Försäkring av transport.

KungTulle

Trådstartare
Ska man ha transporten försäkrad???? Stöld? Trafik???

Argh, har drabbats av hjärnsläpp.... (men en fin -93a stårt här på gården nu!!!!)

/Kung Tulle
 
Ja, du skall ha transporten försäkrad. Stöld och trafik. Nyare transport bör vara helförsäkrad. Äldre kan vara halvförsäkrad.
 
Trafik finns inte på släp - det är alltid dragbilens trafikförsäkring som gäller.

Däremot finns stöld, vagnsskada... osv

Trailerförsäkringen är förhållandevis billig, inte speciellt många hundralappar, så det har vi alltid haft på våra hästsläp.

Vad man dock skall tänka på är att försäkringen inte gäller skador som hästen förorsakar trailern, t.ex om den sparkar sönder mellanväggen el. likn.
 
Hm... inte trafik... Okej?! Då måste jag ha yrat i nattmössan. :confused: Skall kolla mina försäkringspapper.
 
Jag har funderat på en sak... Är det någon som vet om man måste ha sånt där trailerlås för att försäkringen ska gälla vid stöld? Alltså, ngn form av lås så tjuven inte kan haka på släpet på sin bil och sticka. Hmmm... dåligt beskrivet, hoppas ni förstod...

Lotta
 
Man bör nog i alla fall göra NÅGOT för att förhindra stöld...
LÄS innantill i försäkringsvillkoren ;) är ett hett tips!
 
Bra! Då vet jag litet.

Ska kolla med Sveland om dom har släpförsäkring, vi har ju huset och ena hästen i Sveland så man kanske får bonus????

Förresten på JULA säljer dom ett trailerlås för ca 200:- någon som vet om det är bra?????

/Kung Tulle
 
Bra! Då vet jag litet.

Ska kolla med Sveland om dom har släpförsäkring, vi har ju huset och ena hästen i Sveland så man kanske får bonus????

Förresten på JULA säljer dom ett trailerlås för ca 200:- någon som vet om det är bra?????

/Kung Tulle
 
Vilket lås som helst är bättre än inget alls... ;)
*vet inget alls om just det du menar*
Det jag dock VET är att många släpvagnslås, som man fäster över kopplingen, är för små för hästsläpen, som har en lite kraftigare kulhandske än mindre öppna släpvagnar...
Jag köpte ett för litet för många år sen, det ligger fortfarande härnånstans, oavneänt i sin kartong... :crazy:
 
Mitt försäkringsbolag har krav på ett godkänt släpvagnslås för att försäkringen ska gälla. Jag fick ett erbjudande om olika låsalternativ i samband med försäkringens tecknande och valde ett av de billigare alternativen, som ändå var rätt dyrt, runt 800:- om jag minns rätt.
 
Ett tips är att ringa olika försäkringsbolag för priserna skiljer sig ordentligt. För mig var länsförsäkringar billigast med 301 kr för helförs. och ett annat bolag tog hela 587 kr. Inte klokt eller hur!
 
Jag har nyss försäkrat mitt nyinköpta begagnade släp (från 01). Jag ringde runt och det kostade mellan 460 och över 700 kronor för helförsäkring. Länsförsäkringar var billigast. Försäkringen gäller stöld, brand, vagnskada och glas. Trafikförsäkringen går på bilen.
Har dock inte hunnit läsa vilkoren så noga ännu, fick dem i denna veckan så jag vet inte hur det är med krav på lås. Självrisken är i alla fall 1200 rakt över. Det skiljde sig också mycket bolagen emellan.

Piggy
 
Länsförsäkringar kräver godkänt lås = klass 3. Men var hittar man det, nån som vet? De ställen vi har tittat på har omärkta lås eller klass 2...?? :confused:
 
Hörde om en som fick släpet stulet hemma på gårdsplanen. Dom fick inget på försäkringen för att det saknades lås.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
585
Senast: Cavallo
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
935
Senast: Liten
·
Fordon Ringde försäkringsbolaget där sonens moppe är försäkrad då den nu ska in i trafiken igen. Fick en mycket chockad person i andra änden av...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 778
Senast: Thaliaste
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 700
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp