sig att ringa och fråga noga, om man vill ha full täckning vid alla typer av skador.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
913
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 882
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 234
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp